GeoCruiser

Hawaii - Kailua Kona en Hilo, vervolg

Google Translate

24 juni 2007
We reden deze keer van Hilo naar het westen, langs Hawai'i Volcanoes NP naar Punalu'u, het zwarte strand. Het ligt dichter bij Hilo dan bij Kailua Kona.
Onderweg stopten we nog even voor een mooie foto van Mauna Loa.
Net als een jaar eerder, lag op het zwarte strand van Punalu'u weer een groene zeeschildpad. Waarschijnlijk was het dezelfde als het jaar ervoor. Hij lag op dezelfde plek.

Mauna Loa, panoramafoto

Punalu'u Punalu'u

Punalu'u

Waterhyacynthen met watervogel Groene zeeschildpad

Muscovy eend

Na ons bezoekje aan het zwarte strand reden we terug naar Volcanoes NP. Nu gingen we wel het park in. We hadden pech, het weer was er slecht en de weg naar de kust, zuidoostelijk van de Kilauea vulkaan, was afgesloten. De grond was langs deze weg opengescheurd en het was te gevaarlijk om er langs te rijden.
Ondanks de regen hebben we toch nog een en ander kunnen bekijken. In het Jaggar Observatorium en Museum zagen we seismografen aan het werk. Verschillende meetpunten op de vulkaan en verder weg stuurden deze seismografen aan. Zo kon je zien hoe onrustig de bodem is.

We besloten de dag met een omweg naar Kalapana. We vonden er de kerk die verplaatst was vlak voor de lavastromen het zouden verbranden.

Kilauea krater Locaties seismografische meetpunten

Jaggar Museum, seismograaf Pele's haar, dunne draden lava

Vuurgodin Pele ...

Kalapana Noni kwekerij

Kalapana

Kalapana Kalapana, na 10 jaar al begroeiing in de lava

25 juni werd de dag van Waipio Valley, de vallei der koningen. Het ligt aan de noordkust en het is een U-vormig dal waar enkele kleine riviertjes stromen, die in zee uitmonden. Alleen met ezel, Jeep of wandelend mag je in het dal afdalen. De weg naar het dal heeft een helling van 25% en is 1600 meter lang. Dus wij zijn in de Jeep naar beneden gegaan. Waipio Valley is mooi maar veel gebied is verboden (Kapu) gebied, dus we konden niet genoeg in het dal ronddolen. Het dal voelde veilig en zeer aangenaam aan.

Op de terugweg naar Hilo sloegen we af naar de Akaka Falls. Dit is een tropisch bos met een aantal watervallen. Hier staan onze kamerplanten in het wild en er zijn prachtige bloemen.

Waipio Valley

4WD ingeschakeld Waipio Valley

Waipio Valley Hi'ilawe Falls, drooggevallen

Waipio Valley, parkeren in de rivier Waipio Valley, strand

Kamerplanten ...

Kamerplanten ... Luchtwortels

Akaka waterval, nr 1 Akaka waterval, nr 2

... ...

Terug in Hilo bezochten we nog een waterval, de Rainbow Falls. Daar in de buurt ligt een gigantische steen met een eigen verhaal. Koning Kamehameha I, zou deze steen (Naha Stone) als 14-jarige jongen aan één kant van de grond hebben opgetild. Zo iets mag je dus niet overslaan als je toch in de buurt bent. We maakten nog een wandelingetje door Hilo, maar het blijft een matig interessant stadje

Hilo, Rainbow Falls Red torch Ginger

Hilo

... Hilo, Naha & Pinao Stones

Hilo, Amerikaanse bouwstijl Hilo, in de aanvliegroute

We gingen 26 juni weer terug naar Kailua Kona. We namen weer "Saddle Road", met de Jeep mocht dat tenslotte. In hetzelfde hotel als de eerste dagen van ons verblijf op dit eiland, kregen we opnieuw een kamer. We maakten er nog een wandeling en tijdens ons verblijf aan de Billfish Bar van het hotel zagen we een historisch parade voor een groep toeristen aan ons voorbij trekken. Dat was werk voor de camera's.
In de haven werd getraind voor "Outrigger Canoe" wedstrijden.

27 juni reden we weer eens naar het noorden toe, we wilden even zuidelijk van Kawaihae naar de Pu'ukokola Heiau op "Whale Hill". Deze Heiau is gebouwd door Koning Kamehameha I in 1791. Het was jammer dat we de heuvel niet mochten beklimmen en je kon er ook niet helemaal omheen lopen. Het bezoekerscentrum was bijzonder informatief over het leven van Hawaii's eerste koning.
Daarna reden we weer in zuidelijke richting naar Puako, naar het rotsplateau met de "Puako Petroglyphs". Hier hebben we ook enkele pole-shots gemaakt.

Na dit uitstapje maakten we een volgende uitstap naar de Waikoloa Petroglyphs. Waikoloa is een buitenplaats voor de rijke mensen. Het ligt helemaal in oude lavastromen en er liggen grote golfbanen omheen. Dan is het contrast des te groter als er pal naast historische rotsgravures te vinden zijn.

