10 april 2014, dag 001
Op deze dag kwam alles bij elkaar. Na een lange voorbereiding van plannen maken, huis verkopen,
verhuizen, spullen opslaan, bijna een half jaar in een vakantiehuisje wonen, afspraken maken,
ons eerste kleinkind verwelkomen, verscheping van onze kampeerauto regelen, vliegreizen boeken,
hotels boeken, verzekeringen afsluiten, vaccinaties laten zetten, pinpasjes updaten, afscheid
nemen en nog veel meer, hebben we Nederland verlaten.
We zijn met onze GeoCruiser naar Rosengarten zum Kiekeberg gereden, een klein dorpje ten
zuidwesten van Hamburg. Daar hadden we een hotelkamer geboekt. Zo konden we de volgende
morgen op ons gemak in Hamburg de juiste kade opzoeken en onze GeoCruiser daar voor verscheping
naar Halifax (Canada) inleveren.
Onderweg naar Hamburg, op één van de parkeerplaatsen, strekten we even de benen. Een
koppel uit Noorwegen stopte hun Land Cruiser naast de onze.
We raakten in gesprek: en ... waar
gaat de reis heen, vroeg de Noorse man? Gaan jullie naar Denemarken of Noorwegen? Ons antwoord
verwachtte hij niet. We vertelden dat we onderweg waren naar Zuid-Amerika. Na enige uitleg over
verscheping naar Canada verdween hun verbazing en deden zij de monden weer dicht en keken ze
weer normaal uit de ogen.
Deze reactie gaf aan hoe bijzonder onze reis is. We hebben deze dag elkaar steeds weer even
wakker geschud: hé, we zijn eindelijk onderweg, zeven jaar voorbereiding en nu rijden we
onze eerste dag, onze eerste rit van onze grote droomreis. We zijn aan onze Pan-Americana reis
begonnen.
De eerste etappe was 388 km lang, het was een goede start. De GeoCruiser reed als een zonnetje.
Het hotel lag op een heuvel met uitzicht op Hamburg, maar het hotel was vergane glorie. Op onze
kamer hadden we geen WiFi, waardoor we geen e-mails konden ontvangen.
De eerste spot is verzonden.

GeoCruiser, zum Kiekeberg
![]() |
---|
GeoCruiser, zum Kiekeberg |
11-04-2014, dag 002
Na onze eerste hotelovernachting aten we een geweldig ontbijt, we hebben genoten van verschillende
vissoorten, kazen, salades en ander heerlijk broodbeleg.
Voor we verder reden, hebben we op de parkeerplaats het laatste zand van de auto geborsteld, want
de auto moest zandvrij in de haven worden afgeleverd.
Van de Kiekeberg reden we eerst naar het volgende hotel, hotel Hagemann, in Hamburg. Daar wilden we eerst de bagage, die we meenemen in het vliegtuig, onderbrengen. Dit hotel ligt op loopafstand van de kade waar we de auto gingen wegbrengen voor de verscheping naar Halifax, Canada. Op het laatst hebben we de achterdeur extra gezekerd met staalkabel en hangslot, zodat het moeilijker is om de auto open te breken.
Na een korte rit en wat navragen, vonden we de goede kade. Het havenbedrijf werkt daar zeer
professioneel en we werden er snel geholpen. Het was ons ontschoten, dat er maar één
persoon de afgeschermde kade op mocht rijden. We waren nauwelijks binnen de hekken of Nettie
werd al uit de auto gevist en buiten de hekken gebracht. Na wat wachten op de juiste mensen,
werd de auto netjes ontvangen, geregistreerd en op mogelijke schade beoordeeld. Alle krassen
en andere onregelmatigheden werden genoteerd. Onze GeoCruiser hebben we achtergelaten tussen
grote trucks, graafmachines, campers, tractoren, e.d.
Het was vreemd onze kampeerauto, ons huisje voor de komende jaren, met onze spullen daar zo
achter te laten, maar het voelde goed aan en dat gaf ons rust.
We hoopten dat het vaarschema niet voor een derde keer zou veranderen. Op 27 april zou onze
kampeerauto volgens schema in Halifax aankomen.
Ons wachtte nog een wandeling van ongeveer 4 km terug naar het hotel, waar we een deel van
onze bagage hadden achtergelaten. Gelukkig kwamen we een Imbiss (koffietent) tegen. Daar hebben
we een flinke bak koffie gedronken; we waren er aan toe. Na de koffie liepen we op ons gemak
langs een oud deel van de havens, naar het hotel.
