GeoCruiser

Nieuw Zeeland

Google Translate

Tijdens deze wereldreis gingen we 7 dagen naar het Noorder-eiland van Nieuw-Zeeland. We wilden met deze 7 dagen vooral proeven aan het land. We wilden wat indrukken opdoen om te weten of het land ons wel zou trekken en of we er voor een langere vakantie naar terug wilden keren.

Twaalf uur vertraging haal je niet meer in, zeker niet als je pas om drie uur 's nachts in het hotel in Auckland aankomt. Gelukkig konden we bij de nachtportier voor elkaar krijgen dat we een verlengde check-out tijd kregen en een ontbijt wat later op de kamer geserveerd kregen. Zo konden we toch nog een paar uur slaap meepakken, maar 's ochtends werden we vroeg door arbeiders met drilboren gewekt, helaas.

Een taxi bracht ons naar het camper-depot van KEA-campers. We hadden een camper gehuurd op basis van een Ford Transit met een sterke 6 cylinder motor en met 6 versnellingen.
Het woongedeelte had van de camper had een kleine douche-toiletruimte met warm water voor het keukentje en de douche en er waren fijne en lange bedden.
Met de camper reden we dwars door Auckland naar het zuiden toe. Daar we nog niet gewend waren aan het verkeer in Nieuw-zeeland, zaten we onverwacht op een afslag en ineens weer midden in het centrum van de stad. We hadden geen goede centrumkaart en het was een hele puzzel om de snelweg weer op te komen. Met de hulp van een eenarmige autobestuurder, die we in een wegrestaurant ontmoetten, pakten we zuidelijk van Auckland de goede afslag naar het oosten, naar het Coromandel-schiereiland. Onderweg deden we de nodige boodschappen.
Twee campings die we gevonden hadden, waren wegens het winterseizoen gesloten. In het pikkedonker hebben we uiteindelijk de camper langs een achteraf weggetje geparkeerd en zijn we gaan slapen. Dan is het heel verrassend om de volgende morgen te zien waar je terecht gekomen bent.
In twee dagen tijd hebben we het hele schiereiland Coromandel rondgereden en veel mooie plekjes gezien.

Nieuw Zeeland, Noorder Eiland

Auckland, Queenstreet Camper op het KEAcamper-depot

Auckland, Waitemata Harbour bij Auckland Wild kamperen

Coromandel Coromandel

Coromandel Coromandel, Hot Water Beach

Mandarijnenboompje, met nachtvorst Stadje Coromandel, camping

Na Coromandel reden we door in zuidelijke richting naar Rotorua, aan Lake Rotorua. Deze stad en het gebied zuidelijk hiervan is bekend om allerlei vulkanische verschijnselen, zoals geisers, zwavelbronnen en nog zuidelijker grote vulkanen. Rotorua is ook het centrum voor de Maori-cultuur op het Noorder-eiland.
In het "Te Puia"-cultureelcentrum zijn de Maori-cultuur en de geothermische verschijnselen in één park te bewonderen. De Maori-cultuur hebben we leren kennen tijdens een begeleide tour. We beleefden het complete welkomstritueel en een ander hoogtepunt is een show vol zang en dans. Tussendoor kun je genieten van allerlei stinkende modder- en zwavelbronnen, de geisers, maar je kunt ook in een donker onderkomen echte Kiwi's zien. De Kiwi is een vleugelloze, inheemse en vooral ook een zeldzame en schuwe vogel.

Rotorua, Te Puia Te Puia, welkomstritueel

Te Puia, welkomstritueel Te Puia, welkomstritueel

Te Puia, houtsnijwerk Te Puia, handwerk

Te Puia, zwavelbron Te Puia, zwavelbron

Moddervulkaan met rotte eieren lucht Te Puia, geiser

Te Puia, geiser Te Puia, bloeidende struiken

Te Puia, gemeenschapshuis Te Puia, voorraadschuur

Te Puia, gemeenschapshuis Te Puia, gemeenschapshuis

Te Puia, show Te Puia, show

Te Puia, cultuuronderwijs Te Puia, cultuuronderwijs

Te Puia, tiki's Te Puia, tiki

Te Puia, tiki Te Puia, begraafplaats

Rotorua, camping Lake Rotorua

Boomvarens Callas langs de sloot

Na Tongariro reden we door naar het zuiden, naar Taupo aan Lake Taupo. Dit is het hoogste vulkaanmeer op de wereld. Aan de oostzijde van het meer ligt het Kaimanawa-woud, hier wilden we oorspronkelijk ook nog heen, maar we hebben meer tijd nodig gehad om bij dit meer te komen dan we gepland hadden. Dus dit plannetje hebben we moeten schrappen. We zijn om het meer heen gereden en langs een andere weg terug gereden naar Tongariro. Onderweg hebben we genoten van het zeer gevarieerde landschap en de rust onderweg, want veel verkeer is er niet. Terug in Tongariro zijn we de stad in geweest en hebben we het meer, waaraan de stad ligt, bezocht.

Taupo Mount Tongariro NP

Rond Lake Taupo Rond Lake Taupo

Lake Taupo Rond Lake Taupo

Stille wegen Hete zwaveldampen uit straatputten

Lake Rotorua Lake Rotorua

Lake Rotorua Rotorua

Rotorua Rotorua

Na Rotorua reden we terug naar Auckland, daar zochten we een camping in de buurt van het c amper-depot. De camping had voorzieningen voor "black water" en "grey water". Hier kun je toiletafvalwater en keukenafvalwater netjes op afvoeren. Want de camper mag alleen helemaal leeg worden ingeleverd.
We hebben met deze camper 1.113 km afgelegd.

Reisverslag op Palm Pilot + opvouwbaar IR-toetsenbord

Zo is het ... We moesten weer verder

Aan het eind van de middag van de zevende dag in Nieuw-Zeeland, vlogen we met een Boeing 767 in bijna 4 uur naar de oostkust van Australië, naar Brisbane, QLD.