GeoCruiser

Northern Territory, zuiden

Google Translate

Aan het eind van deze dag bereikten we Rabbit Flat. Dit ligt ongeveer halverwege de Tanami Road. We hadden onze tocht goed gepland, want we konden deze dag brandstof tanken en onze watervoorraad aanvullen. Onze Bush Camper had twee brandstoftanks van 90 liter ieder en een watervoorraadtank van 50 liter. Dit gaf ons veilige marges.

Rabbit Flat, winkel
Rabbit Flat, bovengrondse tankinstallatie
Rabbit Flat, kampeerterrein
Rabbit Flat, privé tuin
Rabbit Flat, privé tuin een oase in de woestijn

Bijna aan het einde van de Tanami Road ligt Tilmouth Roadhouse. Na een paar dagen primitief kamperen hebben we ons laten verwennen in het restaurant van het Roadhouse. De eigenaar heeft er ook een winkel met Aboriginal schilderijen.
De dag erop bereikten we eindelijk Alice Springs, gelegen centraal in Australië.

Tanami Road
Tanami Road, bijna eindeloos ...
Tilmouth Roadhouse Ibis
Tilmouth Roadhouse, ibis in enige mooie grasveld in vele honderden kilometers
Tilmouth Roadhouse Emu als huisdier
Tilmouth Roadhouse, een Emu als huisdier ?!
Tilmouth Roadhouse droge rivierbedding
Tilmouth Roadhouse, droge rivierbedding
Tanami Road, wilde dromedarissen

Alice Springs is het middelpunt van de Outback. Het is een rustpunt, een stad met veel Aboriginal cultuur en een stad die goed aanvoelt. Alle noodzakelijke voorzieningen zijn er en het is een goed startpunt voor allerlei uitstapjes en avonturen.

Wij gebruikten een paar dagen om op verhaal te komen, na enkele dagen over wasbordwegen (corrugation) te hebben gereden. Net ten zuiden van "the Gap" vonden we een goede camping. Op de camping hebben we op een avond meegedaan aan "stargazing". Dit was een korte cursus sterrenkijken op een heuveltje bij de camping. Deze heuvel was afgeschermd voor zijdelings invallend licht. Met goede telescopen konden we naar de sterrrenhemel kijken en we kregen er uitleg bij. Het is erg indrukwekkend om midden onder de melkweg te staan met de miljarden sterren en dan aan de oostelijke hemel "deep space" te zien, waar vrijwel geen sterren te zien zijn.

In en om Alice Springs maakten we enkele uitstapjes; we zijn eerst naar het "Desert Park" geweest. Hier kun je uitgebreid kennis maken met het woestijnleven, van zowel planten als dieren. Er was ook een show met roofvogels inbegrepen. Later zijn we ook nog naar het Strehlow Research Centre geweest. Hier kun je een klein deel van de (pré-)historie van het gebied en haar inwoners zien. Veel informatie over de Aboriginal cultuur en bijhorende geheimen is hier opgeslagen en alleen toegankelijk voor de Aborigines en wetenschappers.

Na een paar dagen rustig aan doen, zijn we richting Uluru (Ayers Rock) en Kata Tjuta (Olga's) gereden, tot Erldunda volgden we de Stuart Highway en daarna reden we met stops bij Mount Ebernezer Roadhouse (Aboriginal cultuur) en Curtin Springs Roadhouse (overnachting) naar Yulara. Dit is een resort vlak voor Uluru en Kata Tjuta National Park. Langs de weg even voor Curtin Springs denken veel mensen al Uluru te zien, maar dat is Mount Conner.

Central Netted Dragon
Alice Springs, Strehlow Research Centre
Mount Conner
Uluru

We kwamen aan het eind van de middag aan op de camping in Yulara, na opzetten van ons kamp gingen we alvast vanaf een heuveltje kijken waar we ongeveer zaten. Een uur voor zonsondergang zijn we het National Park in gegaan om de verkleuring van Uluru ten gevolge van de zonsondergang te zien. De kleurverschillen zijn inderdaad spectaculair.

Kata Tjuta, op 40 km afstand
Uluru, het eerste bezoek
Uluru, de zon gaat onder
Uluru
Uluru, de zon is bijna onder

De dag erop hebben we Uluru van dichtbij bekeken en het bezoekerscentrum van het park bezocht. We zijn met de auto om Uluru heen gereden en we hebben hier en daar wat korte wandelingen gemaakt. Het was te heet om er helemaal omheen te lopen.

Uluru, the Brains
Uluru, de klim
Uluru

De volgende dag hebben we de zon zien opkomen dichtbij Kata Tjuta. Hiervoor moet je in pikkedonker naar dat punt toe rijden. Dat is eigenlijk niet verstandig omdat op dat tijdstip nog veel kangoeroes over de weg kunnen springen. We hebben alles heel gehouden. Het was koud op dat tijdstip. Vanaf een uitkijkpunt konden we naast Uluru de zon zien opkomen en van veel dichterbij de kleuren van Kata Tjuta zien oplichten en intenser worden.

