GeoCruiser

Folkestone - Edinburgh

Google Translate

Dinsdag, 24-05-2016
Na een week van camper klaarmaken en inpakken was het zover we reden richting Calais. Het was onrustig in België en Frankrijk. In Brussel is een grote protestactie tegen de regering georganiseerd. Veel bedrijven waren daardoor gesloten. Noordoost Frankrijk dreigde droog te komen staan, omdat pompstations niet meer van brandstoffen werden voorzien. We hebben onderweg niets gemerkt van dit alles, de rit verliep rustig. Bij het laatste tankstation in België hebben we voor de zekerheid volgetankt.
Ongeveer 10 km ten oosten van Calais vonden we een camping in Guînes en er was plaats voor ons.

De waterleiding in de auto is nog niet in orde. Vorige week hebben we al een nieuwe dompelpomp met terugslagklep moeten monteren. Iedere keer dat we water tappen, wordt er veel lucht aangezogen. Warm water krijgen we niet; de boiler warmt wel water op. Dus er iets niet goed.

Onze camper in Guînes

Rob is een multomap met NL-vertalingen van een deel van de camperhandleiding vergeten in te pakken. Gelukkig hebben we op de laptop een Engelse handleiding, deze is wat makkelijker te lezen dan het Franse papieren exemplaar die we met de camper hebben mee gekregen. We zullen in Engeland op zoek moeten gaan naar een nieuwe terugslagklep in de waterleiding en voor de zekerheid ook naar een nieuwe dompelpomp. Met een falende boiler hebben we evenmin verwarming en vooral in Schotland is het denkbaar dat we een kachel nodig hebben.

Woensdag, 25-05-2016
We hebben goed geslapen. De temperatuur is tot 11° C. gezakt, het is droog gebleven. We zijn de ochtend rustig begonnen. Onder het genot van een paar koppen koffie en een lekker ontbijt hebben we bekeken hoe andere kampeerders gehaast vertrokken.

Wij hadden meer tijd, we hadden tegen één uur een plek op de Eurotunnel-trein geboekt. We hadden erop gerekend dat we oponthoud zouden hebben vanwege de rondzwervende vluchtelingen uit het Nabije Oosten en Afrika. We hadden de televisiebeelden van de vluchtelingenkampen in Calais nog op het netvlies staan. Intussen leek alles daar onder controle; er stonden overal erg hoge hekken met bovenop rollen prikkeldraad. Op viaducten over spoorlijnen stonden zwaar bewapende politieagenten. Een groep vluchtelingen, voorzien van veiligheidshesjes, werden weggeleid van de drukke wegen en weg van de spoorlijnen. Wij werden nergens gehinderd en konden overal goed doorrijden. Omdat we bijna een uur te vroeg op de trein-terminal waren aangekomen, mochten we met een trein vroeger de oversteek maken.

Bij de Engelse douane wilde men weten of we bij vertrek die ochtend niet alleen de binnenkant van de camper hadden gecontroleerd op ongewenste passagiers, maar ook de buitenkant en vooral onder de auto. Dat laatste hadden we niet gedaan, dus mochten we de camper aan de kant zetten. Twee douaniers wilden het berghok in de camper geopend zien en men wilde de binnenkant van de camper inspecteren. De onderkant werd niet eens bekeken, men besefte waarschijnlijk dat daar geen ruimte voor verstekelingen was.
De tocht op de trein was eenvoudig en snel; we hadden dit al een paar keer eerder gedaan. Aan de overkant van het Kanaal, in de buurt van Maidstone hebben we een bakje koffie gedaan en we hebben een nieuwe wegenatlas van de UK aangeschaft.

Via de Dartford Crossing van de Theems zijn we langs Cambridge in noordelijke richting gereden. Voor het gebruik maken van de Dartford brug of tunnel moest tol betaald worden. Dit kan niet ter plekke worden afgerekend. Dit hadden we thuis al via het internet geregeld.
Het verkeer was erg druk, gelukkig konden we wel steeds doorrijden. In de buurt van Peterborough hebben we op een landgoed (manor) in Barnwell St. Andrew een camperplaats gevonden. Het was een vers gemaaid weiland met enkele elementaire voorzieningen in een rustige omgeving.

