GeoCruiser

We maken een wereldreis en we rijden in een ...?

Google Translate

Het is al heel wat jaren geleden dat we ons hebben bezig gehouden met eeen aantal vragen. We willen grote reizen maken in een eigen kampeerauto en met welke auto gaan we reizen en hoe gaan we de auto uitrusten?
Inmiddels is er veel veranderd in de wereld en hebben we heel wat kennis en ervaringen op gedaan.
Voordat het echte zoeken naar het juiste vervoermiddel kan beginnen, is het goed te weten wat je eisen zijn, die je aan een kampeerauto stelt.
Daar gaan een aantal belangrijke vragen aan vooraf (ondergetekende is 193 cm lang (6 feet 4 inches)):

Verhoogd dak en een normaal dak

Een volgende belangrijke vraag is: hoeveel mensen gaan mee op reis? Dit betekent voldoende veilige zitplaatsen (veiligheidsgordels) hebben en zijn er voldoende slaapplaatsen, kastruimtes en andere voorzieningen. Er worden strenge eisen gesteld aan veiligheidsgordels in het woongedeelte.
Een auto met een dubbele cabine, in plaats van een gewone stuurcabine, kan die veiligheid en extra ruimte tijdens het rijden bieden.
Er worden relatief veel van dergelijke vrachtauto's door brandweer en door militaire organisaties van de hand gedaan. Het voordeel van deze trucks is dat ze weinig kilometers hebben gereden, meestal binnen hebben gestaan en goed onderhouden zijn. Let wel, het aanbod van dubbelcabine-trucks kan groter zijn dan het aanbod van trucks met een gewone cabine. Dan worden bij gebrek aan aanbod van auto's met enkele stuurcabines, dubbelcabine-trucks gekocht. Het nadeel van een dubbele cabine voorin, is dat dit ten koste gaat van de inhoud van de leef- en bergruimte. Je ziet dan dat de achterbank van een dubbelcabine wordt gebruikt als fietsenschuur en oplagruimte. Zorg er dan voor dat alles wat daar opgeslagen is tijdens het rijden goed vastgemaakt is en bij een noodstop geen gevaar kan veroorzaken.

Dubbel-cabine (DoKa) Mercedes Unimog U 1550 met verhoogd cabinedak

Dubbel-cabine (DoKa) brandweerauto Mercedes Rundhauber

Een overlanders-kampeerauto samenstellen is een kwestie van veel verschillende keuzes maken, sommige mensen gaan voor het complete plaatje. Voor veel extra voorzieningen betaal je extra.
Tijdens onze voorbereidingen stelden we onszelf de volgende vragen:

Iveco Daily, achteras-aandrijving met dubbellucht, met veel Andes-offroad ervaring

Iveco Daily, in de Andes

Unimog u 404.1 cabrio Unimog u 404.1 cabrio

Unimog u 404.1 hardtop - oud leger radiowagen Unimog u 404.1 hardtop - oud leger radiowagen

Het zal duidelijk zijn, deze pagina gaat over het kiezen van een 4WD-auto als basis voor een kampeerauto, die ook offroad kan rijden. Sommige mensen noemen dit een expeditie-auto of een overlanders-auto. Waarbij het begrip "overlanders" staat voor het zo veel mogelijk overland verplaatsen van je voertuig, waarbij verschepen een geaccepteerd gegeven is. Het zijn reizen van minstens een periode van een half jaar. Sommige mensen houden een grens van drie maanden aan.

Er zijn nog veel meer keuzes te maken; voor de meeste mensen zijn de twee eerste vragen over de maten van de kampeerautauto niet eens van belang. Maar goed, overland-avonturiers zijn geen doorsnee mensen.

Hummer H1 kampeerauto, controleer bij de RDW of deze op NL-kenteken kan worden gezet (mogelijk te breed)

Unimog U 4000 met subframe als basis voor een torsievrij woongedeelte

Dit zijn zomaar een aantal vragen.
Lees eens de ervaringen in forums en op social media.
Bezoek eens een treffen van overlanders, avonturiers en andere wereldreizigers.
Kijk daar goed rond en stel heel veel vragen en doe ideeën op. De mensen die je spreekt, hadden ooit dezelfde vragen.
Keuzes die je maakt zijn ook afhankelijk van de gebieden waar je naar toe reist.

Belangrijk: Hoe verder je van de bewoonde wereld bent des te omvangrijker moet je EHBO-doos zijn.

Dan nu de kampeerauto's zelf:

Het verstandigste is onderscheid te maken in de gewichtsklasse van de kampeerauto's. Het rijbewijs doet dat ook. Houd echter rekening met de verkooppraatjes. Een kampeerauto met een rijklaargewicht van 3200 kg kun je niet met een B-rijbewijs (-3500 kg) rijden. Stappen er twee mensen in en als de bagage, brandstof, eten en drinken, fietsen, reserve onderdelen, extra reserve wiel e.d. worden geladen, dan heb je overgewicht. Dat betekent in sommige gevallen een C1 rijbewijs halen. Dan mag je kleinere vrachtauto's rijden die inclusief lading max. 7.500 kg wegen. Heb je rijbewijs C dan mag je vrachtauto's en kampeerauto's zwaarder dan 7.500 kg besturen.

Onderstaande kampeerauto's ben ik de afgelopen jaren tegengekomen.

