GeoCruiser

Land Cruiser HZJ78

In 2004 en 2006 maakten we vakantiereizen door Australië en we reden er in verschillende vierwielaangedreven auto's en campers. Daar groeide de wens om zelf een camper aan te schaffen. We hadden in Australië in een BushCamper (verhoogde Toyota Land Cruiser HZJ78) gereden en in een HZJ105 met een uitklaptent op de imperiaal.
Voor onszelf hebben we besloten dat we in slangenland nummer 1, Australië, niet in een tentje willen slapen, dus ook niet op het dak.

2004 - Britz Bush Camper, Land Cruiser HZJ78 2006 - Britz Adventurer, Land Cruiser HZJ105

Met een eigen camper willen we de wereld gaan verkennen. Maar het moet dan wel een vierwielaangedreven (4WD) auto worden, een echte expeditieauto, die zich op alle wegen en paden thuisvoelt.

Gezien onze eigen ervaringen in Australië en de naam die Toyota LandCruiser heeft in dat land, viel daar onze keus op, ook al omdat de 75/78 series de grootste inhoud heeft. Maar er zijn meer auto's die zich lenen voor een expeditie, zoals wij die voor ogen hebben.

Daktent Opbouw met klapdak

Een opvallende verschijning is de Unimog, tegenwoordig van Mercedes Benz. Van oorsprong was Unimog een zelfstandig bedrijf dat landbouwvoertuigen maakte. Er kunnen op de verschillende types allerlei hulpmiddelen als grasmaaiers, brandblussers, hijskranen, locomotiefonderstel met stootblokken e.d. gezet worden. Het was vanaf het begin een universeel inzetbare auto/tractor geworden. Dat is ook in de naam van Unimog terug te vinden (Universal Motor Gerät).

De landmachten van ondermeer Duitsland, Denemarken, België en Australië hebben de Unimog ook ontdekt, vooral vanwege de eenvoud van de uitvoering en de onvoorstelbare prestaties in het open veld. Er is geen auto die presteert wat de Unimog presteert. Een helling van 100% (45 graden) wordt zonder mankeren beklommen. Een andere bijzonderheid van de Unimog is het gebruik van portaalassen, waardoor deze trucks door nog moeilijker terrein kunnen rijden zonder vast te lopen.

Oude Unimog 404
M.A.N. 6x6

De uitvoering van een tweedehands Unimog met bijvoorbeeld met een tot camper verbouwde radiocabineuitvoering was voor ons lange tijd een optie. Het gewicht van deze campers kan echter boven de 3500 kg uitkomen en dan is een C1-rijbewijs verplicht voor de chauffeurs. De wegenbelasting gaat dan duidelijk tegenwerken.
Rob heeft in de hele zoektocht naar een goede vierwielaangedreven kampeerauto een zwak gekregen voor de Unimog.
Overal waar hij een Unimog ziet, maakt hij er foto's van: (Unimog foto's).

Grotere vrachtwagens als een vierwielaangedreven M.A.N., Mercedes of van een ander merk vielen vanwege het gewicht en verbruik al snel af. Bijkomend probleem is dat grotere trucks grotere spoorbreedtes hebben. Makkelijk is ook als de auto in een zeecontainer past (228 cm doorrijhoogte).

Iglhaut (MB Sprinter) 316
Bremach

Steyr-Puch Pinzgauer
Volvo C303

Voor de liefhebbers met meer geld komt een Iglhaut AllRad (aangepaste MB Sprinter), een Iveco Daily of een Bremach, ook van Iveco, in aanmerking voor het ruige vierwielaangedreven werk. Ongetwijfeld zullen er meer merken zijn die onze aandacht zouden moeten hebben.
Oude 4WD legervoertuigen als een Pinzgauer of een Volvo zijn leuk, maar voor een wereldreis niet serieus inzetbaar vanwege de verkrijgbaarheid van onderdelen onderweg en deze oude auto's zijn niet groot genoeg voor ons.
We laten toch nog even wat van al dat moois zien. De afgelopen jaren zijn we veel 4x4 en 6x6 en zelfs 8x8 aangedreven kampeertrucks tegengekomen. De ene is kostbaar in aanschaf en de ander is alleen z'n gewicht in oud ijzer waard; maar het is vooral ook een gevoelskwestie. Het is een bonte verzameling van allerlei voertuigen die zich op de onverharde wegen, op de pistes en in het veld prima thuisvoelen. Voor de eigenaren van dergelijke auto's zijn er weinig grenzen.