Landschap vol witte bloemen

Aardig stulpje in Barnwell St. Andrew

Donderdag, 26-05-2016
Het heeft afgelopen nacht geregend, maar we hebben er niets van gemerkt. Het was deze nacht ongeveer 12° C.
We stonden voor het eerst met deze camper op een vrije kampeerplaats, het werd vaak een eerste keer voor dagelijkse bezigheden in deze kampeerauto. We hadden alleen nog steeds geen water.
Omdat we hier ook geen WiFi hadden, hebben we op onze GPS (Annie 2.0) een adres gezocht waar we nieuwe onderdelen voor onze waterinstallatie konden kopen. Dat was de focus voor deze dag. Eerst moest de camper op orde zijn, anders konden we niet voldoende genieten van wat we onderweg zouden tegenkomen.
Op weg naar het mobilhome service-adres kwamen we een ander bedrijf tegen, waar 250 mobilhomes werden verkocht. Hier hebben we met wat hulp een goede en zwaardere waterpomp gekocht. En er zat een geïntegreerde terugslagklep in de dubbele dompelpomp. Op de parkeerplaats van dit bedrijf hebben we de pomp ingebouwd. Er moest nog een extra onderdeel gekocht worden en dat was nu makkelijk te doen, want we stonden nog bij de goede winkel.
De vervanging van de waterpomp was een succes. Er stond weer druk op de waterleidingen en nadat de lucht uit de leidingen was verdreven, functioneerde alles weer. De toilet spoelde weer goed door en de boiler sprong weer aan, we hadden weer warm water en de kachel deed het weer.

Als je dan verder rijdt, zit je toch anders in de auto. We hadden veel meer oog voor onze omgeving. We besloten nog een stuk door te rijden. Tegen vijf uur waren we in de buurt van York, Noord-Engeland, het was tijd een camperplaats op te zoeken. Campings zijn er nauwelijks in dit deel van Engeland. In Heslington, langs de rondweg om York konden we de camper op een mooi grasveld zetten, na snel kamp maken, konden we zelfs de klapstoelen buiten zetten en even van het zachte weer genieten. Het was buiten ca. 20° C. en we hebben er van genoten. De zon hebben we nauwelijks gezien vandaag.

Vrijdag, 27-05-2016
Afgelopen nacht was de hemel helemaal open getrokken; deze ochtend zat alles weer pot dicht. De temperatuur was tot 12° C. gedaald.

Na vertrek zijn we eerst gaan boodschappen doen in York en we hebben brandstof getankt.
Het plan was dwars door de North York Moors te rijden. Het is een prachtige rit geworden. Omdat er erg steile hellingen te nemen waren, mochten auto's met caravans daar niet rijden. Ondanks dat we door een Nationaal Park reden, was er toch veel verkeer.
De natuur loopt hier in Noord-Engeland een paar weken achter op de natuur in Nederland en België; de bomen en struiken waren nog niet erg groen. Enkele weken terug zagen we foto's van een vrij open bos waar de bodem van het bos helemaal bezaaid was met prachtige blauwe klokvormige bloemetjes (boshyacinten). Van huis uit was het voor ons enkele uren rijden om daar te kunnen gaan kijken. En jawel, we reden hier boven York door een bos waar dezelfde bloemetjes volop in bloei stonden.

Boshyacinten

Plekken met een mooi uitzicht waren bijna nergens voorzien van parkeerhavens. Op een echte uitkijkplek was er een goede parkeerplaats, maar de ingang was voorzien van paaltjes. Alleen personenauto's waren smal genoeg om er tussendoor te kunnen. Wij vonden onder aan een heuvel een zandpad waar we onze camper even konden parkeren. Na een klim van een paar honderd meter bereikten we het uitkijkpunt.
Het was markant dat deze plek was ingericht als gedenkplaats. Op metalen plaatjes stonden namen van overledenen vermeld, de plaatjes waren aan het houten hek vast gemaakt. Verder lagen er bloemen en andere voorwerpen ter nagedachtenis.

