GeoCruiser

Australië: Brisbane - Cairns

Google Translate

Vroeg in de avond waren we in Brisbane, Australië. Deze stad ligt 1000 km noordelijk van Sydney aan de oostkust.
We hadden opnieuw een camper gehuurd, maar de eerste overnachting hadden we midden in de stad in een hotel. De volgende ochtend bracht een taxi ons naar het camper-depot van KEA-campers. We hadden dezelfde camper gehuurd als in Nieuw-Zeeland, maar in Australië zijn deze campers uitgevoerd met een 4 cylinder motor en een 5-versnellingsbak. Als je de 6-cylinder eerst hebt gereden dan kom je toch wat snelheid tekort tegen de hellingen op. Maar ach, we hadden vakantie en vooral geen haast.

Onze eindbestemming van dit deel van de wereldreis lag 1.700 km noordelijker. Dat was de stad Cairns, waar we 2 jaar eerder ook al eens waren geweest.
De camper hebben we afgehaald in het noordenlijk deel van Brisbane en we onze eerste bestemming was Lamington National Park. Dit ligt ca. 100 km zuidelijk van Brisbane op een bergrug. Onderweg moesten we eerst weer voorraden inslaan, dat deden we in Canungra. Daarna namen we de afslag naar O'Reilly's. Via tientallen haarspeldbochten bereikten we O'Reilly's daar zochten we een plek om te kamperen.
O'Reilly's is een van de bezoekerscentra in Lamington NP. Lamington NP staat op de wereld erfgoedlijst en is een prachtig subtropisch regenwoud op ongeveer 1000 meter hoogte, in het achterland van de Gold Coast. In het Lamington NP hebben we een wandeling gemaakt en we we zijn in een botanische tuin geweest. We hebben vooral van de prachtig vogels genoten met als hoogtepunt een serenade door de Eastern Whipbird; wat was dat mooi.

Australië, Queensland

Lamington NP, met bosbrand in de dalen O'Reilly's, kampeerterrein

Lamington NP, regenwoud Lamington NP, regenwoud

Lamington NP, Wallaby Lamington NP, Wallaby met een Joey

King Parrot, mannetje King Parrot, vrouwtje

Crimson Rosella Eastern Whipbird

Bush Turkey Lamington NP, regenwoud

In de loop van de volgende dag reden we via de tolbrug over de Brisbane River terug naar KEA-campers. Er waren een paar kleinigheden die niet in orde waren in de camper en we waren toch in de buurt. We werden direct geholpen. Daarna reden we verder naar het noorden. Ons volgende doel was Beerburrum, in de Glass House Mountains, daar kampeerden we.

De dag daarna waren we vroeg in Beerwah, in de Australia Zoo. De dierentuin van de wereldberoemde Steve Irwin, de Crocodile Hunter.
In deze dierentuin hebben we ons vooral gericht op de Australische dierenwereld. Bijzonder in dit dierenpark is het Animal Planet Crocoseum. Dit is een nieuw stadion waar een paar duizend bezoekers in kunnen. Op het middenterrein is een krokodillenbassin. Er worden shows gegeven met krokodillen, slangen en vogels.
De foto's spreken voor zich.

Bosbrand langs de snelweg Verschil moet er wezen

Glass House Mountains Australia Zoo, Land Cruiser J45

Koala Koala, om te aaien

Emu Emu

Brolga Witte reiger

Kookaburra Glossy Ibis

Rock Wallaby Tasmanian Devil

Rode Kangoeroe Rode Kangoeroe

Crocoseum krokodillenshow Crocoseum vogelshow

Wedged-tailed eagle Reuzenschildpad

Varaan Varaan

Varaan Skink

Dingo

We reden door naar Hervey Bay voor een bezoek aan Fraser Island. Dit eiland ligt op een half uur varen voor de kust. Fraser Island is een groot zandeiland met duinen van bijna 250 m hoog. Dit eiland heeft een grote aantrekkingskracht op bestuurders van vierwielaangedreven (4WD) auto's. Dit zijn vooral vissers en kampeerders. Over het eiland lopen een paar zandpaden en het strand is de snelweg, maar ook landingsbaan voor kleine vliegtuigen.

Hervey Bay, Masked Lapwing Masked Lapwing

Fraser Island, snelweg Fraser Island, snelweg

Fraser Island, woudreus Woudreus met wurgvijg

Terug naar Hervey Bay Hervey Bay

We hadden de smaak te pakken in Hervey Bay. We stonden op een camping van de "Big 4"-keten. Bij de receptie verkochten ze o.a. dagtours en de tocht naar Fraser Island was ons heel goed bevallen. Bij terugkomst boekten we voor de volgende dag een 5 uur durende cruise om walvissen te gaan kijken.
Nettie heeft dit geweldig gevonden en heeft mooie foto's kunnen maken. Rob is ernstig zeeziek geworden en heeft het grootste deel van de cruise ziek op het achterdek gezeten.
De volgende dag was Rob niet in staat om te rijden, dus hebben we nog een nacht extra in Hervey Bay overnacht.

