GeoCruiser

Falkirk Wheel - Loch Ness

Google Translate

Donderdag, 02-06-2016
We bezochten de "Falkirk Wheel". Dit is een moderne veriant op een bootlift, waarbij twee bakken water hangend tussen twee wielen gelijktijdig van niveau veranderen als de wielen draaien.
Er wordt op deze manier een hoogteverschil van 35 meter overbrugd. Als een barge (narrow boat of long boat) een bak is ingevaren, wordt de bak gesloten. Op het andere niveau van het wiel kan gelijktijdig een andere boot de tweede bak invaren, ook deze wordt dan gesloten. Als beide bakken, de ene onder aan het wiel en de andere bovenaan het wiel, afgesloten zijn, gaan de wielen draaien. De bovenste bak draait dan naar beneden en de tweede bak draait dan omhoog. Net als aan een reuzenrad blijven de bakken hun horizontale positie behouden en valt de inhoud er niet uit. Na een halve omwenteling van de wielen gaan de bakken open en kunnen beide boten wegvaren.
Onder aan de "Falkirk Wheel" is nog een extra schutsluis. Met in- en uitvaren heeft een barge ongeveer 35 minuten nodig om verder te kunnen varen.
Hier struikelden de Aziaten over hun eigen selfie-sticks.

Falkirk Wheel, stand voor in- en uitvaren

Falkirk Wheel is net gaan draaien, de bakken zijn zichtbaar gesloten en zijn bijna halverwege

Falkirk Wheel, bovenste vaarweg

Falkirk Wheel, bovenste vaarweg de barge kan uitvaren

Falkirk Wheel, bovenste vaarweg en de barge verdwijnt in een tunnel

Falkirk Wheel, onderste afgesloten bak

Falkirk Wheel, onderste vaarweg uitgemond in een canal

Een nest zwanen is uitgevaren

Aan de oever van de "Firth of Forth" (monding van de rivier Forth) in het oude dorpje Culross vonden we een camperplaats voor een overnachting. Tegelijkertijd dat wij de parkeerplaats opreden, kwam er een politieauto aanrijden. We hebben de politie kunnen vragen of het inderdaad toegestaan was op deze parkeerplaats te overnachten. Dat was geen probleem. De politie wist daarmee gelijk dat er goed volk in een camper op de parkeerplaats zou overnachten.

Aan het einde van de middag hebben we nog een wandeling gemaakt door Culross, dat werd een heel leuke wandeling.

Culross, camperplaats met uitzicht op de Firth of Forth

Culross Palace

Culross

Culross, klassieke Triumph

Het is wonderlijk, we zijn nu negen dagen onderweg naar en in Schotland en we hebben pas één bui gehad, die slechts een kwartier duurde. Intussen heeft het in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk zo hard geregend, dat er op verschillende plaatsen overstromingen zijn geweest. Er waait in Schotland meestal een harde en erg frisse wind, maar de zon schijnt al een paar dagen en de temperaturen zijn prima.

Vrijdag, 03-06-2016
We waren vroeg weg, we hebben een goede nacht gehad.
Lochleven Castle stond op ons programma. We vonden naast een begraafplaats aan de rand van het meer Lochleven en een afgesloten uitkijktoren van misschien wel 10 meter hoog. Op een eiland stonden de ruïnes van het kasteel. Op een afstand zagen we dat het niet de moeite was er met een ferry heen te varen. We hebben wel kunnen genieten van het mooie landschap.

Lochleven, op een eiland staan de ruïnes van Lochleven Castle

Het volgende doel was nog een kasteel, we reden naar het westen, naar Castle Campbell, bij het dorpje Dollar. Dit kasteel ligt hoog boven de omgeving. Door de smalle straatjes vonden we een weg naar de parkeerplaats. We moesten nog anderhalve kilometer verder klimmen om het kasteel te kunnen bereiken.
Mede door de hoge ligging was het een imposant gebouw. Het oudste deel van het kasteel stamt uit begin 1400. Het kasteel was niet ingericht. De verdiepingen waren alleen via erg steile wenteltrappen te bereiken.
Een andere attractie waren de mooi aangelegde kasteeltuinen, een deel daarvan was alleen na een stevige wandeling, door diepe kloven te bereiken.