Uitzicht over de North York Moors

Tot nu toe hebben we steeds op camperplaatsen gestaan die we in de ACSI-gidsen vonden. Hierin staan ook de terreinen die aanbevolen zijn door de NKC. In de UK hebben we nog geen gewone camping bezocht.
Voor deze reis hebben we ons aangesloten bij "Brit Stops", een keten van boerderijen, pups, brouwerijen, e.d. waar je gratis kunt overnachten en waar je kennis kunt maken met lokale produkten. In pubs is het meestal mogelijk een maaltijd te eten, pub-food is heel goed in Engeland en een biertje of een cider schenkt men graag voor je in.
Even ten westen van Newcastle-upon-Tyne vonden we in Stocksfield een boerderij die aangesloten was bij Brit Stops. Een pauw verwelkomde ons. Er waren geen camping-voorzieningen. We kregen er een plekje toegewezen pal naast de farm shop en naast een open stal met wat varkens en kalveren. In de shop hebben we enkele lokale producten kunnen kopen.

"Brit Stops" boerderij-shop in Stocksfield

Aan het eind van de middag hebben we nog een wandeling door de omgeving gemaakt, we hebben zelfs nog door een veld met bloeiende koolzaad gelopen. De geur van het koolzaad was overweldigend.

Uitzicht over een koolzaadveld

Zaterdag, 28-05-2016
Bij het afscheid van de farm maakten we kennis met de boer. Hij gaf ons nog een paar toeristische tips mee.
Het was niet ver rijden naar een oud Romeins fort. We gingen naar de "Hadrian Wall" met daarin "Chesters Fort". De Hadrian Wall is een historische verdedigingsmuur tegen de wilde Schotten. De Romeinen waren kennelijk bang voor de Schotten.
De muur is nu grotendeels bedekt met aarde en daardoor redelijk goed bewaard gebleven. Chesters Fort wordt beheerd door de "English Heritage". Opgravingen hebben veel inzicht gegeven in het leven in dit fort van soldaten en burgers. We hebben opgegraven resten van het fort gezien en slechts en klein stukje van de uitgegraven Hadrian Wall. De muur maakte weinig indruk op ons.

Chesters Fort, geschiedenisles over de Romeinen

Chesters Fort

Chesters Fort, aan de North Tyne

Chesters Fort, Hadrian Wall

North Tyne, reiger

Na bezichtiging zijn we op zoek gegaan naar andere delen van de Hadrian Wall. Die vonden we ook. Hier waren de stenen een stuk groter en maakten de restanten van de muur een veel betere indruk op ons.

Hadrian Wall, vervallen

We maakten een prachtige rit dwars door "Northumberland National Park". Vlak daarna passeerden we de grens tussen Engeland en Schotland. We zijn daar even gestopt. In dit vakantie-weekend waren er veel mensen onderweg en bezig met hun hobby's. Een drietal klassieke auto's maakten grote indruk op de andere aanwezigen.

Engels-Schotse grens met klassieke auto's

Onderweg viel het op dat er steeds meer kale bomen en struiken te zien waren. De lente start hier duidelijke weken later. Als je in Nederland net een hooikoortsperiode achter de rug hebt, dan mag je hier in Schotland alles nog een keer meemaken.

In Jedburgh reden we langs de "Jedburgh Abbey", deze oude abdij stak hoog boven het stadje uit. We stopten er even voor het maken van wat foto's en voor het drinken van een kop koffie.

Jedburgh Abbey

In de Lauder Dale, de vallei waarin het dorp Lauder ligt, vonden we een plekje op een redelijk goede camping. Deze camping maakt deel uit van het landgoed van "Thirlestane Castle". Ondanks dat het vakantieweekend was, vonden wij er een plekje voor een paar dagen. Helaas was tijdens ons bezoek het kasteel niet geopend voor bezoekers.

