Om de neus van onze GeoCruiser onderweg ongeschonden te houden, hebben we een ARB bull-bar gekocht. Het is een bumper waarin een lier kan worden gemonteerd. In Australië noemt men dit een roo-bar en men meet de kwaliteit van een roo-bar af aan het aantal hits, die een bumper van een grote kangoeroe kan hebben, voordat de bumper als schroot moet worden afgeschreven. De ARB komt bij deze zware eis goed uit de bus en is ook nog redelijk betaalbaar.
Rocco van Wheels Unlimited heeft ons een ARB-bumper kunnen leveren, die leuk geprijsd was.
De lier is een Dobinsons 12.000 lbs winch met een trekgewicht van max. 5.450 kg. Het was een complete
kit met staalkabel, een draadloze afstandbediening en een draadbediening. Om totale gewicht te kunnen verlagen
hebben we er een synthetisch touw van 30 m bij aangeschaft. De staalkabel is vervangen door het synthetisch touw. Bijkomend
voordeel van een synthetisch touw is dat het veiliger is bij kabelbreuk
Met een aantal katrollen (klapblokken of snatch-blocks), boomlinten, een hijsstrop, handschoenen, harpsluitingen en een kinetisch sleeplint hebben we een
goede set bergingsmateriaal.
Een schep met uitschuifbare steel, twee zandplaten en een Hi-Lift krik maken de bergingsuitrusting compleet.
LierBumper met bergingsmateriaal | Bergingsmateriaal |
Dobinsons lier, afgedekt touw |
Uiteraard hebben we de lierbumper en lier uitgetest. Het was niets spannends, we hebben onze GeoCruiser niet laten
modderen of laten vastlopen in klapzand. We hebben een dikke boom gezocht en de auto over een grasveld naar de
boom gelierd. Wel hebben we gedurende de test gedeeltelijk de handrem een stukje aangetrokken. De lier trok de auto
daar goed doorheen.
We zijn heel tevreden.
Liertouw uitgerold | Liertouw met katrol aan de boom |
Lierhaak via katrol bevestigd aan chassishaak | Lieren is gelukt |