GeoCruiser

Hong Kong

Google Translate

De vlucht van Australië naar Nieuw-Zeeland verliep voorspoedig, we moesten weer de bekende formulieren onderweg invullen en bij de douane werd er zelfs op modder aan de schoenen gecontroleerd; we waren erop voorbereid. Het tijdsverschil met Australië was drie uur, dus we hadden een erg korte middag. We waren met een shuttle naar het vliegveldhotel gegaan en bleven daar.

De volgende morgen stonden we vroeg op en aan het eind van de ochtend verlieten we alweer Nieuw-Zeeland. We vlogen met een Boeing 777 in elfeneenhalf uur naar Hong Kong. Daar kwamen we aan het eind van de middag aan. Net als twee jaar terug was er boven Indonesië veel turbulentie en moesten we een paar keer in de gordels.
Met een taxi (tevoren geregeld) reden we naar ons hotel in Kowloon. Kowloon is een deel van de stad op het vaste land, dat aan de haven (Victoria Harbour) ligt, tegenover Hong Kong Eiland.

We hadden vier volle dagen om Hong Kong te leren kennen. Daarvoor hadden we een aantal tours geboekt.

De eerste dag maakten we een tour naar Hong Kong Island, waarbij een bezoek aan Victoria Peak een hoogtepunt moest worden. Door smog en later door regen was het uitzicht slecht. Hong Kong heeft 200 van de 365 dagen in het jaar ernstige hinder van smog, deze wordt door noordelijke winden over de stad heengelegd. Ten noorden van Hong Kong ligt een erg groot industiegebied. De smog leverde ons meestal zwart-grijs foto's op, meer was er niet van te maken.

Na een bezoek aan de "Man Mo tempel" gingen we met de kabeltram omhoog naar "the Peak". Na dit hoogtepunt werden we met de bus naar Aberdeen gebracht. Aberdeen is het vissersdorp. Hier konden we een boottochtje maken door het drijvende vissersdorp. We hebben dat maar overgeslagen. Via Repulse Bay reden we naar de markt op het Stanley schiereiland.
Deze tour gaf ons een goed inzicht in het leven in en rond Hong Kong.

De tweede dag hadden we niets op het programma. We maakten een paar wandelingen door Kowloon en we liepen naar de haven en kwamen zo over de "Stars Avenue". De namen van de sterren zeggen ons niet zo veel, maar er sprongen er twee uit. Dat waren de namen van Bruce Lee en Jackie Chan.
We bezochten ook nog een internetcafe, het zou handig zijn geweest als we Chinees konden lezen.

Hong Kong Island Hong Kong Island

Man Mo tempel Man Mo tempel

Man Mo tempel Man Mo tempel, wierook

Man Mo tempel, heel veel wierook Man Mo tempel, wierook

Woontorens Kabeltram

In de kabeltram In de kabeltram

Aberdeen, groot drijvend restaurant Aberdeen

Victoria Harbour Victoria Harbour

Victoria Harbour, ferries Victoria Harbour

Kowloon, Nathan Road Kowloon, Nathan Road

Bamboe stijgers, tientallen etages hoog

Chinees toetsenbord Chinees mailen

Op de derde dag in Hong Kong maakten we een tour naar de "New Territory", dit is het niet stedelijke gedeelte van Hong Kong. We bezochten het boeddhistische klooster van "Cheuk Lam Sim Yuen". Daarna bezochten we het ommuurde dorp "Kat Hing Wai". Voor wat geld mocht je de lokale fotomodellen op de kiek zetten. Deze fotomodellen waren dames van minimaal 85 jaar oud.

Bij het uitkijkpunt "Lok Ma Chau" konden we over de Shenzen-rivier naar de stad Shenzen kijken. Deze stad ligt aan de andere kant van de grens met China. Nog wat later hebben we in Lam Tsuen een oude wensboom bezocht. Hier kon men wensen, geschreven op rollen rijstpapier, op laten hangen in de wensboom. De boom is in erg slechte toestand en zal waarschijnlijk gekapt moeten worden. Je kunt nog steeds een rol kopen, je wensen opschrijven, dan worden ze in kasten onder de boom opgehangen. Wat een nep ..... Natuurlijk werd de tour besloten met een bezoek aan een juwelenfabriek.

Bij een andere touroperator hebben we voor de laatste dag opnieuw een tour naar Hong Kong Eiland geboekt, we zouden dan deels een andere route volgen en hopelijk is het weer beter als we op "Victoria Peak" zijn.

Op deze laatste dag in Hong Kong reden we met de bus naar Victoria Peak. Hier verbleven we langer dan de eerste keer en het was droog en iets helderder, maar lang niet helder genoeg. Met deze tour reden we naar Aberdeen Harbour. We konden er een boottochtje maken en we stopten onderweg om foto's te kunnen maken van Repulse Bay. Na een bezoekje aan de juwelenfabriek van de eerste dag, werd de dag besloten met opnieuw een bezoekje aan Stanley Market.

Kat Hing Wai Kat Hing Wai, 6 fotomodellen, +85 jaar

China, de stad Shenzen Grens met China

Lok Ma Chau Lam Tsuen

Lam Tsuen, wensboom Lam Tsuen

Onderweg, woontorens Iedere woning één raam

Onderweg, kantoren Onderweg

Victoria Harbour Victoria Harbour

Kimberley Hotel Kimberley Hotel

Kimberley Road Toyota Coaster

De wereldreis zat er op. De laatste vlucht van deze wereldreis was op 19 oktober en we vlogen van Hong Kong terug naar Amsterdam. We maakten de vlucht met een Boeing 474 en deze vlucht was de langste van deze wereldreis en duurde ruim twaalf uur.

Gobi woestijn Reclame ?!

We kunnen iedereen een dergelijk reis aanbevelen.
Wij hebben geen reis uit een vakantiebrochure gekozen, maar we hebben onze wensen op een lijstje gezet en hiermee zijn we naar een goed reisbureau gegaan. Zij hebben onze wensen aan elkaar geknoopt en er een fantastische reis van gemaakt. Het liep eigenlijk allemaal perfect.

Wij hebben er fantastisch van genoten!!!

Oh ja, ...... het was een wereldreis in 81 dagen ......