Castle Campbell

Castle Campbell, doorkijkje

Castle Campbell, muurbloempjes

Castle Campbell, tuinuitzicht omhoog

Castle Campbell, uitzicht

Castle Campbell, hal

Aan het einde van middag reden we bij het dorp Alloa een camping op. Helaas waren ze volgeboekt voor het weekend en ook voor deze nacht was alles vol. Dus we moesten verder zoeken. Na een half uur rijden, bereikten we een andere camping, deze lag in Lynwater ten westen van Edinburgh. We waren deze keer verstandig en hadden even gebeld of er plaats was; ja dus.

Zaterdag, 04-06-2016
De vorige avond heeft Rob op eBay een tweede hands "A9home" RISC OS computer kunnen kopen. Deze computers zijn in Nederland bijna niet tweede hands te vinden. Omdat we toch door "the Kingdom of Fife" zouden rijden, kon we de computer aan huis afhalen. Door persoonlijke omstandigheden van de verkoper, liep de afspraak anders en waren we genoodzaakt in Cupar een plekje te zoeken voor de nacht. Op een parkeerplaats van een supermarkt vonden we een overnachtingsplaats en we kregen er toestemming voor. Met die RISC OS computer is het toch goed gekomen.

A9home RISC OS computer A9home RISC OS computer

Zondag, 05-06-2016
De ritten waren deze dagen niet lang, het weer was te mooi om lang in de auto te zitten. Af en toe gebruikten we zelfs de airco onderweg.
Via Dundee reden we naar Glamis Castle. Leden van het Engelse koningshuis komen hier regelmatig. Queen Mum heeft er jarenlang gewoond. We kregen een interessante rondleiding in het nog deels bewoonde kasteel. Het was er mooi.

Glamis Castle

Nog een korte rit bracht ons naar Blairgowrie, naar een mooi Caravan Park.

Maandag, 06-06-2016
Het zomerverblijf van de Engelse Queen, Balmoral Castle, was nu ons doel. We reden aan het eind van de ochtend door de Grampian Mountains met daarin het "Cairngorms NP". Het werd een prachtige rit door een snel veranderend landschap. De bossen maakten plaats voor heide en nog verderop zaten we weer midden in de bossen.

Cairngorms NP

Bij het kasteel kregen we een een elektronische gids mee en met een plattegrond erbij werden we door de tuinen en bossen om het kasteel geleid. Een deel van het landgoed was bloemen-, kruiden- en groentetuin. De meeste bezoekers liepen rechtstreeks naar het kasteel. Wij liepen helemaal om Balmoral Castle heen. De "Ball Room" was de enige ruimte in het kasteel die was opengesteld voor publiek.
Het hele kasteel wordt iedere zomer door de Engelse koninklijke familie gebruikt. "The Queen" was niet thuis, dus we konden niet bij haar op theevisite.

Balmoral Castle, tour-Defender

Balmoral Castle

Balmoral Castle, hekje met bloemen

Balmoral Castle, hoofdingang

Na het bezoek richten we ons kompas op een overnachtingsplaats. We hadden gekozen voor een parkeerterrein in Dinnet, aan de oostelijke rand van het Cairngorms NP. Bij de antiekhandelaar op hetzelfde kruispunt lieten we onze neus even zien en vroegen we of het toegestaan was op de parkeerplaats te overnachten. Dat was geen probleem.

Dinsdag, 07-06-2016
Dinnet was goed voor ons, we hebben er prima geslapen.
Via zeer afgelegen weggetjes bereikten we "Tomnavarie". Dit is een steencirkel die betere tijden heeft gekend. Het schijnt dat een deel van de "standing stones" is gebruikt voor huizenbouw. Deze steencirkel heeft in de cirkel een liggende steen, men noemt dit een "recumbent stone".
De steencirkel voelde heel goed aan en daar was het ons om te doen, we hebben genoten van deze prehistorische plek.

Tomnavarie steencirkel

Tomnavarie steencirkel met recumbent stone

De rit voerde verder door het prachtige Schotse landschap, we reden naar "Craigievar Castle". Dit roze gekleurde kasteel ligt een stuk van de weg af en staat midden in een groot park met fantastisch mooie bomen, waaronder enkele Sequoia's van 175 jaar oud. Het personeel wilde graag dat we een rondleiding door het kasteel maakten. De prijs was ons te hoog, het personeel was te opdringerig en we mochten niet in het kasteel fotograferen.
We lieten de rondleiding aan ons voorbij gaan; we maakten wel een wandeling door het park.

