GeoCruiser

Pyreneeën en de Katharen

Google Translate

Na ons bezoek aan Bad Kissingen reden we naar het Zwarte Woud. We zijn al vaker in het dorp Simonswald geweest. Het is daar goed toeven, dus hebben we onszelf een paar dagen luieren gegund op camping Schwarzwaldhorn in dit dorp. We hebben daar weer een mooi plekje kunnen vinden met een prachtig uitzicht over het dal waar Simonswald in gelegen is. Op één van de avonden werden we getrakteerd op een optreden van een lokaal muziekgezelschap.

Simonswald, noorden Simonswald, zuidooosten

Schwarzwalder muziekgezelschap Zonnepanelen richting zuiden en noorden ??

Camping-kippen GeoCruiser in Simonswald

Het Zwarte Woud was niet ons einddoel van deze reis. We wilden verder naar het zuiden; ons doel was een bezoek aan de Franse Pyreneeën. Jaren geleden hebben we boeiende verhalen en mysteries gelezen, die zich afspeelden in het oostelijke deel van de Franse Pyreneeën. In deze streek hebben zich in Middeleeuwen heftige taferelen afgespeeld. Dit is het land waar Katharen en Tempeliers leefden. Er zijn veel mysterieboeken geschreven die historische gebeurtenissen beschreven die in deze streek hebben plaats gevonden.
Een aantal namen van historische personen en plaatsen uit deze streek zijn ondermeer gebruikt in het boek: de "Da Vinci Code" van Dan Brown. Indirect heeft de schrijver hiermee zijn eerste bestseller een diepere lading gegeven.

Ons doel was niet om een aantal mysteries te ontrafelen; wij wilden de sfeer proeven van het berglandschap, de kastelen, de dorpen en de kerken. Daarnaast wilden we als het mogelijk was een aantal tochten op onverharde wegen en paden maken.

Vanuit het Zwarte Woud staken we bij Mulhouse, de Rijn over, en reden we Frankrijk in. De navigatie hebben we op "tolwegen mijden" gezet. We wilden wat meer van Frankrijk zien dan we in het verleden hebben gedaan. We hadden geen haast en buiten de Autoroutes om zie je meer van het echte Frankrijk. Dan neem je alle rotondes, verkeersdrempels, enz. voor lief.
Na een prachtige rit dwars door de Jura vonden we in Lons-le-Saunier een camping voor een overnachting. De dag daarna reden we in zuidelijke richting.

Na een lange dag rijden zijn we in de Cevennen aangekomen. In het begin van de jaren '90 zijn we een aantal keren in Anduze geweest. Destijds hebben we op camping "Le Castel Rose" gestaan. Deze camping hebben we opnieuw opgezocht. De camping heeft in de herfst van 2011 vreselijk noodweer meegemaakt en de schade was voor een belangrijk deel hersteld. Herstel van de vele omgewaaide bomen vergt echter veel meer tijd.
We waren er nog net voor het hoogseizoen en we konden nog een plekje met veel schaduw aan de rivier krijgen. Hier hebben we een paar dagen gestaan. Ondanks dat we aan een druk pad stonden, hebben we hier een aantal fijne dagen gehad en lekker wat kunnen wandelen en uitrusten.

Rivier de Gardon Rivier de Gardon

Rivier de Gardon GeoCruiser op camping "Le Castel Rose"

Anduze, klokkentoren Anduze, klokkentoren

Rivier de Gardon, waterpaarden Hagedis op een boom

Stadje onderweg Stadje onderweg

Carcassonne was onze volgende reisdoel. We waren al een keer langs deze stad gereden zonder uit te stappen. Destijds maakte het mooie uitzicht op de oude vestingstad Carcassonne een grote indruk op ons.
Deze keer zijn we naar de oude vestingstad gereden, we hebben alleen het oude deel van Carcassonne bezocht. Zoals te verwachten was, waren er veel toeristen.

Carcassonne, vestingstad

Carcassonne, vestingmuur Carcassonne

Carcassonne, vestingmuur Carcassonne, toegangspoort

Carcassonne Carcassonne

Carcassonne, kerk Carcassonne

Aan het eind van de middag zorgde een dreigende onweersbui dat de vesting snel leegliep en iedereen tegelijkertijd de parkeerplaatsen af wilde rijden. Gelukkig kozen de meeste bezoekers een andere richting dan wij. Wij reden verder de Pyreneeên in. In een vreselijke hoosbui hebben we de auto aan de kant van de weg gezet, daarna vonden we een plekje op een rustige camping in Preixan, pal aan de rivier de Aude.

