Het is al heel wat jaren geleden dat we ons hebben bezig gehouden met eeen aantal vragen.
We willen grote reizen maken in een eigen kampeerauto en met welke auto gaan we reizen en hoe gaan
we de auto uitrusten?
Inmiddels is er veel veranderd in de wereld en hebben we heel wat kennis en ervaringen op gedaan.
Voordat het echte zoeken naar het juiste vervoermiddel kan beginnen, is het goed te weten wat je
eisen zijn, die je aan een kampeerauto stelt.
Daar gaan een aantal belangrijke vragen aan vooraf (ondergetekende is 193 cm lang (6 feet 4 inches)):
Pas je in de auto, deel 1: kun je goed achter het stuur zitten?
Stoot je je hoofd niet tegen het dak als je door diepe kuilen rijdt en kun je door de voorruit kijken. In sommige auto's is de bovenrand van de voorruit erg laag, dat lange mensen er niet onderdoor kunnen kijken. Kun je de bedieningshandels en stuur goed bereiken zonder dat je knieën in de weg zitten? Met andere woorden kun je ontspannen achter het stuur zitten en alles goed bedienen en overzien?Pas je in de auto, deel 2: kun je in de auto slapen?
Want je moet wel een passend bed hebben.
Het is verbijsterend om op de "Caravan Salon" in Düsseldorf, de grootste caravan- en kampeerauto-beurs in Europa, rond te lopen en verkopers geven geen van allen een fatsoenlijk antwoord op deze twee belangrijke vragen. Maten van bedden lijken wel een geheim te zijn.
Verhoogd dak en een normaal dak |
Een auto met een dubbele cabine, in plaats van een gewone stuurcabine, kan die veiligheid en extra ruimte tijdens het rijden bieden.
Er worden relatief veel van dergelijke vrachtauto's door brandweer en door militaire organisaties van de hand gedaan. Het voordeel van deze trucks is dat ze weinig kilometers hebben gereden, meestal binnen hebben gestaan en goed onderhouden zijn. Let wel, het aanbod van dubbelcabine-trucks kan groter zijn dan het aanbod van trucks met een gewone cabine. Dan worden bij gebrek aan aanbod van auto's met enkele stuurcabines, dubbelcabine-trucks gekocht. Het nadeel van een dubbele cabine voorin, is dat dit ten koste gaat van de inhoud van de leef- en bergruimte. Je ziet dan dat de achterbank van een dubbelcabine wordt gebruikt als fietsenschuur en oplagruimte. Zorg er dan voor dat alles wat daar opgeslagen is tijdens het rijden goed vastgemaakt is en bij een noodstop geen gevaar kan veroorzaken.
Dubbel-cabine (DoKa) Mercedes Unimog U 1550 met verhoogd cabinedak |
Dubbel-cabine (DoKa) brandweerauto Mercedes Rundhauber |
Een overlanders-kampeerauto samenstellen is een kwestie van veel verschillende keuzes maken,
sommige mensen gaan voor het complete plaatje. Voor veel extra voorzieningen betaal je extra.
Tijdens onze voorbereidingen stelden we onszelf de volgende vragen:
Welke wegen kom je tegen op de reizen die je gaat maken? Of ook wel, heb je een vierwielaangedreven (4WD) auto nodig of kan het een tweewielaangedreven (2WD) auto zijn? Veel landen hebben geasfalteerde wegen; maar dat zegt niet veel over de wegkwaliteit. Je kunt wegen vol gaten (potholes) tegenkomen. Deze gaten worden door de langere veerweg van een 4WD beter opgevangen. Rij je vaak op onverharde wegen, door modder, los zand, water en op bevroren wegen, dan kan een 4WD jou beter grip geven. Het is verstandig en zelfs respectvol naar andere gebruikers van onverharde wegen, de 4WD in te schakelen als je op onverharde wegen rijdt. Een auto met ingeschakelde 4WD zal minder snel een onverharde weg beschadigen en sporen veroorzaken. Lokale gebruikers zullen je dankbaar zijn.
