GeoCruiser

Tonga

Google Translate

We zijn vijf dagen in Tonga geweest.
Als je het boek leest van Paul Theroux, "De Gelukkige Eilanden", dan heb je enig idee hoe het leven is op Tonga. De cultuur is heel anders dan onze westerse cultuur. Het sociale leven vindt plaats in grote families van ongeveer honderd tot tweehonderd mensen.
In 1773 ontdekte James Cook de eilanden, die nu het koninkrijk Tonga vormen. Rond 1830 kwamen de eerste missionarissen in beeld en deze kregen het sociale leven in hun greep. De Mormonen hebben nu nog steeds veel invloed in grote delen van Polynesië en ook in Tonga. De zondag is een dag om naar de kerk te gaan en dat doet men daar minstens drie keer. Verder ligt het leven op de zondag helemaal stil.

Een ander opvallend deel van het leven op Tonga is de leencultuur. Men was daar altijd gewend spullen van elkaar te lenen. Een voorwerp dat van jou is en geleend wordt (weggenomen) kun je dan een aantal dagen later weer teruglenen. Koning Taufa'ahau Tupou IV (1967-2006) vaardigde een wet uit, waarbij deze leencultuur werd verboden. Men moest zich aanpassen aan westerse gewoontes. Zo wilde men de toeristen niet te veel afschrikken. Want je moet er niet aan denken, dat je als toerist een uitstapje maakt op een van de eilanden en de omwonenden hebben je spullen uit je onderkomen gehaald, onderzocht en onderling verdeeld. Dan lopen de omwonenden in jouw kleren en met jouw spullen op straat te pronken. De enige oplossing tot voor kort was inderdaad, alles weer zien terug te lenen. Nu echter wordt men hiervoor opgepakt en opgesloten in de gevangenis.

Tonga is een land waar de democratie nog ver te zoeken is. Tijdens ons verblijf was een grote ontevredenheid onder de bevolking voelbaar. Enkele maanden na ons verblijf op Tonga is er een opstand uitgebroken en werd meer dan de helft van de hoofdstad Nuku'Alofa platgebrand.

Met deze achtergrondinformatie begrijp je dat we het spannend vonden om daar een aantal dagen door te brengen.
We hadden ons onderkomen in de Heilala Holiday Lodge, dat ligt net buiten Nuku'Alofa. De eigenaar is van Duitse herkomst, dat gaf ons wat vertrouwen in de veiligheid van onze spullen. Ook in Tonga hadden we een huurauto tot onze beschikking. Volgens de reisorganisatie die onze reis heeft samengesteld, zouden we een Toyota Spector huren. Op het internet is nergens terug te vinden wat dat voor een auto zou moeten zijn. De Toyota-importeur gaf duidelijkheid. We hadden een "Tour of Duty" Toyota of ook wel een Toyota Land Cruiser J4-series gehuurd. Uiteindelijk stond er slechts een hele oude Toyota Tercel voor ons klaar.
Lastig was het feit dat je pas auto mag rijden als je in Nuku'Alofa op het ministerie van politie een Tonga-rijbewijs hebt aangeschaft. Je kunt er op wachten en dit rijbewijs is 3 maanden geldig.

Tongatapu

Tussenstop op Samoa Tongatapu uit de lucht

Moderne luchthaven op Tongatapu Heilala Lodge

Een mooie Fale als onderkomen Onze slaapkamer

Smakelijke lokale maaltijden In de tuin van de Lodge

Huurauto - jongens in traditionele kleding Mannen in traditionele kleding

We maakten een aantal georganiseerde tours. Een gids liet ons tweeën de hoofdstad en de markt zien. Een dag later maakten we een tour over het hele eiland Tongatapu, dit was met een man of zeven in totaal. Zo zagen we de belangrijkste hoogtepunten van de hoofdstad Nuku'Alofa en het grootste eiland van Tonga, Tongatapu.

Kerk in Nuku'Alofa Kerk in Nuku'Alofa

Restaurant menukaart Alleen de winkelier staat in de winkel

Tourprogramma Onderweg

Plantage Gevorkte palmboom, zeer zeldzaam

Blowholes bij Houma Blowholes bij Houma

Onderweg, verwilderde varkens Onderweg

Armoedige en oude huizen Nieuwe kerken

Natuurlijke brug Zuidwestkust

Landingsplaats van Captain Cook Wilde varkens

Wilde hond Hina grot

Graf Picknick

Hoogtepunten van de tour was een bezoek aan het "Stonehenge van de Pacific", dat is een Thriliton, de Ha'amonga 'a Maui. Deze staat in het zuidoosten op het grote eiland.
Aan de binnenbaai ligt de oude hoofdstad Mu'a. Hier zijn de graven van de hooggeplaatste inwoners van het eiland, Lapaha a Mu'a. Er zijn hier restanten van oude kanalen gevonden.

Ha'amonga 'a Maui Ha'amonga 'a Maui

Ha'amonga 'a Maui en wilde koe Ha'amonga 'a Maui, grafsteen

Spin met tunnelweb Plumeria

De dagen na de tours zijn we zelf op pad gegaan. We zijn naar enkele hoogtepunten teruggegaan, maar we hebben ook andere plekken opgezocht. Zo hebben we vrijwel het hele eiland Tongatapu gezien.

Noordoostkust Noordoostkust

Mu'a Mu'a, lagune

Mu'a, wild varken aan de lagune Graven

Jongens met het Pacific-gebaar "hang loose" Vissen drogen in de regen ??

Bloemen Dwarf Poinciana

Vruchten Broodvrucht

Passiebloem Kerstroos in het wild

Onderweg Varken snorkelend naar zeevoedsel

Vliegende honden Vliegende hond

Midden foto: vrouw in traditionele kleding Afscheid van Tonga

De laatste morgen namen we rond 10 uur afscheid van de Heilala Lodge. Op het laaste ogenblik kwam er een telefoontje. Het vliegtuig had een grote vertraging. Wij konden niet in de lodge blijven en de auto moest nog snel worden ingeleverd. Dat hebben we gedaan en we zijn naar het kantoor van Air New Zealand in Nuku'Alofa gegaan in. Daar hoorden we dat ons vliegtuig in Auckland was aangereden door een bagagetrolley en dat er een ander vliegtuig geregeld moest worden. We zouden niet voor middernacht gaan vliegen.
De vliegmaatschappij heeft voor ons een ander onderkomen gezorgd. Zo kwamen we terecht bij Ali Baba's, een achteraf gelegen hotelletje met een Iraanse eigenaar. Slechts nog één ander echtpaar was zo slim ander onderdak te zoeken. De rest van de vliegtuigpassagiers, zo bleek later, is op het vliegveld blijven rondhangen. Wij hadden nog de gelegenheid om wat te slapen, er werd voor eten en drinken gezorgd en Air New Zealand betaalde de rekening, ook voor de extra taxi's. Dus dat was prima geregeld.
Met gemengde gevoelens hebben we afscheid genomen van Tonga. We hebben het er goed gehad, maar de sfeer was niet altijd even prettig

Op het vliegveld kochten we ieder nog een Tonga T-shirt als aandenken. Bij het inchecken kregen we deze keer helaas geen business class stoelen. Maar ja, het kan niet altijd feest zijn.
Even na middernacht, dat was ruim twaalf uur te laat, vlogen we door naar Auckland in Nieuw-Zeeland. De vlucht ging met een Airbus 320 en we deden er drie uur over.