GeoCruiser

Australië: Melbourne - Sydney

Google Translate

Wilsons Promontory National Park ligt ten zuidoosten van Melbourne en is de zuidelijkste punt van het vasteland van Australië. Net als de Australiërs noemen we het verder Wilsons Prom. In het dorpje Yanakie vonden we een geschikte camping. We kamperen zo lekker dichtbij de toegang van het natuurgebied.
De volgende dag waren we bijtijds in het park en we fotografeerden prachtige luchten. In Tidal River bezochten we het bezoekerscentrum om ons te informeren over de mogelijkheden voor ons. We hoorden over een zeldzame zeemeeuw, die daar in geen tijden is gezien. Deze "Eastern Pacific Gull" hoopten we te kunnen vinden.

Maar eerst dronken we een kop koffie en terwijl we rustig om ons heen zaten te kijken, zagen we een Laughing Kookaburra. Dit is Rob's lievelingsvogel. Onderweg hadden we die wel eens vanuit de auto gezien en ook in de dierentuin van Steve Irwin hebben we er eentje gezien, maar hier zat er één in het wild. Wat bleek, wij zaten bij een cafetaria en daar werden wel eens patatjes geknoeid en daar zijn die vogels dol op. En als er geen patatjes geknoeid werden, dan deden ze een aanval op de bak patat van iemand, zodat deze de patat van schrik uit de handen liet vallen ..... Ieder patatje werd eerst dood gemept en dan pas doorgeslikt.
We hebben de Kookaburra's volop kunnen fotograferen.

Na deze belevenis zijn we rond Tidal River een wandeling gaan maken. We kwamen uiteindelijk uit op het strand. En wij hadden geluk, we hebben de zeldzame meeuw, op afstand kunnen bewonderen.

Victoria

Zee bij Yanakie Wilsons Prom

Wilsons Prom, aparte wolken Wilsons Prom, aparte wolken

Laughing Kookaburra Laughing Kookaburra

Kookaburra Kookaburra

Kookaburra, aanval Kookaburra's met de buit

Tidal River Tee Tree

Tidal River Tidal River mondt uit in zee

Eastern Pacific Gull Eastern Pacific Gull

We wilden ook een ander deel van Wilson Prom zien en omdat het grootste deel alleen bereikbaar is met een 4wd-auto reden we een stukje terug voor een wandeling om een bergtop heen. We deden de "Lilly Pilly Gully walk".
Na deze wandeling stopten we onderweg voor een Wombat. Dit zijn grazende buideldieren van ongeveer 60-70 cm lang. Daar in de buurt zagen we ook in de verte een Kangoeroe wegstuiteren en we zagen een Emu weglopen.
Na deze avonturen reden we terug naar Yanakie en zowaar er was nog plaats voor ons.

Wilsons Prom Wilsons Prom

Wilsons Prom ...

Wombat Wombat

Emu

Wilsons Prom is prachtig, maar we verlangden weer terug naar de outback, naar het droge uitgestrekte landschap. We vatten het plan op om over de Snowy Mountains naar het noorden te rijden. We hoopten achter de bergen de outback terug te vinden. Via Bairnsdale reden we de bergen in naar Omeo. Daar overnachten we op een vrijwel verlaten camping. Het werd een koude nacht, want we zaten al redelijk hoog en het was nog erg vroeg in het voorjaar.
De dag daarop moesten we eerst onderzoeken of de weg, die we langs een skigebied wilden volgen, wel open was voor een camper zonder winterbanden, o.i.d. We hadden geluk en 's middags bereikten we Bright. Hier zijn we 's avonds weer eens lekker uit eten geweest.

Via de vallei van de Kiewa River reden we een dag later verder naar het noorden en via Tallangatta naar Corryong. Bij het toeristenbureau kregen we te horen dat we niet langs Mount Kosciuszko naar het oosten konden rijden. Er lag ijs en sneeuw. Mt. Kosciuszko is de hoogste berg van Australië. Wij kozen ervoor om noordelijker te gaan rijden en het werd een erg zware bergrit met veel haarspeldbochten langs hoge toppen, diepe ravijnen en stuwmeren. Nergens konden we onderweg kamperen; er waren geen kampeerterreinen en het was er te hoog en dus te koud.
We hebben de outback niet kunnen vinden, daarvoor moesten we nog een stuk noordelijker, daarom besloten we maar weer de bergen over te gaan en verder langs de kust richting Sydney te gaan. Een Australiër had ons onderweg verteld over de stille stranden in de buurt van Batemans Bay.

De camper begon problemen te geven. Tijdens het vele afremmen in de bergen begonnen de remmen erg te stinken, dat was geen fijn gevoel op de steile hellingen. Na bijna 400 km bereikten we vroeg in de avond een camping, dat was in Cooma. Dit ligt nog aardig hoog, maar het was er niet meer zo koud. En we hadden het hoogste deel van de bergrug achter ons.

