GeoCruiser

Achterbumper met 2 reservewielhouders

3 oktober 2011, maandag,
Twee complete reservewielen op de achterbumper meenemen, geeft ons ruimere mogelijkheden tijdens grote reizen. We hoeven bij bandenpech niet op het dak te klimmen om er een reservewiel af te halen. Op het dak kunnen we nu, zonder het dak te zwaar te belasten, een grote aluminium koffer meenemen. In deze koffer zullen we winterspullen meenemen, zoals winterjassen, handschoenen, sjaals, mutsen, skibrillen en zelfs sneeuwkettingen.

Onderweg naar Marokko maakten we een zijsprong. Bij Lyon in Frankrijk sloegen we af. De voorstad Venissieux was ons doel. We hadden er een afspraak gemaakt om onze achterbumper te laten vervangen door een sterkere achterbumper met twee reservewieldragers.

Reservewielen achter in de GeoCruiser We zijn er: Freeways Lattitude in Venissieux

Een half uur voor de afspraak klopten we aan bij deze garage van Freeways Lattitude. We werden ontvangen door de Engels sprekende verkoper en even later had hij de eigenaar Sebastièn erbij gehaald. De baas vertelde dat de monteur, door een sterfgeval in de familie, later zou komen.
Om half drie werd de GeoCruiser op de brug gezet.

Een Unimog, Breslau Rallye deelnemer 2011 ... ... en een Hummer worden weggereden

Omdat de monteur er nog niet was, begon de baas zelf aan de klus. Klanten van het bedrijf liepen om de auto heen en hadden hele gesprekken met de baas. Sommigen wilden onder onze auto en onder de motorkap kijken; dat waren mensen die zelf dergelijke auto's hadden en de verschillen opzochten. Op de Treffens maken we dat veel vaker mee, maar om ineens alles in het Frans te vertellen dat valt toch tegen. We kennen de technische termen niet. Maar met handen voeten, een beetje Frans, Duits en Engels kun je toch nog veel uitleggen.
Rond een uur of vijf kwam de eigenlijke monteur, hij zag er inderdaad aangeslagen uit en hij werd door het andere personeel en bezoekers gecondoleerd.
Nettie merkte op dat de kentekenplaat en de kentekenplaatverlichting achter een reservewiel zou wegvallen. Bij navraag bleek daarvoor een voorziening in het hele pakket aanwezig te zijn.

Oude bumper Nieuwe bumper klaar voor montage

Omdat we er zelf bij konden blijven, voorkwamen we dat er onnodig werk aan de auto werd verricht. De bedrading van de achterverlichting was ooit van de originele bumper naar nieuwe verlichtingseenheden in de carrosserie omhoog doorgetrokken. Rob kon ze vertellen dat de oorspronkelijke bedrading nog steeds aangesloten zat, want ze wilden de bedrading weer doortrekken naar de bumper toe. Dat spaarde hen veel werk uit.
Het is verbazingwekkend zoveel bumpers er voor ons type LandCruiser op voorraad lagen. Bij dit bedrijf begrijpen ze tenminste dat je alleen artikelen kunt verkopen als je die op voorraad hebt. Veel bedrijven verkopen beloftes en praatjes; daar hebben we van geleerd.

Voorraad achterbumpers 7-serie Reservewieldragers

Op één van de reservewielen werd op ons verzoek ook nog een klem voor een Hi-Lift Jack bevestigd, zodat we die uit de auto konden weghalen. De SV4x4-bumper is verder nog voorzien van twee sleepogen en twee T-vormige sleuven waar de Hi-Lift Jack ingestoken kan worden om de auto te kunnen opkrikken. De bumper loopt netjes om de hoek van de auto heen en de bumper is aan de bovenkant afgewerkt met traanplaat. Uitgedraaide wieldragers vallen keurig in een vergrendeling.
De draagarmen kunnen zelfs verwijderd worden als het niet nodig is een wiel op de bumper te zetten. Er worden beschermkappen meegeleverd die dan over het overblijvende deel van de scharnier heen geplaatst kunnen worden.
De opstap (oorspronkelijk een Defender-onderdeel) van de vorige bumper kon op de nieuwe bumper worden overgezet.
De montage duurde uiteindelijk een uur langer dan was afgesproken, maar de extra kosten daarvan namen ze voor eigen rekening. Uiteindelijk betaalden we vijf uur werkplaatstarief. De prijzen op hun website zijn inclusief Franse BTW.

GeoCruiser klaar voor vertrek

Aangepaste GeoCruiser in goed gezelschap

Onze GeoCruiser heeft een prachtige gedaanteverwisseling ondergaan.
Moe en voldaan reden we die avond om half negen de auto de garage uit. We waren klaar voor de reis verder naar Marokko.