GeoCruiser

Nieuwe inbouwkasten van aluminium

Oktober 2012

De inbouwkasten in onze kampeerauto gebruiken we nu een paar jaar en we zijn er niet helemaal tevreden over. Omdat achterin de auto beide zitplaatsen tegenover elkaar staan, maken we gebruik van dezelfde beenruimte en die is al erg klein. We hebben beiden best wat beenruimte nodig.
We hebben de auto zo gebouwd, omdat we veel buiten willen zitten. De realiteit is anders en we moeten vaker dan de bedoeling was binnen in de auto zitten en zelfs de kachel aan doen.

Bekenden van ons uit Duitsland hebben dezelfde auto als wij en zij hadden in eerste instantie dezelfde indeling van de inbouwkasten als wij. Zij hebben in 2011 een andere inbouw laten maken met een heel andere indeling. Deze indeling sprak ons aan. Een belangrijk aspect hierbij was dat achterin de zitplaatsen naast elkaar zijn geplaatst.
Het materiaal waarvan de inbouwkasten zijn gemaakt was van vierkante aluminium buizen. Het geheel was afgewerkt met aluminium sandwich-platen.

Zoiets wilden wij ook, dus zijn we op zoek gegaan naar wat de mogelijkheden waren. We hebben op de openluchtbeurs "Abenteuer & Allrad" in 2012 het bedrijf bezocht, dat bij onze kennissen de inbouw hadden gemaakt. Dit bedrijf was echter niet happig om een nieuwe opdracht binnen te slepen.

Andere bedrijven konden ons ook niet helpen. We besloten zelf een nieuwe inbouw te ontwerpen en te gaan maken.

In Overijsel, via marktplaats hebben we twee gevelplaten van aluminium-composiet sandwich-platen kunnen kopen. Ze waren 5,8 x 1,5 m meter groot en ter plekke hebben we de platen met een cirkelzaag ingekort zodat ze in onze auto konden worden meegenomen. Het was een koopje.
Op het internet vonden we een aantal leveranciers die vierkante aluminium profielen met bijhorende koppelkstukken verkopen. Het gaat hierbij om het systeem dat "Handy Tube" ook wel "Combi Tube" wordt genoemd. De koppelstukken zijn van kunststof en wij hebben koppelstukken met stalen kernen aangeschaft, deze zijn met verschillend aantal uiteinden leverbaar. De vierkante profielen zijn uitgevoerd met of zonder flens of met meerdere flenzen.

De afgelopen jaren hebben we goed om ons heen gekeken en bekeken hoe anderen hun LandCruiser 75/78 (Troopy) hebben ingebouwd. We hebben nu eenmaal een klein oppervlak van 200x145 cm en dan zitten er nog flinke wielkasten in. Onder de slaapplanken is er een hoogte van 110 cm. Dat is alles, gelukkig kunnen we tijdens het kamperen het klapdak omhoog zetten en de bedplanken inschuiven en ook omhoog zetten. Al met al is het een kleine leefruimte en die willen we optimaal benutten.

Naast de eisen die de overheid stelt aan de inbouw van een kampeerauto, hadden we zelf ook nog een aantal wensen:

  • een combi 2-pits gaskookplaat met spoelbak;

  • onze Engel koelkist-vriezer in de inbouw wegwerken;

  • meer zitcomfort;

  • noodslaapplaatsen voor twee personen, waarvan één slaapplaats in geval van ziekte, tijdens het rijden kan worden gebruikt;

  • het 50 liter watervat, extra voorzien van een waterniveausensor, inbouwen en goed verankeren;

  • de waterfilterinstallatie netjes inbouwen;

  • ingebouwde toilet netjes inbouwen en borgen;

  • meer ruimte voor opbergen van klapstoelen en tafel;

  • elektrische apparatuur en bedrading netter wegwerken en een overzichtelijk schakelpaneel inbouwen;

  • uitblaasopening van de standkachel netjes inpassen.

Na een studie van het vrij te gebruiken "Google SketchUp" zijn we op de computer met dit programma een 3D-ontwerp gaan maken van een nieuwe inbouw.

Links: zitbank en hoge kast Rechts: keukenkast is de lage kast

In de herfst van 2012 zijn we aan de slag gegaan en bij gebrek aan een garage of werkplaats zijn we in een hobbykamer als werkplaats en een slaapkamer als montageruimte aan de slag gegaan.

