GeoCruiser

Hawaii - Kailua Kona en Hilo

Google Translate

16 juni 2007
Deze dag kwamen we allebei thuis. Een klein jaar geleden waren we ook al op dit eiland, maar we hebben allebei meer met dit eiland dan alleen de herinneringen.
De huurauto konden we laten "upgraden" naar een verlengde Jeep Wrangler. Want we hadden plannen om slecht begaanbare gebieden te bezoeken. In de tweede stad van het eiland, Kailua Kona, vonden we ons hotel aan de haven. Vanuit onze kamer hadden we uitzicht op de stad en op de oude vulkaan Hualalai.

Kailua Kona, aankomst Kailua Kona, luchthaven

Kailua Kona Kailua Kona, overkant van de haven

Ons hotel, het "King Kamehameha's Kona Beach Hotel" ligt naast een heilige plaats, de Ahuena Heiau.

Ahuena Heiau Ahuena Heiau

Ahuena Heiau, Ki'i Ahuena Heiau, Ki'i

De eerste hele dag op het Hawaii, "the Big Island" reden we langs de westkust naar Pu'uhonua O Honaunau National Historic Park. Dit is een plek waar we een jaar eerder verliefd op zijn geworden. Het wordt ook wel "the City of Refuge" genoemd. We zijn opnieuw thuis gekomen.

Pu'uhonua O Honaunau Pu'uhonua O Honaunau

Pu'uhonua O Honaunau, Ki'i Pu'uhonua O Honaunau, Ki'i

... ...

Pu'uhonua O Honaunau Pu'uhonua O Honaunau, groene zeeschildpad

Een dag later zijn we naar het noorden van het eiland gereden. Overal waar je komt in de staat Hawaii kom je de naam van eerste koning tegen, de naam van Koning Kamehameha I. Het was de man die het eilandenrijk na flinke strijd bijeen bracht en er een koningkrijk van maakte, dat was in 1795.
We gingen naar zijn geboortegrond bij het dorpje Kapa'au. Hier staat ook een groot standbeeld, het is vervaardigd in Italië. Een kopie van dit standbeeld staat in Honolulu.
Onderweg reden we nog naar "Pololu Valley" voor de mooie uitzichten

Koning Kamehameha I

Jeep Wrangler Pololu Valley

Pololu Pololu

Pololu Limukoko Point

Koning Kamehameha I, geboortegrond Koning Kamehameha I, geboortegrond

... ...

Op 19 juni reden we weer naar het zuiden, nu was het Groene Strand (Green Sand Beach) ons doel. Dit ligt op de uiterste uitloper van Mauna Loa, op het zuidelijkste punt van het eiland (bij Ka Lae). Het groene zand is ontstaan door erosie van een rotslaag van de halfedelsteen olivijn (peridoot).
We hebben ons flink verkeken op de afstand die we moesten lopen en we hadden te weinig water meegenomen, want het was er erg warm. Gelukkig hadden we wel stevige wandelschoenen aan. We wisten niet dat we er helemaal met de Jeep heen mochten rijden. Maar het was de wandeling van twee keer vijf kwartier zeker waard.

Green Sand Beach Olivijn zand

Green Sand Beach, panoramafoto

De volgende dag namen we wat rust. We reden weer naar Pu'uhonua O Honaunau. De eerste keer dat we daar waren, hebben we een jaarkaart gekocht voor dit National Park, het was ook geldig voor het Hawaii Volcanoes NP en voor het Haleakala NP op Maui. Dus we konden er vaker heengaan zonder dat het extra geld ging kosten. We hebben er opnieuw lopen genieten en we hebben een aantal uren onder de palmbomen gezeten met uitzicht over de Pacific Ocean. Met een uitschuifbare stok heb ik enkele foto's genomen van een hoogte van ca. 6 meter. Dit zijn de zogenaamde pole-shots. Dit geeft unieke beelden te zien.
Weer een dag later gingen we in Kailua Kona winkelen, we bezochten een markt, zochten souveniers en we hebben CD's gekocht met oorspronkelijke Hawaiiaanse muziek.