In feite begon ons bezoek aan Katharen-land al in Anduze, maar ten zuiden van Carcassonne zit je er midden in. De volgende ochtend bezochten we voor een ochtendkoffie het stadje Espéraza. Tijdens een korte wandeling konden we alvast wat sfeer proeven. Het voelde goed.
We rijden de laatste jaren erg onsportief, want onze GPS staat altijd aan. In het Katharen-land is dat echt niet nodig of je gebruikt de GPS juist wel om wegwijs te worden in het woud van alle wegwijzerborden. In ieder geval, je kunt er niet verdwalen.

Espéraza Espéraza, dorpsplein

Borden Borden, wegwijzers, enz.

Rennes-Le-Château werd ons volgende doel. Dit is een klein dorpje boven op een berg. Ons trok vooral de kerk, bekend van de restauratie door dorpspriester Bérenger Saunière in de late jaren van de negentiende eeuw. We bezochten Tour Magdala, de gerestaureerde kerk en we genoten vooral van de vergezichten. Opvallende punt in zuidelijke richting is de ruïne van Château le Bézu.

Onderweg naar Rennes-Le-Château Onderweg naar Rennes-Le-Château

Rennes-Le-Château, borden Rennes-Le-Château, zonnewijzer

Rennes-Le-Château Rennes-Le-Château

Rennes-Le-Château, tour de Magdala Rennes-Le-Château, muurversiering

Rennes-Le-Château, souvenirwinkel Rennes-Le-Château, naar de kerk

Rennes-Le-Château, gerestaureerde kerk Rennes-Le-Château, gerestaureerde kerk

Rennes-Le-Château, altaar in de kerk

Rennes-Le-Château, uitzicht Rennes-Le-Château, uitzicht op Château le Bézu

Rennes-Le-Château, vlinder Rennes-Le-Château, bloem

Rennes-Le-Château, bloemen Rennes-Le-Château, bloemen

Via Lavaldieu reden we naar Rennes-les-Bains, hier zagen we de vergane glorie van een kuuroord. In Bugarach, wat zuidelijker, gingen we op zoek naar een onverharde landweg dat volgens de papieren kaart zou beginnen in dat dorp. Even later vonden we de goede landweg, deze liep tussen de verschillende velden door.

Onderweg naar Lavaldieu Rotswand bij Lavaldieu

Rennes-les-Bains, borden Rennes-les-Bains, smalle brug

Rennes-les-Bains, smalle straat Rennes-les-Bains, rivier met brug

Bugarach Pic de Bugarach en GeoCruiser

Via een lokaal ommetje kwamen we weer terug in Bugarach, waar opvallend veel hippies rondliepen, Uiteindelijk vonden we wat verderop het pad dat op de kaart was aangegeven. Dit pad was afgesloten om bereikbaar te blijven voor de brandweer (les Pompiers). Na een paar kilometer, in Parahou-Grand, vonden we het onverharde pad, want we wilden naar Château le Bézu via de moeilijke route. Onderweg moesten we een aantal keren slagbomen openen en sluiten om verder te kunnen rijden. Het werd een prachtige rit met fantastische vergezichten.

Borden wijzen ons de goede paden Onderweg naar Le Bézu

Het hek is weer dicht GeoCruiser onderweg naar Le Bézu

Château le Bézu en GeoCruiser Château le Bézu

Het was 22 juni, dus het zou laat donker worden. Maar het werd te laat om nog eens via een extra afslag een rit te maken naar de toppen van de bergrug met daarop de ruïnes van het kasteel Le Bézu. We moesten nog bijna 50 km rijden voor we de camping van onze keuze vonden. Dat was in Léran aan een groot stuwmuur, letterlijk onder de stuwdam, maar wel aan de droge kant.

Stuwdam bij Léran, toeristen Léran, vleermuizen in toiletgebouw
Léran, Postkoffer-kampeerauto Léran, enkeldaks tent en dakloze eend

Léran, GeoCruiser in het groen Léran, tas met achtertent onder de auto

In Léran bleven we weer een paar dagen staan. We gebruikten de camping als uitvalsbasis voor ons bezoek aan een ander hoogtepunt tijdens deze reis. We wilden naar de ruïnes van Château de Montségur.
Eerst bezochten we het dorp Montségur. Veel toeristen die de klim naar de ruïnes willen maken, laten hun auto bij het dorp achter. Wij kozen er voor om een stuk door te rijden en de auto achter te laten op de parkeerterreinen onderaan de bergkam waarop Château de Montségur ligt. Dan is het nog een hele klim via een erg steil pad naar de top toe, maar het is de moeite zeker waard. Na een bezoek van enkele uren zijn we weer naar de auto terug gekeerd en hebben we opnieuw het dorp bezocht.
In een museum laat men zien wat de geschiedenis van deze burcht bij Montségur is en hoe de burcht er vroeger moet hebben uitgezien.