Het ontwerp heeft heel wat dagen denken, passen en meten gekost en het leverde een aardig resultaat op. Met dit ontwerp hebben we een lijst van de verschillende artikelen kunnen maken, die we nodig hadden om de inbouw te kunnen maken. Via het internet hebben we de benodigde spullen besteld en de volgende dag zelf afgehaald.

Handy Tube profielen Een aantal verschillende koppelstukken

Gezien onze ervaringen met de verschillende soorten zagen en elektrische zagen hebben we een betaalbare oplossing gezocht voor het zagen van de sandwich-platen. De panelen die we nodig hebben moeten er ten slotte strak en netjes uit gaan zien.
We hebben gekozen voor een kleine elektrische handcirkelzaag, een minizaag. Tijdens het zagen van de sandwich-platen gebruiken we een stalen liniaal, vastgeklemd met lijmklemmen, als geleider. De vierkante aluminium profielen zagen we met een elektrische afkortzaag. In beide machines gebruiken we zaagbladen met geharde tanden, geschikt voor zagen van metaal. De zaagresultaten met deze machines zijn zeer bevredigend.
Er bleef nog wat handwerk over, de flenzen zijn onder een hoek van 45 graden met een ijzerzaag en verstekbak afgezaagd. De sandwich-platen worden met popnagels op de profielen vastgezet.

Zaagmachine Handzaag

Eerste zitkast Drie zitkasten

Keukenkast met gaskookplaat-spoelbak Keukenkast

Keukenkast met de eerste platen Keukenkast met meer platen

Frame van een lade Lade met uitsparing voor gasfles is bijna klaar

Lade is ingebouwd Lade opengetrokken

Gasfles past precies onder lade Lade met front en afgedekt

December 2012

Er moeten veel paneeltjes gezaagd worden Kleppanelen en dubbel scharnierende deurtjes

Leidingen kunnen worden aangelegd Gaskookplaat-spoelbak ontdaan van glasplaat

Afschermrooster onder gaskookplaat-spoelbak Afschermrooster en alle leidingen

Gasslang past net langs de lade Sjorogen voor de koelkist

Keukenkast bijna klaar

Op de sluitingen van de deurtjes en kleppen na is de bouw van de keukenkast klaar. In een latere fase worden de waterpomp met watervat en waterfilterinstallatie overgezet uit de kast die nog in de kampeerauto staat.
Intussen gaan we verder met het bouwen van de zitkast.

Kale zitkast, hoge kast wordt iets hoger De eerste scheidingspaneeltjes zijn geplaatst

Zitkast met alle dwarspanelen

Februari 2013

Daarna was de zitkast aan de beurt. Het buizenframe was nog niet klaar, dus dat is eerst op orde gebracht. De maximale hoogte is uiteindelijk 110 cm geworden.
De zitkast is zo gemaakt dat er iemand languit op moet kunnen liggen, dat houdt in dat het hoge gedeelte van de zitkast geen vaste tussenwand zal krijgen, want de kast is slechts 200 cm lang. In de kastruimte, vanaf zithoogte, komt een losse inzetkist te staan. Deze kist kan in geval van nood uit de kast worden genomen en in het gangpad worden gezet. Met deze inzetkist en een kist die aan het einde van het gangpad komt te staan en twee losse tafelbladen willen we een extra noodslaapplaats creëren.
Zover zijn we nog niet, eerst is de zitkast verder afgewerkt.
Het hoge deel van deze kast moest aan de achterkant een paar centimeter verspringen, hier zijn de buizen van het frame verlijmd met de onderliggende buizen. Hiervoor is Sikaflex-552 gebruikt. Verder zijn alle sandwich-panelen met popnagels bevestigd en zijn de scharnieren bevestigd.

Zitkast is op hoogte Achterkant hoge kast is gelijmd

Hoge deel van de zitkast Steeds meer sandwichpanelen

Het bovenste deel van het hoge deel van de zitkast wordt een kastje waarin de meeste elektrische componenten worden weggewerkt. Aan de buitenkant komen, verdeeld over twee schakelborden, een hoofdschakelaar voor het woongedeelte, 2 contactdozen, drie schakelpanelen met ieder 4 schakelaars, een watervoorraadmeter en de zonnepaneelmonitor.
In de kast worden een aantal plusverdelers met zekeringen ondergebracht.