De rest van de dag hebben we het rustig aan gedaan, dat was voor het eerst in meer dan een week.
12-04-2014, dag 003
In hotel Hagemann Novum sliepen we goed, ondanks de hoogspanningsmasten en een zware GSM-zendmast
op honderd meter afstand van het hotel. Dit hotel is wat moderner ingericht dan de Kiekeberg en
het ontbijtbuffet was er prima.
We hebben wat geluierd en wat klusjes gedaan. We waren te duf om er op uit te gaan, daar hebben
we aan toegegeven.
13-04-2014, dag 004
Na het ontbijt zijn we een eind gaan wandelen. We liepen langs de Spreehafen, deze haven was
tientallen jaren geleden een rusthaven voor rivierschepen. Dit deel van de haven is intussen
flink verzand. De woonboten lagen bij eb scheef op de havenbodem en waar een vaargeul zou moeten
zijn, waren er zandplaten droog gevallen.
In onze hotelkamer deden we nog wat klusjes, waar we tot dan toe geen tijd voor hadden in de
voorbereidingstijd.
![]() |
---|
Hamburg, gezien vanuit Spreehafen |
14-04-2014, dag 005
Deze dag was het erg slecht weer in Hamburg, er vielen zware slagregens en die hielden ons
binnen. We maakten onze bagage klaar voor de volgende etappe van deze reis en we hielden ons
bezig op het internet.
15-04-2014, dag 006
Het werd tijd ons hotel in te ruilen voor een hotel dichtbij het vliegveld. In feite hadden
we een hotel uitgekozen op nog geen honderd meter van de vertrekhal van Hamburg Airport. Na
het gebruikelijke stevige ontbijt, pakten we alles in en stapten we op de hoek van de straat
in een stadsbus. Na enkele haltes stapten we over op een sneltram naar het centraal station
van Hamburg. Daar stapten we over op een andere sneltram naar het vliegveld. Het verliep
allemaal goed en snel. Een kaartje naar het vliegveld voor een tocht van bijna een uur kostte
ons €3,00 per persoon.
We kwamen veel te vroeg in het vliegveldhotel aan, maar we konden inchecken en er was al een
kamer vrij voor ons.
Nadat we ons geïnstalleerd hadden, verkenden we de vertrekhal. Inchecken voor onze
vluchten lukte nog niet. Dat kon wel via internet, maar dan moesten we de boarding-kaarten
zelf uitprinten en wij reizen zonder A4-printer. Dus inchecken via het www lieten we zitten.
Op de dag van vertrek zouden we dat in de vertrekhal doen.
![]() |
---|
Hamburg Airport, Radisson Blu hotel |
![]() |
---|
Hamburg Airport, moderne vertrekhal |
16-04-2014, dag 007
Om vier uur, vroeg in de ochtend opstaan, daar willen we geen gewoonte van maken. Er was niet
aan te ontkomen. We liepen om kwart over vijf bepakt en bezakt naar de vertrekhal. We waren
ruim op tijd. Langzaam kwam het vertrek nabij. Bij het inchecken, waren onze reistassen onder
gewicht, dat wisten we. De controles waren streng in Hamburg. Alles waar metaal in zat, moest
apart door de scanner geschoven worden, net als de grotere elektronische apparaten. Op
kousenvoeten liepen we zelf door een scanpoortje. We mochten mee.
We vlogen met een Airbus 319 van GermanWings. Het was een uurtje vliegen naar Londen en we
kregen onderweg zowaar iets te eten en te drinken.
![]() |
---|
Hamburg Airport |
Op London Heathrow gingen we weer door de paspoortcontrole, hier was de controle buitensporig
streng. Nettie had een camera, een E-reader en een bloedsuikermeetapparaatje in haar rugzak
zitten. Dat kon de douane op het scannerscherm allemaal niet thuisbrengen. De meeste handbagage
werd opzij geschoven en we kregen een speciale behandeling. Nettie d'r spullen werden
allemaal uitgepakt en ook nog eens op drugs gecontroleerd. Niets aan de hand dus. En dan
wilden ze ook nog eens dat we zouden opschieten; wat opschieten . . . had ons met rust
gelaten, dan hadden we allang door kunnen lopen.