Omeo, camping River Gum

Skigebied tussen Omeo en Bright Bright, camping

Kiewa River, vallei Kiewa River, vallei

New South Wales

Mt. Kosciuszko in de verte Murray Valley

Troopy met Roo bar Magpie

Van Cooma reden we naar Merimbula aan de kust. Onderweg stopten we bij Pipers Lookout en maakten daar een wandeling door een prachtig stukje natuur. In Merimbula zijn we naar het zeeaquarium geweest. Door de slechte verlichting konden we er niet goed fotograferen, maar de vissen waren zeer bijzonder.

In Tathra vonde we een camping, want in Merimbula was was het ons te vol op de campings vanwege schoolvakanties. Van Tathra reden we verder noordwaarts langs de kust. Net onder Narooma bezochten we een pottenbakker en het Umbarra Cultureel centrum. Dit centrum laat de cultuur zien van de "Yuin People". Er was echter weinig te beleven. Even buiten Batemans Bay vonden we in Durras een grote en vrij nieuwe camping.

De dag erop gingen we in Batemans Bay op zoek naar telefoon en autogarage. We belden Kea-campers en legden het probleem van de remmen voor. We konden deze op hun kosten laten nakijken. Via via vonden we een garage, die tijd voor ons kon vrijmaken. Dit was "James Brown Automotive" in Batemans Bay. We werden keurig geholpen en het bleek dat de remmen vol stof zaten, dat is vreemd want we zijn eigenlijk niet van het asfalt af geweest. Intussen waren we de auto een paar uur kwijt en James Brown heeft ons in het stadscentrum afgezet en heeft ons enkele uren laten weer opgehaald. Dat is nog eens service en dat van James Brown, wie had dat gedacht.

De rest van de dag maakten we enkele wandelingen in Durras en omgeving. We hebben er genoten van de bossen, riveren, de zee en vooral de kangoeroes.
Na twee dagen in Durras reden we door naar Pebbly Beach. Dit ligt iets noordelijker dan Durras aan de kust, maar is moeilijker te bereiken. Pebbly Beach is veel bekender dan Durras en staat bekend om de Kangoeroes die hier tot op het strand komen en dat klopt.

Pipers Lookout Pipers Lookout

Merimbula haven, pelikaan Merimbula kust

Merimbula zeeaquarium Merimbula zeeaquarium

Zeesterren Zeepaardje

Bouwsel bij de afslag naar Durras Durras, eind van de dag

Durras Durras

Durras Durras, kangoeroes in de tuin, nou en ...

Durras, kangoeroes Durras, kangoeroes

Durras Water Durras River

Pebbly Beach, kangoeroe Pebbly Beach, kangoeroes

Pebbly Beach, kangoeroes ...

Pebbly Beach, Crimson Rosella Pebbly Beach, King Parrot

In Nowra vonden we een camping voor de overnachting. In de omheining zat een aparte poort die een pad opende naar de MacDonalds. Nadat bleek dat ze er goede salade hadden, hebben we het er weer eens op gewaagd om er te gaan eten. Op een schiereiland bij Nowra aan Jervis Bay ligt Booderee NP, daar maakten we er een fijne wandeling.

De omgeving is aan het veranderen, we komen steeds dichter bij Sydney. Er zijn meer huizen, de stadjes liggen dichter bij elkaar en het verkeer is er drukker. Tussen Nowra en Bargo vonden we weer een stukje mooie natuur in het Morton NP. We wandelden langs een rivier met stroomversnellingen naar de Fitzroy waterval.
We zagen er zowaar de weinig voorkomende Superb Lyrebird (liervogel). Een Australische man die samen met ons deze vogel zag, vertelde dat hij de Lyrebird voor het eerst in zijn leven in het echt zag. Hij was niet veel jonger dan wij. Wij hadden dus veel geluk, alleen was het jammer dat het geen mannetje was. Omdat de mannetjes Lyrebird prachtige geluiden kan maken en geluiden uit zijn omgeving kan nabootsen. Dit gaat zo ver als het nabootsen van de geluiden van fototoestellen, autoalarm, kettingzagen, maar ook geluiden van andere vogels.

Booderee NP, Rainbow Lorikeets Booderee NP, meters hoge bloem

Booderee NP, kangoeroes Booderee NP, kangoeroes

Morton NP, Superb Lyrebird Morton NP, Superb Lyrebird

Stroomversnelling Stroomversnelling

Morton NP Morton NP, Fitzroy Falls

Morton NP, ... ...

Vlucht Ibissen Camper inleveren

De rest van de rit naar Sydney verliep vlot. In Bargo vonden we een camping waar we de afvalwatertanks netjes konden legen, zodat we de volgende dag de camper leeg en schoon, volgens overeeenkomst konden inleveren.
Bij Kea-campers werd netjes de rekening van James Brown verrekend. En voor het verlies van een vakantiedag werden we financieel netjes gecompenseerd en we kregen een mooi fotoboek van Australi" als extraatje.
Vanaf het Kea-depot namen we een taxi naar de City. We hadden voor twee dagen een hotel in het centrum van Sydney.
Over een afstand van 7531 km was deze camper ons onderkomen. Deze camper voldeed aan onze verwachtingen.