Passen en meten Votronic paneeltjes

Votronic schakelbord 1 Votronic schakelbord 2

Na het inpassen en bevestigen van alle elektrische paneeltjes van Votronic zijn op beide kasten de drukknopsloten (push locks) aangebracht.

Push-lock bevestigd Slotjes vast gelijmd

Zitkast, overzicht Zitkast wordt steeds completer

Zitkast met schakelkast en slotjes Keukenkast met slotjes

Binnenkant schakelkast is nog leeg

Juli 2013

De zitkast en de keukenkast zijn klaar, maar er moeten nog twee kubusvormige kisten worden gemaakt. In geval van nood moeten deze in het gangpad kunnen staan en samen met een tafelblad en een extra plaat een tweede noodslaapplaats kunnen vormen.
De eerste kubus komt in de zitkast te staan in de loze ruimte onder de schakelkast. De tweede kubus komt permanent in het gangpad te staan. Onderin deze kubus komt een tunnel voor de doorvoer van de uitblaasopening van de standkachel. Deze kubus moet verplaatst kunnen worden omdat deze kist voor twee deurtjes staat. Deze deurtjes geven toegang tot de waterkast, een deel van de keukenkast en de accukast, een deel van de zitkast. Dat zijn kasten die we niet vaak hopen te gebruiken.

Kubus Kubus onder de schakelkast: hij past

Kubus met tunnel Kubus met tunnel

Onze LandCruiser heeft een 12 volt stroomcircuit. Dat geldt ook voor de huishoudaccu. Het is de bedoeling zoveel mogelijk al het stroomgebruik op 12 Volt te houden. Voor enkele 220 Volt acculaders gebruiken we een 150 Watt sinusomvormer van IVT-Hirschau. Onze laptop kan hiervan stroom trekken.
In de kampeerauto hebben we een paar gewone 12 Volt stopcontacten en we hebben een 12 Volt normstopcontact. In het grote schakelbord hebben we een USB-contact opgenomen; hiermee kunnen we gemakkelijk onze mobieltjes, e.d. opladen.
Na het plaatsen van de verschillende schakel-, stopcontact- en meetpaneeltjes werd het tijd alles van bedrading te voorzien. De meeste bedrading heeft een doorsnede van 2,5 mm² en soms van 6,0 mm². Aansluitingen op de huishoudaccu zijn dicht bij de accu voorzien van zekeringen.
Verderop in het circuit is iedere gebruiker nog eens voorzien van een kleinere en passende zekering. Hiervoor zijn een aantal plus-verdelers van Votronic gebruikt. De meeste aansluitingen lopen over een schakelaar met verklikkerlampje. Zo kunnen we snel zien waar stroom op staat en waar niet.
Zo schakelt de waterkraan bij het openen de waterpomp in. Dit werkt op drukverlies. Dan is het veilig om de waterpomp van stroom te kunnen afschakelen.

Als we in de oude inbouw het watervat met een inhoud van 50 liter wilden vullen, dan moesten we bijna ondersteboven op de knieën zitten om te kunnen zien hoeveel water er nog in zat en tot hoever we het vat konden vullen. Nu hebben we een waterniveausensor met bijpassende meter geplaatst; dit geeft ons veel gemak bij het vullen van de watertank.

Schakelkast links Schakelkast rechts

Aanvullende bedrading Aanvullende bedrading

Bedrading is nu compleet en verlicht Aansluitplaat gekanteld en vastgezet

ShurFlo WhisperKing pomp en Doulton filters Watervat met waterniveausensor

USB-contact    -    watervoorraad    -    zonnepaneelmonitor      -     schakelaars li.  -  schakelaars re.

Alles was klaar om in de kampeerauto geplaatst te worden. De oude inbouwkasten hebben we uitgebouwd. Daarvoor moesten natuurlijk alle elektrische bedrading en apparaten worden losgemaakt en verwijderd. De bedrading voor de standkachel en het bedieningspaneel daarvoor en ook de aansluitingen voor de zonnepanelen met bijhorende regelaar en booster waren in de oude situatie niet netjes aangebracht. In de nieuwe inbouw wordt dat netter aangelegd.