We bleven vriendelijk en glimlachen. We hadden bijna drie uur voor deze stop-over. De grote
reistassen werden doorgeladen naar ons volgende vliegtuig, dus naar Halifax (tenminste daar
hoopten we op). Daarna checkten we in voor onze vlucht naar Halifax. We hadden een ticket van
Lufthansa, maar we vlogen met Air Canada; voor ons maakte dat geen verschil. Pas drie kwartier
voor vertrek werd ons vliegtuig een gate toegewezen.
Een drankautomaat ontfutselde ons nog €2,50 aan munten en gaf daarna niet thuis, dus geen
flesje water om onze dorst nog even te lessen. En om tegen zo'n kast aan te schoppen, ging ons
net iets te ver. We namen ons verlies met waardigheid, grrrrr.
Het vliegtuig naar Halifax was een Boeing 767 en net als in het vorige vliegtuig, hadden we
genoeg beenruimte. De vlucht verliep soepel en op geregelde tijden kregen we eten of drinken.
Na zes uur vliegen waren we in Halifax, dat was om half twee in de middag, lokale tijd.
De douane in Canada werkte erg langzaam, maar was vriendelijk. Het was voor het eerst tijdens
al onze vliegreizen, dat we gezellig hebben staan keuvelen bij de douane, we konden er zelfs
lachen. Door de gezelligheid vergat de douanebeambte een stempel in Rob's paspoort te zetten;
hoe kon ze dat nu doen. Dat werd nog even recht getrokken. We hebben extra dikke paspoorten
aangeschaft om veel stempels te kunnen ontvangen en we wilden deze stempel ook hebben.
Oh ja, onze grote reistassen waren meegekomen.
Een mailtje 's ochtends vroeg uit London naar een shuttle-bus bedrijf in Halifax, bleef
onbeantwoord. Dus namen we op het vliegveld een taxi voor een rit van 35 km naar ons
verblijfadres in Halifax.
Om drie uur werden we met een flinke bos gele en paarse tulpen verwelkomd door Mary, de
verhuurster van het huisje. Dit huisje hadden we voor 19 dagen gehuurd. We hebben daarvoor
gekozen, omdat het goedkoper was dan een hotelkamer. In onze "Urban Cottage" waren
we van alle gemakken voorzien en we hoefden niet iedere keer duur eten te kopen.
Het was een lange dag en we waren erg moe. Om acht uur 's avonds zijn we gaan slapen.
![]() |
![]() |
---|---|
Halifax, Urban Cottage | Halifax, Urban Cottage, naast de kerk |
17-04-2014, dag 008
We waren vroeg op, een gevalletje 'jetlag'. We moesten boodschappen doen. Mary had
ons op een stadsplattegrond laten zien waar we een supermarkt konden vinden. Het was ongeveer
twee kilometer lopen. Ons onderdak lag vrij centraal op het schiereiland waarop Halifax ligt.
We konden de meeste afstanden lopend afleggen.
Het weer was koud, er stond een gure wind, maar de zon scheen. We vonden een Walmart. Het
viel ons op dat er een deprimerende sfeer hing.
De lente moest nog beginnen op Nova Scotia, de eerste krokussen stonden net in bloei. Er is
hier een zeer strenge winter geweest en op televisie zagen we beelden van gebieden in New
Brunswick, die 12 meter onder water stonden. Bruggen over rivieren werden weggeveegd door
kruiend ijs.
Als onze kampeerauto in Halifax is aangekomen, zien we wel of het mogelijk is om Nova
Scotia en New Brunswick, de aangrenzende provincie, te verkennen.
18-04-2014, dag 009
Op 2 april ontvingen we informatie dat het RoRo-schip "Atlantic Compass" met
onze GeoCruiser op 18 april uit de haven van Hamburg zou vertrekken. Het schip zou dan 27
april in Halifax moeten aankomen.
De werkelijkheid wees uit dat het schip op 18 april nog in Gotenburg was en zou vertrekken
naar Antwerpen. Hamburg was nog niet eens in beeld. Gelukkig hebben we met de huur van het
huisje rekening gehouden met een vertraging van maximaal zeven dagen.
We zochten contact met onze verschepingsagent in Duitsland en hij reageerde verrast; hij
zou een en ander uitzoeken. Wat bleek, de rederij had de vaarschema's helemaal omgegooid.