Landrover met opzet eenheid Hummer met daktent

Unimog met aanhanger Unimog, tip-top voor elkaar

Borgward, museumstuk Hanomag, ook al zo oud

Magirus Deutz, oude BB-truck Magirus Deutz

M.A.N. 6x6 met afzetcontainer AfzetWOONcontainer

Oude Renault Moderne Dakar-truck

Land Rover Defenders met daktenten Land Cruisers J4-series

M.A.N. onopvallende camper M.A.N. dubbelcabine

Onze keuze viel dus uiteindelijk op de Toyota LandCruiser. Maar daarvan zijn verschillende types. Vooral de types met een eenvoudige motor spraken ons erg aan. Hoe minder elektronica aan boord, des te minder kan er onderweg kapot gaan.
De types die voor ons geschikt waren, waren de 75, de 78 series en de 105 serie. Na het type BJ75 (viercylinder), de PZJ75 (vijfcylinder) en de HZJ75. Eind 1999 kwam de HZJ78 uit. Net als de HZJ75 is dit een 6-cylinder auto met een 1HZ-motorblok. Het is een LandCruiser met een vrijwel onverslijtbaar vrachtwagenmotorblok en in de meeste landen zijn daar de onderdelen volop voor verkrijgbaar. Van de BJ en de PZJ loopt de onderdelenvoorziening in veel landen achteruit.
De HZJ105 heeft een moderner uiterlijk dan de 75/78 series en de ruimte achterin is kleiner dan de 75/78 series.

We hebben besloten op zoek te gaan naar een HZJ75 of HZJ78. De J75/78 wordt niet voor niets in Australië een Troop Carrier genoemd, dit is omdat het zo'n grote auto is. In een aantal landen wordt deze auto met elf zitplaatsen geleverd.

We zijn begonnen met het zoeken van een Toyota LandCruiser 75 of 78. Op een aantal auto-websites zijn we gaan zoeken. De beste sites zijn www.buschtaxi.de en www.marktplaats.nl

Maart 2008 gingen voor het eerst op bezoek bij een LandCruiser-specialist. In St Oedenrode zit AutoConnections, de eigenaar zou een goede tweedehands HZJ78 uit Rostok binnen krijgen, die zagen we een week later. Er stond ook een erg mooie BJ45 als restauratieobject, die kort daarna in de verkoop ging.
We bezochten onaangekondigd in Kaatsheuvel "All American Imports". Dit is één van de specialisten in Nederland wat betreft LandCruisers. Hier stonden nieuw geïmporteerde HZJ78's. Tweedehands stonden er ook enkele exemplaren. De garagehouder was zeer bereidwillig en wilde graag bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar adviseren.

De volgende LandCruiser-specialisten die we bezochten waren RV4WD in Harderwijk en het 4x4 Centrum in Ermelo. Op beide adressen stonden LandCruisers. In Harderwijk stonden tweedehands een J75 en een J78 te koop. In Ermelo was een HZJ105 te koop.

In april gingen we de Duitse grens over. Ons eerste adres was Tour Factory in Brüggen, net over de grens bij Venlo. Hier werden we net als bij de eerdere adressen vriendelijk ontvangen en in de zaak rondgeleid. Men past hier de LandCruisers aan, maar hun specialiteit is het ombouwen van 79-series (met open laadbak) naar een opzet-camper. Men heeft hier een zeer uitgebreide catalogus.

Op dezelfde dag reden we door tot bij het Teutoburgerwoud. In Lienen-Höste is het bedrijf Innovation-Campers. De specialiteiten van dit bedrijf zijn het opbouwen van een klapdak, het inbouwen van campermeubilair en het aanpassen van de camper aan de wensen van de klant. Men denkt graag mee met de klant.
Hier stond een zeer complete tweedehands HZJ78 te koop, die vrijwel klaar was voor onze plannen. Maar de prijs was voor ons te hoog.
Innovation Campers kan de vierwielaangedreven auto nog verder verbouwen door de achterkant van de carrosserie geheel of gedeeltelijk af te zagen en te vervangen voor een bredere en langere camperopbouw, compleet met hefdak. Mooi, maar het is wel een stuk duurder, dan alleen een hefdak laten monteren.

HZJ79 met opzet-camper
BJ45

In de noordoosten van Beieren (D) ligt het kleine stadje Bad Kissingen. Het staat bekend om zijn kuuroord. In de heuvels buiten deze stad wordt al een aantal jaren de openluchtbeurs "Abenteuer & AllRad" georganiseerd. Hier zijn we in mei 2008 naar toe gereden. Wij hadden voor een paar dagen een hotelkamer in het stadje geboekt en we hebben gedurende deze dagen onze ogen uitgekeken. Aan de oostkant van Bad Kissingen ligt een braakliggend terrein dat een groot deel van het jaar nauwelijks gebruikt wordt. Hier kampeerden de echte offroad-liefhebbers in hun camper, caravan of tent. Nog verder gelegen liggen grote parkeerterreinen. Daar konden we de auto parkeren en bij de ingang op een shuttlebus stappen, die ons gratis naar het beursterrein bracht.