Craigievar Castle

Craigievar Castle, Zuid-Amerikaanse boom

Ten westen van het stadje Inverurie vonden we een andere steencirkel, de "Easter Aquhorthies Stone Circle". Deze steencirkel is waarschijnlijk de mooist onderhouden steencirkel, die we ooit hebben gezien. Deze steencirkel heeft eveneens een recumbent stone. De energie was weer heel goed; we hebben er uitgebreid van kunnen genieten.

Easter Aquhorthies steencirkel

In het begin van de middag hebben we een fruitkwekerij, uit de "Brit Stops" gids gebeld, we waren er welkom. Na de laatste steencirkel reden we in de richting van Inverness, na wat zoeken vonden we even voor Nairn de fruitkwekerij. We waren er welkom en even voor sluitingstijd konden we in de farm shop wat fruit, groenten, boter en scharreleieren kopen.
Voor het eerst hebben we in Schotland een onweersbui zien ontstaan; de regenbui bleef op veilige afstand.

Woensdag, 08-06-2016
Na afscheid genomen te hebben van de fruitkwekerij, reden we door naar Inverness. Er moesten boodschappen gedaan worden. Daarna werd het weer hoog tijd voor een uitstapje.
We hadden gelezen dat er op een eiland in Loch Moy een obelisk zou staan. Dit zou een belangrijk plek zijn, die te maken heeft met de aanwezigheid van prehistorische steencirkels, e.d. Het eiland was onbereikbaar en de oever van het meer was zwaar begroeid. Het was moeilijk een goede plek te vinden om de obelisk op het eiland te fotograferen.

Oeverbegroeiing langs Loch Moy, baardmos Oeverbegroeiing langs Loch Moy, veel mossen

De obelisk zag er verwaarloosd uit, er groeiden diverse planten boven op dit bouwwerk. De obelisk schijnt als gedenkteken te zijn neergezet.

Eiland in Loch Moy met obelisk

Loch Moy, obelisk

Na het bezoek aan dit mysterieuze meer was het een probleem om een camping te vinden centraal of westelijk van Loch Ness. We kozen er voor om in Inverness een camping te zoeken. Onze camper moest verzorgd worden. Nessie kon nog wel een dag langer op ons wachten.

Donderdag, 09-06-2016
De dag begon wat somber en nevelig.
Een vrijwilliger van ACSI kwam ons enquêteren, dat hebben we in Athene, in 2010, al eens meegemaakt. We hebben zelf ook van deze enquête kunnen leren; we kregen er wat informatie voor terug.
Na de camper verzorgd te hebben, zijn we naar Loch Ness gereden. Na een aantal kilometers langs dit prachtige meer te hebben gereden, hebben we op een veilige parkeerhaven langs de weg de camper geparkeerd en wat foto's gemaakt. Het was nog flink bewolkt en de overkant van het meer was nog wat mistig, dat was de sfeer die je bij Loch Ness verwacht.

.. ..

Loch Ness, boot achtervolgd door Nessie ??

Bij Drumnadrochit vonden we de ruïnes van "Castle Urquhart". Het weer was intussen helemaal opgeklaard en er was een strakblauwe lucht en de temperatuur was zeer aangenaam. Met onze "English Heritage" lidmaatschapskaart betaalden we half geld voor de toegang. In het bezoekerscentrum werden we getrakteerd op een film van acht minuten over het ontstaan en de dramatische ondergang van het kasteel. Na afloop van de film werd het projectiescherm opgetrokken en gingen de zwarte gordijnen daarachter open. Er ontvouwde zich een prachtig panorama met de ruïnes van het kasteel met Loch Ness op de achtergrond.
In alle rust hebben we de ruïnes beklommen en bekeken. We hebben heerlijk kunnen genieten van deze bijzondere plek aan het meer.

Castle Urquhart aan Loch Ness

Castle Urquhart

Drieëntwintig kilometer verderop aan Loch Ness, in Invermoriston, dachten we een camperplaats te vinden, maar deze plek viel tegen. Het lag er vol met afval en puin. Aan ongedierte hadden we geen behoefte. In deze omgeving waren geen alternatieve overnachtingsplekken. We besloten daarom terug te rijden naar Drumnadrochit en daar vonden we achter het gebouw voor toeristische informatie een parkeerplaats waar overnachten werd gedoogd. Bij de toeristische informatie konden we muskietennetjes aanschaffen tegen de midges. Gelukkig zijn we die beestjes nog niet tegengekomen.