Het gevolg daarvan was dat onze kampeerauto met een ander schip naar Halifax zou worden
verscheept. Op zich was dat geen probleem, maar het schip zou pas op 27 april uit Hamburg
vertrekken. Volgens de oorspronkelijke afspraak was dat de datum van aankomst van onze
kampeerauto in Halifax. De auto zal tien dagen later, op 7 mei, aankomen.
We hadden ons huisje tot en met 5 mei gehuurd. Dus er ontstond nog een extra probleem. We
konden de huur van dit huisje niet verlengen, gelukkig konden we voor een extra week een
ander appartement in Halifax huren.
Voor deze dag waren dat genoeg problemen. Een wandeling naar het stadscentrum hielp onze
gedachten te verfrissen, want er stond een gure wind. Eigenlijk was het een ongure wind,
zo koud.
Het was goede vrijdag en alles was gesloten.
![]() |
---|
Halifax, Macdonald Bridge |
![]() |
---|
Halifax, "Old Town Clock" |
19-04-2014, dag 010
Terwijl wij in Halifax zaten te wachten, stond onze kampeerauto nog enkele weken in Hamburg
op de kade. We zijn net van huis of onze reis is al tot stilstand gekomen.
Halifax was nog in winterslaap, met de Paasdagen was vrijwel alles gesloten en het
toeristenseizoen moest nog beginnen. Gelukkig konden we onze boodschappen doen. Deze keer
deden we boodschappen bij de buurman van Walmart, bij Sobeys. Deze supermarkt is een stuk
duurder. Bier en wijn zijn heel erg duur en die koop je in afgescheiden winkels.
We deden alles lopend in Halifax. We probeerden zo onze conditie wat op te bouwen. De
dichtstbijzijnde winkels waren op 2 km afstand en we moesten hier en daar flinke hellingen
nemen.
We hebben erover gedacht voor de tijd dat we in Halifax zijn een autootje te huren, maar
dat was duur, heel erg duur. De kosten van autohuur vielen nog mee, maar alles dekkende
verzekeringen verdubbelden de huurprijs ruim. Daar hebben we vanaf gezien. Gelukkig was
het droog en scheen de zon regelmatig.
In de supermarkt hadden we een kannetje bronwater gekocht, want het kraanwater is sterk
gechloreerd in Halifax en is vrijwel niet drinkbaar. Bij thuiskomst bleek dat het kannetje
water geen verzegeling meer had, dus . . . kiepten we vier liter drinkwater zo de afvoer in.
20-04-2014, dag 011
Eerste Paasdag; het weer was mooi, maar het bleef koud. De temperatuur kwam hier niet boven
de 8° Celsius. We maakten een wandeling naar het zuiden, naar de Northwest Arm. Dit
is een fjordachtige zeearm. Maar we zitten hier op Nova Scotia (Nieuw Schotland) dus dan
kun je dit het best vergelijken met een Loch. Ook hier was nog alles in winterslaap, de
boothuizen zijn gesloten en in de jachthaven lagen de boten nog op de wal.
![]() |
---|
Halifax, Northwest Arm |
Het verkeer in Canada is een verademing, vooral voor de voetgangers. Als je maar even laat zien dat je wilt oversteken, stopt het autoverkeer en geeft je alle ruimte. Dat is niet als in Nederland, waar nog even tig auto's voor je langs schieten. Deze rust en vriendelijkheid is kenmerkend voor de aard van de Canadezen.
21-04-2014, dag 012
We wilden een bezienswaardigheid gaan bezoeken, we wilden naar de "Citadel Hill".
Dit is een heuvel die midden in de stad ligt en boven de stad uitsteekt. Er liggen
verdedigingswerken op die heuvel. Het was heel erg koud, winderig en de zon scheen niet.
![]() |
---|
Halifax, kleurige huizen |
![]() |
---|
Halifax, kleurige huizen en winkels |
Onderweg kozen we een ander doel. Van Jos en Maria hebben we een adres gekregen van een winkel
waar outdoorspullen verkocht worden. We zijn daar wezen neuzen en als onze GeoCruiser straks
in Halifax is, dan hoeven we de benodigde spullen niet meer te zoeken.
Tijdens de oversteek mochten we in de kampeerauto geen gasflessen of vloeibare brandstoffen
vervoeren.