22 juni 2011,
Eind juni stond in Duitsland de openlucht beurs Abenteuer & Allrad in Bad Kissingen
op ons programma. Deze vier dagen durende happening hadden we al een paar keer eerder
bezocht. En iedere keer dat we er heen gingen, waren we in een volgende fase van onze
voorbereidingen voor onze eerste grote reis met de GeoCruiser.
Onderweg naar Bad Kissingen hebben we ervaren dat de GeoCruiser, na het verwijderen van de intercooler, wat vermogen minder heeft. De auto rijdt wel een stukje soepeler en reageert wat minder bruut; de auto rijdt als een zonnetje.
We gingen op de beurs op zoek naar een goede oplossing om twee reserve wielen mee te kunnen nemen. Nu ligt er een wiel van bijna 45 kg op het dak en daar willen we nog een grote aluminium kist achterleggen. Dat is ongunstig voor de wegligging, omdat het zwaartepunt dan te hoog komt te liggen. Op het dak liggen ook nog de zonnepanelen en dan wordt het dak te zwaar om nog omhoog te kunnen zetten.
In Australië zie je veel Land Cruisers met twee reservewielhouders op de achterbumper. Het nadeel van deze oplossing is dat de auto wat eerder in de lengterichting uit balans zal raken, maar het zwaartepunt ligt dan wel een stuk gunstiger.
Verder zijn we op zoek gegaan naar varianten op inbouwmeubels van het campergedeelte.
Dit waren de voornaamste zoekopdrachten, die we ons zelf hebben gegeven.
's Woensdags, de dag voor de opening waren we in Bad Kissingen. Het kampeerterrein
was verplaatst naar een ander deel van de stad. De oude terreinen, worden steeds verder
volgebouwd en zijn intussen te klein geworden.
De nieuwe terreinen waren goed aangegeven, maar het was er erg nat. Een bewoner uit
deze stad die we enkele weken eerder voor het eerst hadden ontmoet, kwamen we bij
toeval weer tegen; hij heette ons welkom in Bad Kissingen. Hij vertelde dat bij hem
de kelder was ondergelopen, zo hard had het geregend.
De nieuwe kampeerterreinen hadden hun eigen shuttlebus service; de bussen reden op de
drukke uren af en aan, lang wachten was niet aan de orde. De organisatie was net als
voorgaande jaren uitstekend.
Veel mensen; de shuttlebus komt er al aan | Veel wensen op een aanplakbord |
Uiteindelijk werden de kampeerterreinen voor een groot deel modderpoelen. Twee wiel aangedreven auto's moesten op de eerste dag al worden gesleept. Gelukkig werd het de dagen daarna wat droger; alleen op de zondag dat veel mensen weer vertrokken, begon het weer te regenen.
Kampeerterrein in de blubber | Defender met veel tent aan blubberpad |
Aan het eind van de middag op de eerste dag begon eigenlijk al gelijk de pantoffelparade. Iedereen loopt overal langs om te kijken, om gezien te worden, om oude bekenden op te zoeken, expeditieauto's te bekijken en vooral om vragen te kunnen stellen. Hoe heb jij dat gedaan, waarom zou je dat zo doen, waar heb je dat ..., enz.?
Kluitje Unimogs met huif |
Oude M.A.N.'s KAT |
Veel Land Rovers |
Op donderdag ging de beurs open; we hebben er drie dagen rondgelopen. Op één
van de grotere stands hebben we op de derde dag een goed gesprek gehad met een verkoper.
We hebben hem verteld over ons vraagstuk, hoe het best de twee reserve wielen over de
auto te verdelen. Als zeer ervaren Afrika-ganger (100.000 km met 4WD) heeft hij ons
allerlei handige en waardevolle tips meegegeven.