King Kamehameha's Kona Beach Hotel Kailua Kona, Ali'i Drive

Gepimpte pick-up truck met trotse eigenaar Kona Coast

Outrigger Canoes

Parade, aankomst van de Ali'i (chief)

Hula danseressen

Ali'i

Kailua Kona, uitzicht

Pu'ukokola Heiau op Whale Hill

Pu'ukokola Heiau

Pu'ukokola Heiau, offerplaats Pu'ukokola Heiau

Kohala Coast

Puako Petroglyphs

Puako, pole shot Puako, pole shot

Puako

Mauna Kea, observatorium Waikoloa, geld te veel?

Waikoloa Petroglyphs

Waikoloa ...

28 juni, de dagen vliegen om. We gingen terug naar Hawai'i Volcanoes NP. Op het televisienieuws vertelde men dat de Chain of Craters Road weer open was. Dus we hadden een duidelijk doel. Bij aankomst in het park bleek de weg nog steeds gesloten te zijn; dat was pech hebben.
Volgens een Ranger hadden we geluk gehad tijdens onze helicoptervlucht, omdat we nog een skylight hebben gezien, want het was de afgelopen dagen wel heel erg rustig in de vulkaan. Het werd een fijne dag. We namen er de tijd voor om alles nog eens op ons gemak te bekijken. We zijn nu ook uitgestapt bij de "Halema'uma'u Crater". Dit is een krater die in de grotere "Kilauea Crater" ligt. Hier waren duidelijk zwavelafzettingen zichtbaar.

Halema'uma'u Crater Zwavelafzettingen

Zwavelafzettingen

Volcano House Scheur in de lava

Kilauea Iki ...

Zuidkust Westkust

29 juni werd een dag om nog wat souveniers te kopen en rond te wandelen. Halverwege de middag reden we Ali'i Drive af naar Keauhou Shopping Centre voor een Hula-show en om een terrasje te pikken. Het was dezelfde groep danseressen als het jaar ervoor. Ze hadden nu een andere show.

In ons hotel mochten we van de receptioniste schilderijen fotograferen die in de lobby van het hotel hingen.

Keauhou, Hula-show

Schilderij, Koning Kamehameha I Schilderij, Koning Kamehameha I op de plek van het hotel

30 juni was de dag van het jaarlijkse culturele festival van "Pu'uhonua O Honaunau". We waren er bijtijds bij en we hebben de hele dag genoten van de Hawaiiaanse cultuur. Er was een begroetingsritueel, Hula-dans, handwerk, demonstraties, bloemenkransen (lei) maken, muziekinstrumenten maken en nog veel meer. Je kon ook met een outrigger Canoe meevaren.
Het was een prachtige dag.

Aan het eind van de middag hebben we nog een wandeling in Kailua Kona gemaakt. We hebben er ook naar de indrukwekkende branding staan kijken. In het kerkje van Kona hebben we een oud oriëntatie-bord zien hangen van de oude Polynesische zeevaarders. Het is een afbeelding van de sterren, met vaarroutes.

Welkomstceremonie

Ali'i Drive FJ Cruiser

Historische GPS Branding

Branding

1 juli, we wilden nog naar het observatorium op de Mauna Kea. Zelfs met onze gehuurde Jeep mochten we daar niet heen. We hebben een tour geboekt, compleet met maaltijd op de heenweg op 2800 meter hoogte, zonsondergang onder het wolkendek vanaf 4000 m hoogte (dat was bovende wolken).
Terug op 2800 m konden we met GPS-gestuurde telescopen sterren kijken.
Heel bijzonder was een bloeiende Silver Sword.

Tourbusje Haleakala, op het eiland Maui 50 km ver weg

Mauna Kea, telescoop wordt gedraaid Mauna Kea, boven het wolkendek

Mauna Kea

Mauna Kea, veel publiek Zonsondergang onder de wolken

Op 2 juli hadden we nog een halve dag in te vullen, na wat zoeken vonden we dichtbij het vliegveld een "Seahorse Farm". Hier worden zeepaardjes gekweekt voor de verkoop, zodat de oceaan niet wordt leeggevangen. Bezoekers mogen de zeepaardjes bij zichzelf om de vingers laten vastgrijpen.

Aan het eind van de middag leverden we de Jeep in en om even over negenen in de avond vlogen we naar Seattle in de staat Washington. Daar kwamen we om half zes in de morgen aan. We hadden weinig geslapen en we moesten 7 uren doorbrengen op de vliegveld. Dat waren taaie uren. Rond half een in de middag vlogen we door naar Amsterdam.
Jammer de vakantie zat er op.

Seahorse Farm

Kailua Kona, laatste plaatjes

Kona Airport

Seattle Seattle

Wie weet, gaan we nog eens terug naar ons Hawaii, want we hebben er een fantastische vakantie gehad.