GeoCruiser

Australië, Queensland

Google Translate

In Australië maakten we een korte tussenstop in Darwin (NT) en vroeg in de ochtend arriveerden we in Cairns (QLD). Het werd een nacht zonder slaap. We konden pas in de middag gebruik maken van onze hotelkamer. Tot die tijd liepen we verdwaasd van de slaap en ondersteboven door Cairns (Down Under). Pas de tweede dag in Cairns haalden we onze huurcamper op.

In Australië, rond de stad Cairns (QLD) waren we 7 dagen met een Bush Camper op stap. Na een boottocht op de Daintree River reden we door naar Cape Tribulation. Vandaar moest de Bush Camper tonen wat die waard was. De camper was op basis van een Toyota Land Cruiser HZJ78, dit is een vierwielaangedreven terreinauto. Na Cape Tribulation was er geen asfalt meer te bekennen en via de Bloomfield Track reden we off-road richting Cooktown.
Tegen een helling van meer dan 20% moesten we overschakelen naar de "low gear" en de vrijloop naven inschakelen, zodat we op alle wielen aandrijving hadden. Daarna was de helling makkelijk te rijden.

Pelikanen langs de boulevard van Cairns
Pelikanen langs de boulevard van Cairns (QLD)
Modderkruiper
Bush Camper
Kennismaking met de Bush Camper op basis van een Land Cruiser HZJ78
Daintree River, ferry
Daintree River, Salty
Daintree River, zoutwater krokodil (Salty)
Daintree River ontmoet het Great Barrier Reef
Wurgvijg
Cape Tribulation
Op Cape Tribulation
Mangrovebos
Bush Turkey
Brush Turkey
Bush Camper op een camping
Bush Camper, noordelijk van Cairns (QLD). Nederlanders worden herkend aan de washandjes
Koken op de achterdeur
Langs de Bloomfield Track
Bloomfield Track, drankverbod
Bloomfield Track, lokaal drankverbod

In het stadje Laura bezochten we het pas geopende Cultural Centre. In dit centrum spraken we de beheerder en ook twee dorpsoudsten en we vertelden hen over onze belangstelling voor de Aboriginal cultuur.
Wij waren de eerste toeristen ooit, die onder begeleiding van een gids werden toegelaten tot de "Mushroom Rock", een heilige plek van de Aborigines. Dit is een rots in de vorm van een paddestoel. Onder de overhangende kap zijn vele rotsschilderingen aangebracht. Tot deze dag mochten daar alleen de Aborigines en een beperkt aantal wetenschappelijke onderzoekers komen.

Laura, Aboriginal Cultureel Centrum
Laura, Quinkan and Aboriginal Cultural Centre
Laura, op zoek naar een overnachtingsplaats
Laura, op de camping
Mushroom Rock bij Laura
Mushroom Rock, rotsschilderingen

Dezelfde dag brachten we ook een bezoek aan de veel bekendere "Split Rock". Hier komen echter al busladingen vol toeristen naar toe. Ook hier zijn rotsschilderingen te vinden.

Split Rock
Termieten zochten onderdak

Op onze weg terug naar Cairns kampeerden we bij Mt. Carbine. De beheerder nam uitgebreid de tijd om ons te vertellen over de lokale natuur en vooral over de vele vogels.
In Cairns bezochten we Tjapukai, een cultureel centrum, waar op een zeer attractieve manier de Aboriginal-cultuur wordt uitgedragen. Er is zang en dans, er zijn demonstraties met didgeridoo en bush tucker (bosvoedsel) en men kan zelf boomerang gooien en speer werpen met een woomera.

Split Rock
Landschap zuidelijk van Laura
Tjapukai, zang en dans
Tjapukai, didgeridoo-speler

Natuurlijk sloegen we de koraalriffen van "The Great Barrier Reef" niet over. Met een cruise van een halve dag zijn we naar Green Island gevaren. Het koraal heeft daar weinig kleur meer, dat was jammer. Op het eiland stapten we over van een flinke catamaran op een glasbodemboot om het koraal beter te kunnen zien. Het snorkelen hebben we aan anderen overgelaten.

Skyline van Cairns
Skyline van Cairns, 2004
Great Barrier Reef, catamaran
Green Island, Great Barrier Reef, catamaran en glasbodemboot
Green Island
Glasbodemboot
Aan boord van een glasbodemboot
Grote vis
Koraal en vissen

In Cairns leverden we de camper in en met een inlandse vlucht vlogen we naar Darwin in het noorden van Australië.