GeoCruiser

GPS - navigatie

Pas op: dit artikel is geschreven in 2011. Sindsdien is er
veel veranderd op het gebied van navigatie-mogelijkheden.
Het is verstandig recente mogelijkheden te onderzoeken.


Navigatieapparatuur (GPS) uitzoeken voor onze wereldreis viel niet mee.
In Nederland kent iedereen de TomTom apparaatjes; het is tenslotte een Nederlands fabrikaat. Net als bijvoorbeeld de Garmin Nüvi kun je er in het dagelijkse verkeer en op vakantie prima mee uit de voeten. Voorwaarde is dat er een goede kaartdekking van de te bezoeken landen voorhanden is. Dit zijn apparaten waar een standaard kaart in zit. Extra kaarten kun er met op een geheugenkaart worden ingestoken.
Deze apparaten hebben een routebegeleiding in de vorm van een stem die je onderweg begeleidt naar je eindbestemming.
Een ander soort GPS-apparaat is de hand-GPS. Zelf hebben we al jaren ervaring met de Garmin e-Trex Vista. Op de pc of laptop kun je deelkaarten selecteren en overzetten naar de GPS. Als je naar een ander land of gebied gaat dan moet je eerst voor dat nieuwe gebied andere deelkaarten in het geheugen van de GPS zetten.
Dit soort apparaten heeft geen routebegeleiding. Dus hier ben je onderweg veel meer bezig met de kaart in de GPS in de gaten houden.

Het gaat bij deze kaarten steeds om vectorkaarten. Bij het inzoomen van dergelijke kaarten worden steeds meer details zichtbaar op het apparaat. Er zijn verschillende soorten vectorkaarten in de handel. Voorbeelden hiervan zijn de routekaarten van één of meerdere landen en de topografische kaarten. Deze laatste zijn wat meer gedetailleerd en geven ook hoogtelijnen weer. Wat je met een GPS wilt gaan doen, zal je keuze van kaarten helpen bepalen.
Al deze extra kaarten komen met een stevige meerprijs en vaak komen daar nog extra kosten voor merkspecifieke geheugenkaartjes bij. We willen op onze wereldreis goede kaarten meenemen en dat zal een flink gat gaan slaan in ons budget.

We zochten dus naar een goedkopere oplossing.

Opvallend is dat er op het internet van sommige landen gratis goede, maar oude topografische kaarten voorhanden zijn. India is daar een mooi voorbeeld van. Deze kaarten zijn echter geen vectorkaarten, maar zogenaamde rasterkaarten. Wat je ziet is wat je krijgt. Het zijn in feite scans van kaarten en de detaillering blijft hetzelfde. Op een PC of laptop heb je een hulpprogramma nodig, als TTQV, OziExplorer of Fugawi, om de kaarten voor te bereiden op gebruik in een navigatieapparaat.
Het is dan jammer om er achter te komen dat veel GPS-apparaten niet overweg kunnen met deze rasterkaarten.

Sinds een aantal jaren worden in Spanje TwoNav GPS-apparatuur als de Aventura en de Snooper gemaakt. Dit merk heeft apparaten die zowel met vectorkaarten als rasterkaarten kunnen werken. De onbekendheid van het merk heeft ons doen besluiten hiermee niet verder te gaan.

Wat kaartmateriaal betreft zijn er legale alternatieven. Voor Australië zijn er de "ShonkyMaps"; deze kaarten zijn op basis van kaartmateriaal ter beschikking gesteld door de Australische overheid voor niet-commercieel gebruik.

Verder is er de "OpenStreetMap". Dit is een "Open Source" project, net als Linux in de computerwereld. Dit project is ontstaan uit onvrede over de (te) dure commerciële kaarten. Het project maakt gebruik van gedoneerde kaarten en GPS-gegevens van een grote groep gebruikers om haar kaarten te maken en up-to-date te houden.
Deze vrij verkrijgbare kaarten zijn goed bruikbaar op Garmin GPS-apparatuur, die werken met MapSource of CityNavigator programmatuur, e.d. van Garmin.

Tijdens onze voorbereidingen de laatst paar jaar hebben we veel goede berichten gelezen over de Garmin GPSmap 276 en GPSmap 278. Vrijwel iedere 4WD-globetrotter heeft een dergelijke GPS aan boord. Een erg belangrijke functie van deze apparaten is "Track Back". Hiermee kun je buiten de gebaande wegen de natuur in en als je niet meer verder kunt, kun je aan de hand van deze functie terugkeren langs het spoor dat je zelf hebt gevolgd. Deze functie op de 276 of 278 wordt vooral gebruikt in de scheepvaart. Deze GPSmap 276 en GPSmap 278 zijn echter nu een paar jaar uit produktie. Garmin heeft hiervoor geen goede vervanger meer in de markt gebracht.

We moesten dus op zoek naar een tweedehands exemplaar. Na maanden zoeken hebben we een GPSmap 278 occasion gevonden bij Waypoint in Notter (OV). Omdat je een soort schaarstetoeslag betaalt, moesten we diep in de buidel tasten. Gelukkig zat er drie maanden garantie op en het meegeleverde kaartmateriaal was ongeveer een jaar oud.

En we nemen voor alle zekerheid ook nog de papieren of kunststof wegenkaarten mee.

Garmin GPSmap 278