Pu'uhonua O Honaunau

Pole-shot: Pu'uhonua O Honaunau Pole-shot: Pu'uhonua O Honaunau

Kailua Kona, markt FJ Cruiser, voor het eerst gezien

22 juni; het werd tijd verder te gaan. We hebben onze spullen gepakt, alles achterin de Jeep gedaan en we zijn naar Hilo gereden. Hilo is de grootste stad van het eiland. We hadden er vier overnachtingen geboekt. We reden dwars over het eiland via "Saddle Road" naar de oostkust. Dit is een weg over een bergpas tussen de twee vulkanen Mauna Kea en Mauna Loa. Het eerste deel was erg slecht en daarom mochten normale huurauto's daar niet komen. Met een gehuurde Jeep was dat geen probleem. Het oostelijke deel van de Saddle Road was nieuw aangelegd. Onderweg veranderde het landschap. De oostkant van het eiland is de regenzijde van het eiland en de natuur werd vrij snel heel erg groen.
In Hilo hebben we een wandeling door het stadje gemaakt. Het stadje is één grote teleurstelling. Er staan veel winkels leeg en er is weinig of niets te beleven. Opvallend was het aantal kleine aardschokken, die je daar voelt. Tijdens onze wandeling moesten we ons een keer aan een lantaarnpaal vasthouden, zo erg schudde de straat.

We zochten er een boekingskantoor voor een helicoptervlucht over de Kilauea vulkaan. In tegenstelling tot Kailua Kona, waren hier geen kantoortjes waar je een toeristische attractie kon bespreken. Dat kon zelfs niet bij de Tourist Information. We werden verwezen naar het vliegveld van Hilo en inderdaad daar hebben we voor de volgende dag een helicoptervlucht kunnen bespreken, bij het helicoptervliegbedrijf zelf.
's Avonds hebben we in restaurant "Uncle Billies" gegeten. We werden daar getracteerd op een Hula-show. Daarna liet één van de mannelijke gasten zijn Hula-kunsten zijn. Het was allemaal erg mooi en indrukwekkend.

Saddle Road met de Mauna Loa in de wolken Langs Saddle Road

Hula show, "Uncle Billies"

Hula show, "Uncle Billies" Hula dans van een gast

23 juni, het was zover, We gingen een helicoptervlucht maken over de Kilauea vulkaan, met name over de Pu'u O'o krater. Maar we wisten dat het niet spectaculair zou worden. 23 jaar aan een stuk, alle dagen van ieder jaar was de Pu'u O'o krater actief.
Op de dag dat we op het eiland Hawaii aankwamen stopte de activiteit van deze krater op de Kilauea vulkaan. 23 jaar spuwde de krater vuur en lava uit en veranderde continu het landschap. Brede lavastromen liepen over kilometers lengte over het landschap en stroomden uit in de Grote Oceaan. Wij hadden pech, het enige wat we zagen was een onderaardse lavastroom. We konden dat zien omdat we over een gat (sky-light) in de grond vlogen.
We vlogen ook over wat eens het dorpje Kalapana is geweest. In 1990, werd dit dorpje van de kaart geveegd door lavastromen.
Het verhaal is nog markanter omdat de vulkaan weer actief werd op de dag dat we het eiland verlieten.
Tijdens onze wereldreis in 2006, hadden we ook al plannen deze helicoptervlucht te maken, maar toen werd de vlucht afgelast wegens de aanwezigheid van twee cyclonen vlak onder de kust van Hawaii en dus vlakbij de vulkaan.

Safari Helicopters Klaar voor vertrek

Kea'au

Kea'au Landaanwinst door lava

Landaanwinst door lava Kleine stoompluimen

Pu'u O'o krater

Pu'u O'o krater Webcams op de rand van de Pu'u O'o krater

Pu'u O'o, sky light met stromende lava

Pu'u O'o krater Kalapana, oude lavastroom

Oude lavastroom net om een huisje heen Kalapana, tot zover ...