Montségur, niet te missen Montségur en GeoCruiser

Montségur, GeoCruiser Montségur, de lange klim

Château de Montségur, doel Montségur, bloem

Montségur in het dal Montségur, padwijzer

Montségur, parkeren Château de Montségur, entree

Château de Montségur, noordwesthoek Château de Montségur, zuidoosthoek

Château de Montségur, bloem Château de Montségur, klimmertjes

Château de Montségur; panoramafoto

Château de Montségur, hagedis Château de Montségur, noordoostzijde

Château de Montségur Château de Montségur

Panoramafoto vanaf Château de Montségur

Château de Montségur, adieu Kerk in het dorp Montségur

Op onze reizen pakken we veel kansen aan om prehistorische afbeeldingen te gaan bekijken. Dit kunnen rotstekeningen en rotsschilderingen zijn, maar het zijn ook vaak rotsgravures (petrogliefen). In Europa hebben we dat nog niet veel gedaan en we waren nu dicht bij de grotten van Niaux, die bekend zijn vanwege de prachtige grotschilderingen van prehistorische dieren.
We hebben ervan genoten en er veel van kunnen leren. Helaas mochten we in de grotten geen foto's maken. Het is verstandig om tevoren een reservering te maken, anders kunnen er lange wachttijden zijn. Wij reserveerden via de receptie van onze camping.

Niaux, grotten Niaux, grotten entree

Niaux, grotten met uitzicht Niaux, GeoCruiser in de grotopening

In Ax-les-Thermes vonden we een camping voor onze volgende overnachting; we kampeerden pal aan de rivier de Ariège. De volgende dag reden we door naar Andorra. In het grensstadje "Pas de la Casa" hebben we beide brandstoftanks van de auto volgetankt en we hebben een wandeling door het stadje gemaakt. De prijzen van veel artikelen liggen in het belastingparadijs Andorra een stuk lager dan in omliggende landen. Onderweg hebben we kunnen genieten van het mooie berglandschap in dit deel van de Pyreneeën.

Ax-les-Thermes, rivier de Ariège Ax-les-Thermes, Ariège achter de muur

Onderweg naar Andorra Onderweg naar Andorra

Andorra, grens Andorra, Pas de la Casa

We reden dezelfde weg terug naar Frankrijk en vlak na Ax-les-Thermes, sloegen we af. Via een erg gevaarlijke tocht over zeer smalle weggetjes, langs diepe afgronden met gevaarlijke Franse automobilisten, bereikten we Lordat. Bij het dorpje Lordat ligt de ruïne van Château de Lordat. We kozen voor een korte wandeling door het dorp met uitzicht op de ruïne.

Château de Lordat met dorp Lordat en het kasteel

Lordat, doorkijkje Lordat, kerk Lordat, waterpomp

Lordat, vergezicht Lordat, naar het kasteel

Château de Lordat

We wilden deze dag verder door de Pyreneeën naar het westen rijden. Het werd weer een fantastische rit en we namen de kortste weg. Dat betekende veel haarspeldbochten, veel wielrenners, kleine dorpjes, kuddes vee op de weg en prachtig landschappen.
In het stadje Oust vonden we weer een mooie camping. We bleven hier twee dagen staan.

Oust, Unimog U 30, bosbouw- en sleeptruck Oust, GeoCruiser op de camping

Oust, rivier de Garbet Pyreneeën door het open raam bekeken

Pyreneeën, levende wegblokkade

Op weg naar Bagnères-de-Luchon maakten we de mooiste rit van deze reis. In Moustajon bij Luchon vonden we weer een betaalbare camping, met om de hoek een grote supermarché. Het was weekend en dat betekende dat er 's nachts heel veel herrie was van feesten met discomuziek. Na twee nachten hadden we het hier wel gezien en gehoord.

Pyreneeën, onderweg Pyreneeën, onderweg

Moustajon de Luchon, GeoCruiser op de camping

Moustajon de Luchon, zon achter de berg .... te vroeg donker