Eén van die tips was om slechts één compleet reserve wiel mee te nemen
en daarnaast nog alleen een reserve band met eventueel een extra binnenband mee te
nemen. We moeten dan wel extra bandenlichters meenemen en thuis oefenen met banden
verwisselen. De losse reserveband kan dan op het dak worden vastgelegd en een compleet
reserve wiel zou op een versterkte achterdeur kunnen worden gehangen. Dat heeft hij
op zijn HZJ75 ook gedaan. Maar het schijnt dat de HZJ78 niet zo sterk plaatmateriaal
en scharnieren heeft als de HZJ75. Daarbij komt dat het ons, bij verschillende
bedrijven, is afgeraden om de achterdeur van onze GeoCruiser te belasten met een reservewiel.
Een andere optie is een eenarmige reservewielhouder op een achterbumper aanschaffen.
Dan is de auto niet zo staartlastig als met twee reservewielen op de achterbumper.
Achterbumper met 1 wieldrager: TourFactory | Achterbumper met 2 wieldragers: Kaymar |
Er is altijd wel een maar. Als er een land is, waar men veel ervaring heeft met rijden
op onverharde wegen, dan is het Australië wel, in dat land rijden veel 4wd-auto's
in de Outback met twee reserve wielen op de achterbumper; dus waarom zouden wij het
beter weten. Nadeel is dat er een heel erg stevig prijskaartje aanhangt. De dure
oplossing is dan een Kaymar-achterbumper met twee wieldragers.
Op de beurs vonden we een achterbumper met één wieldrager en een
jerrycanhouder van het Portugese merk AFN. De prijs lag onder de 1000,-. De
kwaliteit schijnt voor de Europese wegen voldoende te zijn, maar voor het ruigere
werk in de bush zou de AFN-bumper te zwak zijn.
AFN-achterbumper: Landcruiserservice.de | AFN-achterbumper: Toms-Fahrzeugtechnik.eu |
Naast de serieuze voorbereiding voor onze reizen hebben we veel gezellige ogenblikken meegemaakt, leuke gesprekken gevoerd en veel oude bekende gezien en gesproken en we hebben een aantal opmerkelijke zaken gezien en gefotografeerd.
Veel slaapplaatsen | Slaapplaatsen of zitplaatsen |
Mooie HZJ79 camper uit Italië | Aparte HZJ79 camper uit Italië |
Mooie Land Cruiser J4 camper | Aparte Land Cruiser J4 camper |
Hangslotsluiting | Hangslotsluiting |
Gevaarlijk beest; nauwelijks | Eng beest |
Fietsenstalling + daktent voor extra ruimte | Fietsenstalling in kleur |
Te koop staan | Te koop zitten |
Groot speelgoed | Klein speelgoed |
HZJ78 bumper met Hi-Lift | HZJ78 bumper met kluis |
2× gele HZJ78's met slaapdak | 3× verschillende slaapdaken |
2× Magirus-Deutz | Gewoon een mooie Unimog |
FJ-cruiser in Extrem-uitvoering | Niet onze vakantie |
GeoCruiser was er ook bij |
De kampeerterreinen liepen steeds voller en de auto's stonden steeds dichter op elkaar. We hebben iedere dag heel wat kilometers gewandeld op de kampeerterreinen om alles en iedereen te kunnen zien.
Bad Kissingen: panorama van één van de kampeervelden |
26 juni, Camping Maka, Auby sur Semois (B)
Op de zondag zijn we weer gaan rijden. Ons doel was camping Maka in de Belgische
Ardennen. Vooral in de LandRover wereld is dit een bekend adres. De eigenaar heeft
zelf een Land Rover en maakt actief gebruik van de connecties in die wereld.
Als eigenaren van een Land Cruiser waren we er ook welkom.
De camping ligt bij Auby sur Semois ten Oosten van Bouillon. We hebben er een paar
dagen prachtig weer gehad. Ons verblijf in de Ardennen werd afgesloten met een avond
en nacht vol onweer.
Vissers in de Semois | Peddelen in de Semois |