Uluru zonsopgang
Uluru, op 40 km afstand, zonsopgang

Na deze belevenis zijn we verder doorgereden naar Kata Tjuta en we hebben een wandeling gemaakt door de "Valley of the Winds". Het was een prachtige wandeling in een indrukwekkende omgeving. Het waaide er inderdaad erg hard.

Kata Tjuta, ochtendgloren
Kata Tjuta,
Ululu-Kata Tjuta NP flora
Uluru - Kata Tjuta National Park, flora
Kata Tjuta Valley of the Winds
Kata Tjuta, "Valley of the Winds"

Na de wandeling bij Kata Tjuta werd het weer tijd om verder te gaan. Tot aan Watarrka NP (Kings Canyon) konden we asfaltwegen volgen. Hier maakten we een mooie wandeling door het centrale dal. Je kunt ook een klim naar boven maken en dan de rand van datzelfde dal volgen, maar daar was het ons te heet voor.
Bij de Kings Canyon Resort kochten we een vergunning (permit) om de Mereenie Loop Road te mogen rijden. Deze weg is vanaf Watarrka onverhard en voert richting Hermannsburg en heeft onderweg een afslag richting Namatjira Drive. Dan kom je langs Tnorala (Gosses Bluff).
Tnorala is een oude komeetkrater. Om daar in te mogen heb je een aparte vergunning nodig (ook verkrijgbaar op het adres van de andere vergunning). Dat wisten we niet, maar we zijn er wel in geweest. Je kunt met een 4WD-auto helemaal de krater inrijden. We zijn eerst nog Hermannsburg ingereden, maar het was zondag en dan is daar alles gesloten.

Na Tnorala zijn we door gereden naar Tyler Pass, waar vandaan je een uitzicht hebt op Tnorala. Tyler Pass is ook het begin van de MacDonnall Ranges. Hier liggen verschillende plaatsen met mooie wandelingen langs mooie bergruggen, uitkijkpunten en "waterholes". 's Middags maakten we nog een wandeling door Ormiston Gorge.
Bij Glen Helen Gorge hebben we overnacht. Het kampeerterrein is daar een onderdeel van de parkeerplaats.

Woestijnbegroeiing
Glen Helen Resort
Glen Helen Resort, kamperen
Glen Helen Gorge

Een dag later reden we naar de andere toeristische hoogtepunten langs Namatjira Drive. In volgorde zagen we: de Ochre Pitts, Serpentine Gorge, Ellery Creek Big Hole en Simpsons Gap. Na al deze hoogtepunten waren we intussen al heel dichtbij Alice Springs. Daar bezochten we nog Anzac Hill, voor een uitkijkje over de stad.
We voelden ons direct weer thuis in Alice Springs en we zochten voor enkele dagen dezelfde camping op die we een week eerder ook hadden bezocht.

Ochre Pits
Ochre Pits, natuurlijke kleurstoffen
Ochre Pits, natuurlijke kleurstoffen rood en geel
Serpentine Gorge
Serpentine Gorge goanna
Serpentine Gorge, Sand Goanna
Serpentine Gorge vinken
Serpentine Gorge, vinken
Ellery Creek Big Hole
Ellery Creek, Big Hole
Simpsons Gap, "River Gums"
Simpsons Gap Bush camper kiezen
Simpsons Gap, Bush camper kiezen
Alice Springs Anzac Hill
Alice Springs, vanaf Anzac Hill
Alice Springs vanaf Anzac Hill, "The Gap" tussen de bergruggen

De volgende dag bezochten we de oostelijke MacDonnell Ranges. Bij Emily Gap en Jessie Gap zijn markante rotsschilderingen te zien. Nog verder naar het oosten ligt Coroboree Rock, hier zijn we ook nog heen geweest; wat was het daar heet.
Het was een dag met zeer veel vliegen. Er valt geen pijl op te trekken, wanneer er vliegen zullen zijn en wanneer niet.

Emily Gap
East MacDonnell Ranges, Emily Gap
Emily Gap Rock Art
Jessie Gap Rock Art
Coroboree Rock
East MacDonnell Ranges, Coroboree Rock

Na ruim 5 weken was onze tijd in de Outback om. We moesten verder. Maar eerst hebben we onze camper ingeleverd in Alice Springs. Vanaf het Britz-depot namen we een taxi naar het vliegveld. Een binnenlandse vlucht bracht ons naar Sydney.

Epirb noodbaken
Epirb, noodbaken
Britz depot
Britz depot, hier staat onze camper niet bij