Walvissen Walvissen

Walvis Walvissen

Hervey Bay Walvis

Het werd tijd om kilometers te vreten; we legden de dagen na Hervey Bay vele honderden kilometers af. We overnachten in Marlborough en Ayr. Het landschap was opvallend, je ziet hier een eindeloze reeks van oude vulkanen, langs de weg zijn heel veel suikerrietplantages met bijhorende malspoorlijntjes en suikerfabrieken. Bij Rockhampton passerden we de Steenbokskeerkring, daardoor zaten we weer in de tropen.
In Townsville hebben we een uitstapje gemaakt, daarna zijn we naar een zeeaquarium geweest. Twee jaar terug was ons bezoekje aan de Great Barrier Reef een teleurstelling. We kozen ervoor om de onderwaterwereld hier op een andere manier te beleven.

Marlborough, uitgedroogde camping Townsville ReefHQ Aquarium

Townsville Aquarium Townsville Aquarium

65 km zuidelijk van Cairns reden we door de stad Innisfail. Hier zagen we nog heel goed de gevolgen van cycloon Larry. Deze cycloon heeft Innisfail een half jaar eerder geteisterd. Veel huizen en andere gebouwen waren nog niet gerepareerd en bananenplantages en palmbomen waren helemaal ontbladerd. Het zag er allemaal troosteloos uit.

Met onze komst in Cairns hadden we de cirkel rondgemaakt. Twee jaar terug waren we ook in Cairns, we zijn toen in Westelijk richting naar huis gegaan. Met deze reis kwamen we via de USA terug in Cairns. We zijn nu echt de wereld een keer rond geweest.

Cairns was in die twee jaren flink veranderd. Het was eerst een stadje met een vlakke skyline, dit jaar waren er aan de boulevard hoge gebouwen uit de grond gestampt. Het was ook opvallend dat er veel meer mensen van Aziatische herkomst leefden.

Vanuit Cairns hebben we opnieuw een bezoek gebracht aan Kuranda, een zeer toeristisch stadje in de bergen achter Cairns. Deze bergen heten de Atherton Tablelands. Hier hebben we een vlinder-, vogel- en kleine dierentuin bezocht.
Rob heeft er een heel mooie didgeridoo kunnen kopen. In Kuranda zit een van 's werelds grootste didgeridoohandelaren.
Een andere dag bezochten we de Mareeba Wetlands, dit is een mislukt project waarbij een stuwmeer voor het bevloeien van landbouwgrond is ontstaan. Het water spoelde teveel zouten uit de grond, het meer bleek alleen geschikt als natuurgebied. Er zijn nu vele vogelsoorten, die er hun broedplaatsen hebben gevonden. We maakten eerst een wandeling om het stuwmeer en daarna een rondvaart op het meer.

Innisfail, cycloonschade Zuidelijk van Cairns

Lotusbloemen Libelle

Aalscholvers Aalscholver

Witte reiger Jacana

Onze laatste uitstap in de omgeving van Cairns was naar een zuidelijker deel van de Atherton Table Lands. Hier hoopten we het vogelbekdier te kunnen spotten, maar daar moet je veel geduld voor hebben en nog meer geluk. Op aanwijzing van de lokale bevolking hebben we een mooie wandeling gemaakt, maar we hebben geen vogelbekdier gezien. Het is ons wel gelukt de Millaa Millaa watervallen te zien.
Op de terugweg naar Cairns hoorden we via de autoradio dat Steve Irwin, the Crocodile Hunter, deze dag was omgekomen door een steek van een pijlstaartrog. Hij was 's ochtends vanuit Cairns het Great Barrier Reef opgevaren voor video-opnames.
Dit bericht maakte een grote indruk op ons.

Tropisch regenwoud Tropisch regenwoud

Millaa Millaa Falls 3 Bush Stone Curlews op de camping

Bush Stone Curlew Bush Stone Curlew

Bye bye Steve

5 september, we leverden onze camper in. Met deze camper hebben we in 15 dagen 2556 km gereden. We waren niet helemaal tevreden over deze auto. Na ongeveer duizend kilometer sloeg de auto midden op de snelweg in eens helemaal af. Dat was erg gevaarlijk omdat de stuur- en rembekrachtiging ook waren weggevallen. Gelukkig konden we direct de auto aan de kant zetten, het was dichtbij een afslag. Na veel zoeken kwamen we er achter dat achterstallig onderhoud, de oorzaak was en dat na een bepaalde kilometerstand de elektronica in de auto automatisch afschakelde. In de handleiding vonden we gelukkig een trucje om dit ongedaan te maken. Zo konden we verder. Bij het inleveren van de camper hebben we hierover een klacht ingediend.

We waren al vijf weken onderweg. Onze wereldreis zou verder gaan in Darwin. Een vliegtuig (Boeing 737) overbrugde voor ons de afstand van 1.677 km van Cairns naar Darwin in tweeëneenhalf uur. Met de auto is het een afstand van 2.700 km.