Onderweg van Bad Kissingen in Beieren naar Zuid-Frankrijk zijn we in het noorden van het Zwarte Woud in Gaggenau gestopt voor een bezoek aan het Unimog Museum. Dit bezoek stond al een aantal jaren op onze wensenlijst.
Het was dinsdag en er waren weinig andere bezoekers in het museum.
De wandeling door het museum was een wandeling door de tijd. We kregen een erg goede indruk
van de verschillende Unimog-modellen.
Het was heel leuk om bij opengewerkte modellen van een aandrijflijn, een versnellingsbak en
één van de motoren, inzicht te krijgen in de techniek.
Bijzonder waren de Unimogs met dubbele uitvoering. Deze trucks hebben wielen voor normaal
gebruik en aparte wielen voor gebruik op het spoor. Op het spoor functioneren de Unimogs dan
als een locomotief. De Unimog als truck en locomotief was het thema van deze tentoonstelling.
Unimog U 6 prototype : 1946 | Unimog U 6 prototype : 1946 |
Boehringer Unimog U 401 - U 402 : 1951 | Boehringer Unimog U 401 - U 402 : 1951 |
Unimog U 401 - U 402 : 1953 | Unimog U 401 - U 402 : 1953 |
Unimog U 401 der Berliner Putzteufel : 1955 | Unimog U 401 der Berliner Putzteufel : 1955 |
Unimog U 404.1 dubbelcabine : 1962 | Unimog U 404.1 dubbelcabine : 1962 |
Unimog U 900 truck/locomotief : 1966 | Unimog U 900 truck/locomotief : 1966 |
Unimog UG 2/30 opengewerkte aandrijflijnen |
Unimog U 416a busopbouw : 1966 | Unimog U 416a busopbouw : 1966 |
Unimogs die op het spoor gebruikt worden, hebben in de laadbak ballast, meestal in de vorm van een blok beton. Dit gewicht is nodig om meer druk op de ijzeren aandrijfwielen te zetten en slippen op de rails te voorkomen.
Unimog U 900 truck/locomotief : 1973 | Unimog U 900 truck/locomotief : 1973 |
Unimog U 1100 hoogwerker : 1978 | Unimog U 1100 hoogwerker : 1978 |
Unimog U 421 met laadbak : 1979 | Unimog U 421 met laadbak : 1979 |
Unimog U 1200 truck/locomotief : 1987 | Unimog U 1200 truck/locomotief : 1987 |
Unimog U 423 truck/locomotief : 2010+ | Unimog U 423 truck/locomotief : 2010+ |
We hebben een erg leuke en leerzame dag gehad in het Unimog museum.
Buiten het museum is een aardig zeer geaccidenteerd off-road circuit aangelegd. Daar kun je in een Unimog rondgereden worden. Omdat we niet zelf achter het stuur mochten zitten, hebben we hier geen gebruik van gemaakt.
Unimog voor de rondrit op het circuit |