Kom je onderweg veel wasbord-wegen (corrugation) tegen, weet dan dat dit slecht verdragen wordt door een auto met veel elektronica. Dit houdt in dat je op zoek moet naar wat oudere auto's.
Wat is een "all wheel drive"?
Een moderne AWD is eigenlijk een auto voor verharde wegen, die wat meer grip heeft door de aanwezigheid van permanente vierwielaandrijving. Een terreinauto heeft (inschakelbare) vierwielaandrijving (4WD) en heeft ook een lage gearing. Een AWD is geen terreinauto, heeft geen lage gearing en geen grote bodemvrijheid. De AWD is minder geschikt voor zand, modder en diepe sneeuw.Voor ons was en is het snel duidelijk. Een 4WD heeft meer grip als je dat nodig hebt en je kunt soms plekken bereiken waar een 2WD niet komen kan.
Er zijn uitzonderingen, denk hierbij aan bijvoorbeeld een bakwagen met dubbellucht achter. Dat is een vrachtwagen met dubbele achterwielen en achterwielaandrijving. Dergelijke trucks gedragen zich beter op onverharde wegen dan een vergelijkbare truck met enkele achterwielen.
Gezegd moet worden, dat er bij offroad rijden een verhoogde kans op lekke banden is doordat er stenen tussen de dubbele wielen klem gaan zitten. Voordeel van de dubbellucht achter is dat de truck minder snel in modder of los zand wegzakt.
Als er wielkasten in de woonruimte aanwezig zijn, dan zullen dubbele wielen extra brede wielkasten hebben. Dit gaat ten koste van het vloeroppervlak.
Iveco Daily, achteras-aandrijving met dubbellucht, met veel Andes-offroad ervaring |
Iveco Daily, in de Andes |
Unimog u 404.1 cabrio | Unimog u 404.1 cabrio |
Unimog u 404.1 hardtop - oud leger radiowagen | Unimog u 404.1 hardtop - oud leger radiowagen |
Er zijn nog veel meer keuzes te maken; voor de meeste mensen zijn de twee eerste vragen over de maten van de kampeerautauto niet eens van belang. Maar goed, overland-avonturiers zijn geen doorsnee mensen.
Welke klimaatzones ga je doorkruisen. Rij je in de winter door Siberië over bevroren wegen, want in de zomer zak je soms tot aan je dak weg in de modder.
En ga je in de winter koude streken bezoeken, denk dan aan vorstbeveiliging van water- en afvalwatertanks. Of maak je tochten door de tropen, zoals in Afrika en Australië, dan heb je weer andere eisen, dan een goede kachel en goede isolatie van vloer, dak en wanden.Hoeveel reservewielen neem je mee? Kun je die tillen of gebruik je daar een speciale hijskraan voor? Vergeet niet één of meerdere potkrikken en houten blokken mee te nemen, die je bij krikken kunt gebruiken.
Hoe makkelijk is het om onderweg kapotte banden te vervangen, dus hebben jouw banden een gangbare maat, die overal gekocht kunnen worden? Banden vervangen is dus meer dan banden wisselen.
Kies je voor een mooi uiterlijk en voor aluminium velgen of kies je voor degelijkheid en stalen velgen? Een kapot alu-wiel moet meestal vervangen worden en een kapot stalen wiel kan vaak nog gerepareerd worden.
Hoeveel autobrandstof wil je mee kunnen nemen en heb je een extra of grotere brandstoftank nodig? Gebruik je deze brandstof ook voor een (stand-)kachel?
Tot hoe diep kun je door een rivier rijden? Denk aan een verhoogde luchtinlaat (snorkel).
Hoeveel bodemvrijheid heb je nodig? Is een auto met normale assen goed genoeg?