Rommeltje in de oude inbouw Rommeltje in de oude inbouw

In de lege laadruimte zijn pvc-buizen in de holle wanden aangelegd, zodat bedrading makkelijker kon worden doorgetrokken.
Op de laadvloer in de auto zijn een aantal isolerende materialen gelegd, daarop is een 12 mm multiplex plaat gelegd. Uiteindelijk komt er in het gangpad nog een passend vinyltje te liggen.
Op advies van mede-overlanders zijn aan aantal popnagels vervangen door blindklinkmoeren. Hiervoor moest een blindklinkmoertang worden aangeschaft. Er zijn stalen blindklinkmoeren gebruikt. Enkele wandpaneeltjes kunnen nu onderweg makkelijker geopend worden als er aanpassingen moeten plaatsvinden, bijvoorbeeld in de schakelkast.
Deze wandpanelen zitten nu met (inbus-)bouten vast.

PVC-buizen in de holle wand Strak vloertje

Nettere aansluitingen in de accukast Blindklinkmoertang

Zitkast wordt geplaatst Keukenkast nog zonder deur aan de kopse kant

De zitkast paste netjes in de auto. De keukenkast is wat hoger en de zijwanden van de auto hellen wat lager naar binnen dan waarop gerekend was. Achter deze kast was ruimte om een extra profiel aan te brengen en deze als goot te gebruiken. De klep van de gasstel-spoelbak-combi kon niet open gezet worden. Deze klep is van de scharnieren losgemaakt en wordt voorlopig als losse plaat gebruikt. Tijdens het koken staat de deksel in de goot als hitteschild.
Een ander probleem gaf de deur aan de kopse kant van de keukenkast. De deur kon niet open draaien. Dit probleem is opgelost door vertikaal een strook van de deur af te zagen en deze vast te lijmen. Een pianoscharnier zorgt ervoor dat we toch de deur kunnen gebruiken. Op de verlijmde strook was nu de mogelijkheid om een 12 Volt stopcontact en de aansluiting voor de buitendouche aan te brengen.

Deuk geklopt voor het inpassen van de kast Losse deksel als hitteschild

Er moet nog veel worden aangesloten Aansluitingen in de kast voor de koelkist

Bergruimte onder kookplaat en spoelbak Re. aansluiting voor buitendouche

Een nieuwe en grotere PortaPotti (chemisch toilet) is geplaatst in een kast, die alleen van boven geopend kan worden. Een brede sleuf zorgt ervoor dat we het toilet netjes kunnen bedienen en kunnen controleren op niveau in de afvaltank.
In de onderkastjes hebben we LED-verlichtingstripjes aangebracht (1 strip per kast). De bijgeleverde 12 volt voedingen zijn afgeknipt. Per 4 LED-strips is er 1 schakelaar op het schakelpaneel.
Onze 40 liter Engel koelkist heeft nu een plekje gekregen in de keukenkast.

PortaPotti in de zitkast Bedieningssleuf voor de PortaPotti

LED-strips als kastverlichting Engel koelkist

Eén van de laatste voorzieningen voor de inbouw is een tafel. We hebben gekozen voor een demonteerbare tafel van Zwaardvis met een S-vormige poot. Deze tafel kan in hoogte worden versteld en worden gedraaid. De muurklemplaat voor de tafel is extra verstevigd aan de koelkist-kast vastgezet. De tafel kan ook in z'n geheel worden weggedraaid boven de keukenkast
Samen met de kubus en de kubus met tunnel en een extra paneel kan het tafelblad tot een tweede noodslaapplaats worden omgebouwd (nog niet helemaal klaar).

Tafelpoot met muurklem Tafel, groot genoeg voor een laptop

We hebben ongeveer 7 maanden aan de nieuwe inbouw van de auto gewerkt. Dit is exclusief de ontwerpfase. Intussen hebben we ruim zes weken met de nieuwe inbouwkasten kunnen kamperen.
Het zitcomfort is sterk verbeterd. Koken kan staande en zittende gedaan worden en daarbij is alles onder handbereik. Door de verlichting in alle donkere kastjes kunnen we veel sneller vinden wat we zoeken. We hebben meer kastruimte.

We zijn bijzonder tevreden met deze nieuwe inbouwkasten. De kasten hebben een groter gebruiksgemak, een verbeterde indeling. Onze kampeerauto is een stuk comfortabeler.

GeoCruiser met inbouw 2.0 . . . mooi hè