GeoCruiser

Naar de Exmoor

Google Translate

21 juni 2013, vrijdag
Een paar dagen voor vertrek hadden we via het internet kaarten besteld voor de oversteek naar Engeland. In het verleden hebben zijn we naar Engeland overgestoken met de auto op een ferry, op een hoovercraft, op een seacat (catamaran) en door de tunnel (Chunnel) met de auto op de trein. De laatste oversteek heeft voor ons twee duidelijke voordelen: je bent snel aan de overkant en je wordt niet zeeziek.

Voor onze rit van 330 km naar Calais hadden we twee uur extra speling genomen, zodat we misschien nog wat inkopen konden doen in Frankrijk. In België liepen we vast. Antwerpen was de grote vertrager voor ons. We namen de westelijke rondweg om deze stad en daarmee bespaarden we onszelf nog veel meer vertraging.
In Calais waren we net een paar minuten te laat. We moesten op de volgende trein wachten. Aangezien we de tweede auto waren en er toch meer auto's mee konden, werden we alsnog op de trein gezet waarvoor we een reservering hadden.
In de trein werden we tussen de grote voertuigen de trein in geleid. Onze LandCruiser is te groot om tussen de personenauto's in een dubbeldeks treinstel te passen. De oversteek was snel en na een rit van 35 minuten waren we al in Folkestone, Kent.

Het past net Ruimte genoeg in de trein

Bij aankomst in Engeland is het iedere keer even goed oppassen dat je links moet rijden, maar daar waren we snel weer aan gewend. We hebben veel vaker in links verkeer gereden.
Omdat het vrijdag was hadden we tevoren een camping in Stansted bij London besproken.
De dag daarop wilden we naar het westen rijden. In de buurt van Bridgwater (Somerset) in Bawdrip vonden we een camping. Onderweg daar naar toe reden we langs Stonehenge. Daar zijn we eventjes uitgestapt. We zijn er al vaker geweest en we kozen er voor deze keer alleen even buiten de hekken te gaan kijken. Het was er erg druk.

Stonehenge

Stonehenge, file lopen Onderweg langs koolzaadvelden

In Bawdrip hebben we een paar nachten gestaan. We hebben er een prachtige wandeling gemaakt door een zeer afwisselende en landelijke omgeving.

Lagere school in Cossington Paddestoel van ruim halve meter

Griffioen aan de gevel Grasmaaier robot

De avonden waren er koud en er stond een harde wind. Na twee overnachtingen reden we verder.
Onderweg naar de Exmoor reden we langs Dunster Castle. Dit is een prachtig gelegen kasteel; het wordt beheerd door de National Trust en we gingen het bezoeken. We waren er bijtijds dus we hebben er een mooie dag van gemaakt.
De bouw van het kasteel is begonnen in 1066 en het werd later verder uitgebouwd Het is zeer de moeite waard er een bezoek te brengen. We hebben het kasteel binnen bekeken en ook de tuinen, de parken, de bijgebouwen en de watermolen bezocht. Het kasteel ligt op een erg steile heuvel, dus we moesten flink klimmen. Engeland staat bekend om zijn mooie tuinen en we hebben er weer flink van kunnen genieten.

Dunster Castle Het dorpje Dunster

... ...

... Muurbloem

Klimmetje Ruïne van een toren

Poortgebouw Na de klim ... uitzicht

Hoofdgebouw en recreatiegrasveld Afbeelding van mythische dieren in wapenschild

Chemicaliën- en medicijnkast Palmbomen in Engeland

Paddestoel ...

Watermolen Water onder de brug

Mooi uitzicht Uitgezakte boomstammen

Dichtbij Dunster Castle was een camping aan de kust, dus daar reden we heen. Daar viel echter weinig te beleven. De camping was groot en in de verte was er wat leven en reden mensen heen en weer. Maar bij de receptie en de woning van de eigenaar was het erg stil. Na een half uur wachten vonden we het genoeg en zijn we verder gereden. Een paar honderd meter verderop langs dezelfde weg vonden we een volgende camping, dit is de eerste camping westelijk van Watchet. Hier was veel meer te beleven en het was een veel leukere camping. We kregen een plekje op een passantenveld en we hadden een prachtig uitzicht op zee en op de zuidkust van Wales.

Met uitzicht op zee Rhodesian Ridgeback en roofvogel kamperen

Watchet en West Quantoxhead

Noordkust bij Watchet Noordkust bij Watchet

Ons volgende doel tijdens deze reis was niet ver weg. Via erg smalle weggetjes scharrelden we richting Ley Hill, in het noorden van de Exmoor. Het is een heuvel die bekend staat om de positieve energie. Wij zijn naar de vrij vlakke top van de heuvel gelopen en hebben genoten van de heerlijke energie, van het mooie uitzicht en van het heerlijke weer. Het weer was een dag eerder omgeslagen en de zon scheen het grootste deel van de dag. Dit mooie weer hoort niet bij de Exmoor. Maar wij hadden daar helemaal geen moeite mee.

Wij hadden een route vanaf Ley Hill uitgestippeld, in de hoop wat onverharde wegen tegen te komen. Helaas zijn de wegen in de Exmoor allemaal geasfalteerd. Door een wegblokkade hebben we een flinke omweg moeten maken, maar het was een rit door de prachtige natuur van de Exmoor.

Ley Hill panoramafoto

In de Exmoor

In de Exmoor, Cotton Flower Exmoor schaap

Exmoor rund Exmoor rund

Exmoor rund Verdwalen doen we niet

Ley Hill in de verte "East Water", lekker spetteren

Aan het eind van deze Exmoor-dag bereikten we bij Winsford de volgende camping. Het was een grote boerencamping. We vonden een plekje op een groot grasveld met een geweldig uitzicht over weides met veel schapen en drie paarden. Het uitzicht verveelde geen moment.
De volgende dag bleven we nog op deze camping en we maakten een wandeling in de omgeving. We moesten een beek oversteken en we liepen langs een erg smal voetpad in zuidelijke richting. We waren op zoek naar de "Caratacus Stone". Deze staande steen wordt beschermd tegen weersinvloeden door een open schuilhut van ruim honderd jaar oud. We hebben nog niet eerder "standing stones" op deze manier beschermd gezien.

Op onze weg naar de westkust stopten we de volgende dag nog even op Winsford Hill. De dag er voor was het er erg druk met bezoekers. We hadden geluk de mensen, die er waren, vertrokken snel en er was een kudde Exmoor Pony's.

Winsford, camping Winsford, camping uitzicht

Hek dicht, beek over en wandelen In het groen

In het groen Verdwalen kan niet

Caratacus Stone Caratacus Stone

... Gemeen stekelige struik

Uitzicht op de boeren-camping in Winsford