Iedere 4WD-uitvoering van een auto staat hoger op de poten, dan een 2WD-uitvoering.
Voor sommige mensen is deze grotere bodemvrijheid niet genoeg; zij zijn voorstander van portaalassen? Een bekend automerk met portaalassen is de Mercedes Unimog. Dit zijn van oorsprong landbouwwerktuigen en staan vaak op tractor-kenteken. Voormalige Unimog brandweerauto's, ambulance-auto's en legervoertuigen hebben een vrachtwagenkenteken.
Portaalassen vragen wel extra onderhoud onderweg.Zet je ramen van glas (krasvaster) of van kunststof in de wooncabine? En verzonken ramen zullen minder snel schade oplopen dan opliggende ramen.
Unimog U 416 brandweerauto met rolluiken Unimog U 416 rolluik omhoog Unimog brandweerauto met ramen achter rolluiken Wat verwacht je van het woongedeelte van de auto? Is voor jou een kleine en Spartaans ingerichte wooncabine voldoende of heb je veel ruimte nodig en neem je een wasmachine en wasdroger mee?
Wil je een zithoek hebben of zit je altijd buiten (onder een luifel)? Moet je bed altijd klaar staan of is je bed een onderdeel van een zithoek? Wil je overal stahoogte hebben of mag de auto een klapdak of (hydraulisch) hefdak hebben?
Maak je de kampeerauto bestand tegen inbraak door beren? In National Parks in de USA moet een klapdak, met wanden van doek, gesloten zijn bij aanwezigheid van beren. Dit houdt in dat je met een gesloten klapdak toch in je camper moet kunnen slapen.
Wil je vooral over de Amerikaanse continenten rijden, overweeg dan de aanschaf van een kampeerauto aan de overkant van de Atlantische Oceaan (the Big Drip). Daar is een overvloed aan campers te koop en de onderdelen daarvoor zijn er makkelijker te vinden.
Ford pickup met opzet camper, benzinemotor? Ford pickup met opzet camper, benzinemotor? Ford pickup F350 met dubbellucht achter en opzetcamper, benzinemotor? Kook je binnen of buiten?
Hoeveel (drink-)water wil of moet je meenemen? Denk ook aan het opvangen van afvalwater (grijs water).
Wil je je drinkwater altijd filtreren? Pomp je het drinkwater met een elektrische dompelpomp uit de watervoorraadtank en kun je op die manier gebruik maken van een keukenkraan?
Ga je wild kamperen? Moeten er dagelijks meerdere mensen kunnen douchen of kan het minder?Neem je een toilet zoals een Porta Potti met chemicaliën mee of neem je een wc-bril op pootjes mee en doe je je behoefte in een plastic zak, waar je later op een nette manier afscheid van neemt? Sommige mensen kiezen voor een extra opvangcassette voor de Porta-Potti.
Wil je altijd aan de paal staan (110–250 Volt) of maak je gebruik van keukenaccu('s) en zonnepanelen of daglichtpanelen met regelaar?
Kook je op gas (ieder land heeft zijn eigen gasflesaansluitingen) of kook je op een dieselbrander? Wil je een kachel, bijvoorbeeld een standkachel, of wil je een geïntegreerde warmwater- en verwarmingsinstallatie met vloerverwarming hebben? Op welke hoogte boven zeeniveau werkt je kachel niet meer wegens zuurstofgebrek en moet er een hoogtecompensator worden bijgeplaatst?
Hoeveel kastruimte heb je nodig? Meerdere seizoenen reizen, betekent meer kleding meenemen.
Kun je de kampeerauto afsluiten tegen muggen, mieren, midges, slangen en andere insluipers en ongewenste passagiers?
Gebruik je een aanschuifluifel zoals bij caravans of wordt het een vast luifel die je alleen hoeft uit te klappen?
Hoe klim je in het woongedeelte (ladder of trap)?
