GeoCruiser

Hawaii, the Big Island

Google Translate

Het was 1 augustus 2006.
Na een vlucht van elf uur vanaf Amsterdam kwamen we aan in Los Angeles in California, USA. Na een hotelovernachting dichtbij LAX vliegveld vlogen we de volgende dag in een kleine 6 uur door naar Kailua Kona op Hawaii (the Big Island). We verbleven 5 nachten in het Outrigger Keauhou Beach Resort, zuidelijk van Kona.

De eerste dag maakten we een grote bustour van 420 km over het hele eiland. We kwamen op het zwarte strand en op de Kilauea, een vulkaan die nog actief is. We zijn in de Thurston Lava Tube geweest en we hebben het Jagger museum gezien. We hebben geleerd over de verschillende soorten lava, Hawaiiaanse woorden leren uitspreken en kennis gemaakt met de muziek van IZ, een Hawaiiaanse zanger van 340 kg. We zijn in Hilo geweest, de grootste stad van het eiland aan de regenkant van het eiland en we hebben watervallen gezien. Onderweg zijn we ook gestopt op een koffieplantage, bij een orchideeën- en anthuriumkwekerij en we zijn op de Parker Ranch in Waimea geweest, één van de allergrootste ranches in de USA.

Hawaii

Schiphol, Boeing 747 Shuttle naar het hotel in Los Angeles

Hawaii, Kailua Kona Outrigger Keauhou Beach Resort

Outrigger kano in de hotel-lobby Pacific kust naast het hotel

Punalu'u, zwarte strand Punalu'u, groene zeeschildpad

A'a lavastroom Kalapana kust

Kilauea krater Kilauea Iki krater

Pohoihoi lava Zwavelafzetting in een krater

In de verte Mauna Loa Pelle, de godin van het vuur

Thurston Lava Tube Thurston Lava Tube

.. bloem Orchideeën

Kahili gember .. bloem

Cactus Olijfpalm

Myna Marterachtige

Hilo, mooie bomen Hilo, Rainbow Falls

Waimea, verkeersbord Kohala kust

De dagen er na hadden we de beschikking over een huurauto. We hebben opnieuw een aantal plekken bezocht, die we in de bustour al hadden gezien, maar we hebben er nu veel meer van kunnen genieten. We bezochten ook andere plaatsen zoals "the City of Refuge": Pu'uhonua O Honaunau, dit is een oude heilige plaats (Heiau) waar iemand heen kon zwemmen om het eigen leven te redden, als er een doodstraf (kapu) over die persoon was uitgesproken.
Het is niet voor niets een heilige plek. Het is een plek waar je je direct thuis voelt, waar je zou willen blijven, zo fijn voelt het er.

Kona kust Kona kust, Pu'uhonua O Honaunau

Pu'uhonua O Honaunau, Keoua Stone Pu'uhonua O Honaunau, visvijver

Pu'uhonua O Honaunau Pu'uhonua O Honaunau, Ki'i

Pu'uhonua O Honaunau, Halau Hula-danseresjes in opleiding

In het Keauhou winkelcentrum wordt eens in de week een Hula-show gegeven voor het winkelend publiek. Laten we nu net op het goede ogenblik daar aanwezig zijn. De Hula is een belangrijk onderdeel van de Hawaiiaanse cultuur, behalve een dans is het een manier van communiceren met gebaren. Van oorsprong wordt de Hula door vrouwen en door mannen gedanst. Kalebassen worden gebruikt om ritme aan te geven.

Aan de oostkust zijn de Akaka watervallen te vinden, dit zijn meerdere watervallen, helaas was het al laat op de dag en we wilden naar het noordoosten naar Waipio Valley. Dit is een U-vormig dal, het wordt het dal der koningen genoemd. Het was aan het begin van de avond dat we daar aankwamen. Er was nog licht genoeg om te fotograferen, maar het regende flink en er hingen wolken in het dal. Dat was jammer.

Een andere dag zijn we ten noorden van Kona, aan de Kohala kust, naar Puako gegaan. Hier ligt diep in een bijna ondoordringbaar bos een rotsplateau, waarop ca. 3.000 rotstekeningen (Petroglyphs) zijn aangebracht. Over de herkomst is weinig bekend.

Keauhou shopping centre, Hula show Keauhou shopping centre, Hula show

Akaka Falls Akaka Falls

Hamakua kust

Waipio Valley Waipio Valley

Puako, rotstekeningen Puako, rotstekeningen

Puako, rotstekeningen Puako, zwart strand met witte koraal

's Avonds zorgden we ervoor in het hotel te zijn. Daar kon je uitgebreid dineren in het restaurant, maar wij verkozen eenvoudig eten bij de bar op de waranda, die uitkeek over de zee. Het zogenaamde barvoedsel heet daar diner, Pupu-style. Alle avonden was er life-muziek en meestal ook een optreden van jonge Hula-danseresjes. Deze meisjes dansten de klassieke Hula.

Life muziek op de waranda Zicht op zee vanaf de waranda

Hula show in het hotel Hula danseresje

Outrigger Keauhou Beach Resort Kona kust, zonsondergang

De vijf dagen zijn omgevlogen. Een vliegtuig bracht ons terug naar Los Angeles.
De volgende dag hebben we een ontmoeting gehad met familie en zijn we meegeweest naar Venice Beach voor een gezellig weerzien en samenzijn.

In de avond vlogen we weer verder, nu met Air New Zealand met een Boeing 767. We waren zoals gewoon, ruim op tijd ingecheckt, toen onze namen werden omgeroepen. Wat was er aan de hand?
Daar kwamen we vlot achter, waarschijnlijk door onze vraag naar zitplaatsen voor lange benen, kregen we stoelen in de business class toegewezen. Geweldig we mochten als een van de eersten instappen en terwijl anderen instapten, zaten wij aan de champagne. Daar het de langste vlucht van onze wereldreis was, waren we er extra blij mee, vooral omdat we nog een tussenstop maakten in Apia op Samoa. De stoelen konden, verder als we gewend waren achterover klappen en we hadden beenruimte te over. Het was echt een cadeautje.
Via Samoa vlogen we naar het koninkrijk Tonga, naar het grootste eiland Tongatapu.