Het beursterrein is niet toegankelijk voor de bezoekers die met eigen auto naar het beursterrein rijden. Na het betalen van een entreeprijs kon het feest beginnen. Meer dan honderd bedrijven en standhouders brachten hun waren aan de mens. Er waren handelaren van 4wd-auto's en 4wd-vrachtauto's, er werden onderdelen verkocht voor deze auto's, men kon zien welke aanpassingen er waren verzonnen voor expeditieauto's. Je kon er specifieke benodigdheden aanschaffen voor 4wd-auto's, zoals keggen, sleepmaterialen, jerrycans, snorkels en onderbouwtanks.
Je kon met een Hummer of met een 4x4 M.A.N. meerijden over een ruig parcours. Er werden autonetten verkocht, die als opbergvakjes overal in de auto konden worden bevestigd, er waren daktenten. Er waren expeditiegangers die hun 4wd lieten zien en hun ervaringen op dvd verkochten, er waren 4wd-clubs en mensen van websites die hun ding deden. Men verkocht er navigatieapparaten, routeboeken, airline-profielen en bevestigingsmaterialen, zandplaten, terreinbanden, stickers, lieren, stalen bullbars (Roo-bars), uitgekiende en lichtgewicht kampeermaterialen, schijnwerpers en er was nog veel en veel meer.

Tom's Fahrzeug, uitgebouwd met hefdak Hydraulisch hefdak

Na twee dagen op deze beurs te hebben rondgelopen, was het voor ons genoeg. We waren verzadigd met alle nieuwe informatie en ook geschrokken van de hoge prijzen. Alle catalogi die voor ons interessant waren, hebben we meegesleept. Hiermee konden we thuis onze voorbereidingen voortzetten.

Goede catalogi zijn te vinden bij: Tour Factory
Lauche & Maas
Reimo
Touratech

Intussen hielden we allerlei websites in de gaten om te zien wat er tweedehands werd aangeboden. Zo kregen we steeds meer inzicht hoe de prijzen zich verhouden tot hetgeen aangeboden werd. Meer extra's op de auto's, geeft een hogere vraagprijs en als er een hefdak opzit dan stuwt dat de vraagprijs extra op.
Veel campers bleken een zelfbouwsysteem van kasten te hebben die gemaakt zijn van Casemaker profielen en met gekleurde pvc-folie bedekt multiplex. Dit is een erg duur systeem, maar je maakt daarmee wel optimaal gebruik van de ruimte in de camper, die altijd te klein zal zijn.

Casemaker inbouwmeubels Casemaker inbouwmeubels

In het voorjaar van 2009 hadden we geld bij elkaar om een redelijk goede LandCruiser te kunnen kopen. We bezochten een aantal adressen in Nederland en in Duitsland en we mailden met adverteerders in Duitsland. Dan pas kom je er achter dat er veel rommel wordt aangeboden. Vooral de oudere types (voor 2000) zijn erg gevoelig voor roest.

Tussendoor bezochten "Wheels Unlimited" een LandCruiser-specialist in Beesd (Utrecht) aan de A2. De eigenaar bood ons aan mee te gaan als we een LandCruiser hadden gevonden die ons aanstond. Dit was een geweldig aanbod.

Tijdens onze strooptochten in april 2009 waren we een keer onderweg van Rotterdam naar huis, toen we voor de zekerheid nog even langs een adres in Brabant reden waar een HZJ78 stond aangeboden.
We zagen een mooie HZJ78 die uiterlijk weinig geleden had. De Hyundai-dealer die hem aanbood, had de auto ingeruild en had weinig verstand van Land Cruisers, want dat er een onderbouw dieseltank van 180 liter extra onder zat en dat de wagen was voorzien van een turbo met intercooler, stond niet in de advertentie vermeld. Dit maakte de auto voor ons een stuk aantrekkelijker.

We belden naar Beesd om op het aanbod van de LandCruiser-specialist in te gaan. We maakten met hem en met de verkoper van de LandCruiser een afspraak voor een bezichtiging en een proefrit. De LandCruiser-specialist uit Beesd is meegegaan; hij heeft de auto uitgebreid onderzocht en hij heeft de proefrit gereden en de auto goed bevonden. De vorige eigenaar was volgens hem erg zuinig op de auto geweest, maar diezelfde man moest wel erg bang zijn geweest in het donker. Want op de gekste plaatsen zaten grote lampen in en op de auto. En er zat een oranje zwaailicht op de auto.

We kochten de LandCruiser.

Onze Land Cruiser HZJ78 Onze Land Cruiser HZJ78

We haden nooit gedacht dat we dit zo snel al zouden bereiken. Onze wereldreis is een grote stap dichterbij gekomen met de aanschaf van deze LandCruiser.



© GeoCruiser.nl   2009 - 2018