Mercedes Benz 1922 met trap en trapleuning en oprijplaten voor een quad (... verzonken ramen) Gaat er een stroomgenerator mee en welke brandstof heb je daarvoor nodig?
Heb je onderweg een luchtcompressor nodig om afgelaten banden weer op druk te krijgen?
Is er bergruimte voor klapstoelen, klaptafel, gereedschap, enz.
Hoe groot moeten de tanks voor diesel, drinkwater en grijs water zijn of gebruik je overal jerrycans voor?
Gebruik je een buitenaansluiting voor elektriciteit, drinkwater en voor een extra brandstoftank? Denk aan het aanbrengen van afvoerkranen.
Neem je fietsen mee?
Unimog dubbelcabine, klapdak, motorfiets met hijskraan, ladder, snorkel en zandplaten Hoeveel en welke reserveonderdelen neem je mee?
Ben je handig en kun je onderweg veel reparaties zelf doen? Denk eventueel aan een technische bijscholing, zodat je minstens het nodige onderhoud zelf kunt doen! Ga ook eens een dagje offroad rijden, als je daar nog geen ervaring mee hebt.
Wil je de kampeerauto kunnen verschepen? Doe je dat in een zeecontainer en past de kampeerauto daarin of verscheep je je kampeerauto RoRo (Roll on Roll off)?
Hoe oud mag jouw toekomstige kampeerauto zijn of koop je een nieuwe?
Oude vrachtwagens willen onderweg nog wel eens veel herrie maken. Anti-dreunplaten tegen de carrosserie en het motorcompartiment lijmen helpt deels. Soms moet je meer investeren in het aanbrengen van geluidsisolatie.
Hoeveel mag het verbruik aan brandstof van de kampeerauto zijn?
MAN Kat, 6WD, verbruik 100-200 liter per 100 km, dus 1 op een emmer Hoeveel kilometers mag er op de teller staan?
Staat de kampeerauto, die je op het oog hebt, op kampeerautokenteken (lagere wegenbelasting) of kun je op grijs kenteken rijden? Wil je de auto ombouwen tot kampeerauto en laten herkeuren en op kampeerautokenteken laten zetten? Onderzoek tevoren welke eisen daaraan gesteld worden door de RDW en de belastingdienst.
Hummer H1 kampeerauto, controleer bij de RDW of deze op NL-kenteken kan worden gezet (mogelijk te breed) |
Hoe zwaar mag de kampeerauto worden? Jouw rijbewijs geeft voor jou de gewichtsgrenzen aan. Dat is inclusief het gewicht van mensen, uitrusting, een deel van de vloeistoffen en bagage die meegaan? Onderzoek dit.
Extra aandacht is er nodig voor de bouw van een kampeerauto op basis van een vrachtwagen, waarbij achter de stuurcabine op het chassis een wooncabine wordt geplaatst. In dit geval is, vooral op een 4WD een subframe nodig, die tussen de chassis en het woongedeelte het torderen van een ladder-chassis kan opvangen. Een subframe zorgt ervoor dat het woongedeelte vorm behoudt en daarmee worden problemen zoals scheuren en lekkages voorkomen.
In landen waar nog veel armoede is, zal een grote campertruck meer sociale afstand scheppen tot de lokale bevolking dan een kleinere kampeerauto. Een oudere kampeertruck zal die sociale afstand mogelijk verkleinen.
Unimog U 4000 met subframe als basis voor een torsievrij woongedeelte |
Lees eens de ervaringen in forums en op social media.
Bezoek eens een treffen van overlanders, avonturiers en andere wereldreizigers.
Kijk daar goed rond en stel heel veel vragen en doe ideeën op. De mensen die je spreekt, hadden ooit dezelfde vragen.
Keuzes die je maakt zijn ook afhankelijk van de gebieden waar je naar toe reist.
Belangrijk: Hoe verder je van de bewoonde wereld bent des te omvangrijker moet je EHBO-doos zijn.