Land Cruiser J75 (bladveren voor) met opzetwoongedeelte en alkoof en HZJ78 met klapdak

2x Land Cruiser J78 met klapdak

Land Cruiser J78 met hoog slaapdak - Bush Camper

Land Cruiser J79 met opzetwoongedeelte en hefdak

Land Cruiser J79 met opzetwoongedeelte en klapdak

Land Rover Defender dubbelcabine pickup met opzetcamper

Land Rover Defender met opzetwoongedeelte en alkoof

Land Rover Defender met opzetwoongedeelte en klapdak

Land Rover Defender kampeerauto - voormalige ambulance

3x Land Rover Defender

Volkswagen Transporter 4WD - Bulli

Volkswagen Transporter kampeerauto verlengd en hoog dak - 4WD?

Volkswagen Transporter 4WD - Bulli, kampeerauto met verhoogd klapdak

Iveco Daily bus 4WD

2x Iveco Daily 4WD kampeerauto

UAZ Buchanka 4WD, krijgt steeds meer belangstelling

Bremach 4WD kampeerauto

Bremach T-Rex 4WD met opzetwoongedeelte

Bremach T-Rex dubbelcabine en platte bak met opzetwoongedeelte en alkoof

Renault Goélette 4WD kampeerauto

Mercedes Benz 814D 4WD

Mercedes Benz 4WD Cruiser met snorkel

Mercedes Benz Sprinter 4WD Weinsberg camper

Mercedes Benz Sprinter 4WD

Volvo C303 Laplander 4WD

Steyr Puch Pinzgauer 6WD kampeerauto

2x Robur 4WD kampeerauto

Unimog U 1300 4WD kampeerauto Unimog U 1300 4WD kampeerauto

Unimog U 1300 4WD voormalige ambulance Unimog U 1300 4WD voormalige ambulance

Unimog U 1300 4WD met shelter Unimog U 1300 4WD met shelter

Unimog U 1750 4WD kampeerauto met slaapverdieping en enige hydraulica

MAN 8.136 4WD brandweerauto

MAN 8.150 4WD met shelter

Bucher Duro 6WD kampeerauto

DAF Leyland 4WD kampeerauto

Steyr 4WD kampeerauto

Magirus Deutz 4WD kampeerauto

Iveco Magirus 4WD met shelter-kampeerauto

Unimog U 400 4WD kampeerauto

Renault 4WD met huif

MAN 10.223 4WD kampeerauto met hefdak

Mercedes Atego 4WD motorhome op wereldsafari

Unimog U 5023 4WD met mogelijkheden

Land Cruiser J79 6WD, mooie basis voor zware offroad


Om nog even terug te komen op de keuze tussen een 2WD-kampeerauto en een 4WD-kampeerauto, bij welke keuze kampeerauto dan ook, men zal de grenzen opzoeken van wat die reisauto/kampeerauto aan kan. Over het algemeen is een vierwielaangedreven auto/truck wat steviger gebouwd en de inzittenden zullen daardoor minder snel in de problemen komen. Maar zit er zand of water in de brandstof dan zal iedere auto stil komen staan, zelfs een 8WD truck.
Dus ... neem extra brandstoffilters mee ...

De vraag: hoe voelt de kampeerauto, wordt meestal niet gesteld, maar het is wel erg belangrijk om daarbij stil te staan. De kampeerauto wordt voor langere tijd jouw thuis en dat moet goed voelen.
Het gaat hierbij niet om hoe mooi is de auto, hoe stoer is die truck, hoe mooi vinden anderen mijn kampeerauto? Is de olievlek onder mijn kampeerauto, groter dan de olievlek onder de kampeerauto van de buurman?
Het gaat om de vraag: voel ik me in de kampeerauto thuis en heb ik dat gevoel overal waar ik ga?

Nog zo'n vraag: hoe veilig voel jij je onderweg in de kampeerauto van jouw keuze?

Een andere zinvolle vraag is: is het slim een oude auto te kiezen?
Je zult met een oudere auto minder elektronica aan boord hebben die je in de steek kan laten. Maar comfort van een meer recente auto is onderweg best fijn. Goed onderhoud en preventief vervangen van mogelijke probleemonderdelen kan pech voorkomen.
Nog een vraag die je jezelf moet stellen is: hoe is de onderdelenvoorziening voor jouw kampeerauto op de continenten waar je heen wilt gaan?

Houd goed in de gaten dat het verkeer buiten Nederland anders is. Dus pas je aan, aan het lokale verkeer, maar haal niet dezelfde lokale stommiteiten uit. Dus als veel verkeersdeelnemers spookrijden ... hier bedoel ik niet het reguliere links-rijden zoals in Engeland, Australië en andere landen. Ik bedoel sommige landen in o.a. Azië en Afrika, waar de kortste weg nemen, wordt verkozen boven het in acht nemen van verkeersregels. Je begrijpt me. Niet meedoen dus .... aan dat spookrijden.
Houd veilige afstand, rij rustig, zorg dat je remmen optimaal functioneren en als je moe bent, neem dan een rustpauze. En ...

... rij alleen overdag ... !!!

Als je duidelijk hebt wat je financiële ruimte is, dan kun je op zoek gaan.

Ga daarna, tussen alle voorbereidingen door, een paar keer oefenen met je nieuwe kampeerauto.

Ik wens je heel veel plezier en succes bij alle voorbereidingen.
En een goede reis toegewenst.

Rob

GeoCruiser, Land Cruiser HZJ78 met klapdak in New Mexico, USA