Verscholen tussen bomen, Thirlestane Castle

In de ACSI-camping CampingCard en Camperplaatsen Gids zijn er slechts drie campings vermeld in heel Schotland. De rest van de adressen in deze gids zijn camperplaatsen met te weinig voorzieningen om de camper op tijd te kunnen verzorgen. We hebben onze informatie van andere campings gevonden bij "Camping Navigator". Op onze tablet hadden we alle campings van de Groot Britannië opgeslagen. Zo vonden we de camping in Lauder.
Het was verbluffend zo snel als op deze camping in Lauder het draadloze internet was.

Lauder, waterkoeien

Lauder, riviertje

Zondag, 29-05-2016
Het was koud afgelopen nacht. Ondanks een lage barometerstand bleef het droog en de zon scheen regelmatig. We zijn even het dorp Lauder in geweest, maar daar viel niets te beleven.

Maandag, 30-05-2016
We hebben een gat in de dag geslapen, lekker was dat. Het was droog buiten en we zijn een wandeling in de omgeving gaan maken. Het kasteel was gesloten deze dag.

Dinsdag, 31-05-2016
Rosslyn Chapel stond op het programma. Maar eerst gingen we op zoek naar Mavis Hall; dit is een plek met bijzondere energie. Mavis Hall was onvindbaar, dus reden we door naar Roslin, naar de Rosslyn Chapel.
De laatste jaren ontvangt dit kerkje veel meer bezoekers dan de jaren er voor. Rosslyn Chapel heeft een voorname rol gekregen in "de Da Vinci Code" een boek van Dan Brown. Veel bezoekers zijn op zoek naar de geheimen die in het boek beschreven zijn. De realiteit is echter anders; het zette ons in ieder geval aan het denken.
Het was best druk in de Rosslyn Chapel. We hebben alles op ons gemak kunnen bekijken en ervaren. Het was jammer, maar ook wel begrijpelijk, dat we binnen niet mochten fotograferen. De energie was er niet best.

Rosslyn Chapel

Ornament Ornament Ornament

Beelden Beelden

Na deze bezichtiging zijn we nog naar Rosslyn Castle gelopen. Hier was weinig meer van over, bij de ruïnes was een vrij nieuw huis opgetrokken. Het kasteel was niet toegankelijk.

Overblijfselen van Rosslyn Castle

We zijn blij dat we Rosslyn Chapel en Rosslyn Castle hebben bezocht.

Enkele kilometers verderop hebben we boodschappen gedaan. Daarna zijn we doorgereden naar de camping van Mortonhall, in een voorstad van Edinburgh. Het is een mooie maar dure camping. Het voordeel is dat we de volgende dag met het openbaar vervoer de stad in kunnen.

Mortonhall camping

Woensdag, 01-06-2016
Het beloofde mooi weer te worden, de barometer liep flink op.
We gingen met de bus naar het centrum van Edinburgh. Het was eerst nog een paar honderd meter lopen naar de bushalte. De rit duurde ongeveer drie kwartier. We stapten uit op Princess Street. Het werd een flinke wandeling langs allerlei winkels met tartans en wol, doedelzakken, whiskey en nog veel meer Schotse souvenirs. Na een kilometer sloegen we af naar de oude stad, naar de Royal Mile, een winkelstraat op een heuvelrug. We hebben het meeste van deze straat gezien, we eindigden bij Edinburgh Castle. Later in de middag werd het daar te druk, we struikelden steeds over opdringerige Aziaten met selfie-sticks.
Het was een leuk uitstapje naar de Schotse hoofdstad.

Edinburgh, kerk Edinburgh, Scott Monument

Edinburgh, Cockburn Street

Edinburgh, Royal Mile Edinburgh, Royal Mile

Edinburgh, Royal Mile, Schots en scheef

Edinburgh, Royal Mile, kathedraal

Edinburgh Castle

Edinburgh Castle, uitzicht

Op de camping hadden we problemen met WiFi. We moesten vijf pond betalen voor een dag draadloos internet, maar we hadden geen ontvangst en als we dat wel hadden, werden we herhaaldelijk weggedrukt. Jammer, sommige campings moeten nog werk verzetten om mee te kunnen met de eisen van deze tijd.