GeoCruiser

Australië: Darwin - Alice Springs

Google Translate

Zoals steeds na een grote vlucht namen we eerst een overnachting in een hotel. Twee jaar eerder hebben we in het Mirambeena Resort in Darwin overnacht. Ook deze keer beviel het ons daar goed.

De volgende ochtend gingen we vroeg naar een klein vliegveld voor een dagtrip met een zespersoons Cessna-vliegtuig naar de Tiwi Islands, in het bijzonder naar Bathurst Island. De grootste gemeenschap woont in Nguiu.
Na een mooie vlucht over de Clarence Strait, vlogen we naar Bathurst Island, naar Nguiu. Op het eiland werden we met een 4WD-busje naar Nguiu gereden. Een lokale gids leidde ons overal rond en vertelde erg veel over het leven en de cultuur op de Tiwi-Islands. We zagen een klein museum en de lokale kerk. We kregen ook verschillende bedrijfjes te zien, zoals een werkplaats waar houtsnijwerk werd gemaakt en geschilderd en we bezochten een bedrijfje waar stoffen werden geweven en bedrukt. Het werk werd gedaan door de Aborigines onder begeleiding van westerlingen.

Daarna reden we de natuur in. In het tropische regenwoud maakten we een wandeling, aten we lunch en bezochten we een Tiwi begraafplaats. Na terugkomst in Nguiu kregen we Billy Tea en Damper. Tot slot werden we getrakteerd op een kleine show met dansende en zingende mannen en vrouwen. We hebben genoten van deze tour.

Tiwi Islands, Northern Territory.

Cessna cockpit Onderweg naar de Tiwi Islands

Reinigings ritueel Tiwi dans

Tiwi dans Tiwi dansers

Billy Tea Cashew appel

Met een souvenir rijker vlogen we aan het eind van de middag weer terug naar Darwin; we gingen terug naar het hotel. Aan het diner dronken we een fles Lindemans wijn en die wijn was overheerlijk. Over deze wijn vertel ik later meer.

Northern Territory.

Darwin, Boab Darwin, vissershumor

Darwin, Mindil Beach, Sunset Market Darwin, Mindil Beach, didgeridoo speler

Na de tweede hotelovernachting in Darwin, haalden we opnieuw een camper op bij KEA-campers. Het was eenzelfde camper als we aan de oostkust gehuurd hadden. Deze camper zou ruim een maand ons rijdend huisje zijn.

Onze route was in zuidelijke richting. Hiervoor volgden we helemaal de Stuart Highway. Deze weg verbindt Darwin aan de noordkust met Port Augusta aan de zuidkust, een weg van bijna 3.000 km lang. Daarna wilden we via Adelaïde en Melbourne naar Sydney rijden.

In een voorstadje van Darwin kochten we opnieuw voorraad eten en drinken voor onderweg. Daarna reden we door naar Katherine Gorge (Nitmiluk NP). We sloegen de afslagen naar Kakadu NP en Litchfield NP over, omdat we daar twee jaar eerder al waren geweest. Onderweg namen we wel de afslag naar Edith Falls.

Katherine Gorge hadden we ook al in 2004 gezien, maar alleen vanuit een helikopter. En we hadden onszelf beloofd, als we ooit nog eens in de buurt zouden zijn, dan .... . Zover was het dan. We kwamen aan het eind van de middag in Katherine Gorge aan. Naast het bespreken van een kampeerplekje, hebben we ook een boottocht geboekt voor de volgende ochtend vroeg. De vorige keer waren we daar te laat mee.
De volgende dag waren we als eersten bij de instapplaats en er druppelden nog wat mensen binnen, het leek een rustige tocht te worden. Tot er hele busladingen toeristen bij ons werden gedumpt. Ondanks de vele mensen werd het een mooie tocht. We deden de twee Gorges-tour, tussendoor moesten we wegens stroomversnellingen de boot uit en een stukje lopen naar de volgende boot, verder stroomopwaarts. Bij de overstap kregen we kans om nog enkele rotsschilderingen te bewonderen.

Na deze tour reden we verder langs de Stuart Highway naar het zuiden. Mataranka was onze volgende halte. Mataranka is bekend om zijn warmwaterbronnen en om de filmlocatie waar het boek van Jeannie Gunn, "We of the Never Never", is verfilmd. Deze filmlocatie geeft een aardige indruk van het leven in de Outback van Australië van rond 1900. We hebben de film op dvd aangeschaft, dan kunnen we thuis op ons gemak de film bekijken.
Na Mataranka reden we nog een stuk verder naar het zuiden. In Daly Waters stopten we om de dag te besluiten met een wandeling rond de camping (zandvlakte met wat bomen) en te genieten van de prachtige vogels.

Edih Falls Yellow Oriole

Stuart Highway, eindeloos Road train

Daly Waters, pub Daly Waters, pub

Daly Waters, parkeerplaats Daly Waters, Rainbow Lorikeets

Na Daly Waters was het bijna 500 km rijden naar de Devils Marbles. Halverwege de middag kwamen we daar aan en hadden we nog alle tijd om daar rond te lopen, te genieten en te fotograferen.

Direct daarna hebben we bij Wauchope Roadhouse en plekje gevonden om te kamperen. We hebben hier lekker kunnen eten en een heel kleine verzameling Aboriginal schilderijen kunnen bewonderen.
De dag erop reden we door naar Alice Springs. Onderweg deden we nog het dorp Ti Tree aan en daar bezochten we de Red Sand galerie en nog verder naar het zuiden gingen we naar Aileron, met het reusachtige standbeeld van een Aboriginal. In Aileron is een Roadhouse, met een permanente expositie van schilderijen van Albert Namatjira. Dit was een bezoekje zeker waard

Rond twee uur kwamen we in Alice Springs aan.
Op de Todd Mall bezochten we het theater van Andrew Langford en kochten we kaarten voor het didgeridoo-concert van de volgende avond. Twee jaar terug hebben we die show moeten missen. We waren gelukkig op tijd.
We moesten een paar dagen uitrusten van het vakantievieren, want dat kan best hard werken zijn tijdens een wereldreis als deze.
De camping waar we stonden, kenden we van twee jaar terug en daar was het goed toeven. De volgende dag deden we het rustig aan, we deden boodschappen en we mailden naar huis. Ook mailden we naar het reisbureau om in Hong Kong twee cruises af te zeggen, want varen op zee is voor Rob geen goed idee meer.

's Avonds bezochten we eerst een restaurant aan de belangrijkste winkelstraat, Todd Mall, in Alice Springs en daarna staken we over naar het theater van Andrew Langford. We zagen een indrukwekkende show en we waren blij dat we er met onze vakantieplanning speciaal rekening hadden gehouden. Er werden alleen shows op dinsdag of zaterdagavonden gegeven.

Devils Marbles Devils Marbles

Devils Marbles Bloem

Aboriginal kunst Aboriginal kunst

Kamperen bij Wauchope Roadhouse Road train

Aileron, 18 m hoog Aboriginal beeld Aileron, roofvogel

Alice Springs, Todd River en the Gap Alice Springs, Todd Mall

Alice Springs, parkeerplaats Andrew Langford

Schoolkamp Crested Bronzewing

Na drie dagen Alice Springs werd het weer tijd om verder te gaan. We reden verder langs de Stuart Highway naar het zuiden. We wilden terug naar Uluru.