We hebben lang getwijfeld waar we deze vakantie heen zouden gaan. Eerst hadden we ons
ingeschreven voor
een reis met de LandCruiserClub naar Armenië en Georgië. Door omstandigheden
kon dat voor ons niet doorgaan.
Andere plannen voor een reis waren Griekenland, of naar Portugal, West-Spanje en de
Pyreneeën, of opnieuw naar Engeland en dan ook eindelijk een keer naar Schotland.
Griekenland stond bovenaan de lijst. In het voorjaar van 2010 sloeg de wereldbankencrisis
om naar een totale economische crisis in Griekenland en later ook in Spanje en Portugal.
In Griekenland ontstond veel onvrede onder de bevolking en dit uitte zich vooral in
stakingen en andere onrust. Tegen de tijd dat we op reis gingen, kozen we toch voor
Griekenland; er was weinig nieuws meer over dit land in de media, dus we waagden het er
maar op.
Er lag een uitdaging in het doorkruisen van de Westelijke Balkanstaten buiten de snelwegen
om. Onze GeoCruiser is tenslotte geen snelwegauto.
Hoe kijkt men aan tegen relatief rijke westerlingen, die passanten zijn in hun leven. Hoe
zouden we contacten kunnen leggen. Deze uitdaging is een onderdeel van onze eerst volgende
grote wereldreis. Met andere woorden hoe reageren wij op de armoede, de slechte
hygiënische omstandigheden en de slechte voorzieningen. Belangrijk was ook de vraag
hoe zou onze LandCruiser zich gaan houden. Dit waren allemaal vragen die leefden.
Een autoreis naar Griekenland kon daar goede antwoorden op geven.
28 mei
De eerste dag reden we naar Lienen-Höste in Duitsland, er werd daar weer een
FernReiseTreffen georganiseerd door Innovation Campers. Het weekend was niet zo druk
bezocht als het jaar daarvoor.
We ontmoetten twee Nederlandse stellen. Deze twee echtparen hadden in 2009 gezamenlijk
een reis naar Zuid-Amerika gemaakt en zij hebben over die reis tijdens dit weekend
een diapresentatie gegeven. Wat Rob betreft komt dit continent steeds meer in het
vizier voor een bezoek.
Van een van hen krijgen we via de e-mail tips voor een bezoek aan Australië in de
buurt van Broome. Zij had voor ons ook een website van mensen die hun auto hebben
verscheept van India naar Australië:
www.2nomads.nl.
Deze website kenden we al.
Ingang Innovation-Campers | Innovation Camper |
Innovation Camper | Innovation Camper, Defender |
GeoCruiser | GeoCruiser met achtertent |
Erg interessant is hun benadering van het reizen met een LandCruiser-camper in Australië. Zij hebben een LandCruiser-camper voor Europa en de rest van de wereld en in Australië hebben ze een tweedehands LandCruiser camper gekocht en deze staat daar bij vrienden gestald. Als je geen stalling hebt, dan kun je altijd proberen de auto weer te verkopen of anders de camper te verschepen naar huis.
Beiden net terug uit Zuid-Amerika | Schapenvachtjes, lekker warm |
Met verEENDe krachten | LandCruiser dubbel |
Een Duits stel stond naast ons met een mooie LandCruiser HZJ78. We hebben leuke gesprekken met hen gehad.
Tijdens dit weekend hebben we leuke fotopresentaties gezien en op zaterdagavond was er een feest met veel Zuid-Amerikaanse ritmemuziek uitgevoerd door verschillende groepen, waaronder een lokale ritmegroep. Het was hun eerste optreden en ze deden het heel goed. Het was een thuiswedstrijd voor een internationaal publiek. Verder hebben we in dit weekend zijdelings een kort contact gehad met twee Duitse stellen die we later op onze reis weer zouden tegenkomen.
Brazilaanse Krijgsdans | Brazilaanse Krijgsdans |
Zuid-Amerikaanse ritmes | Zuid-Amerikaanse ritmes |
30 mei
We zijn naar het zuiden gereden; ons volgende doel was de openluchtbeurs
"Abenteuer & Allrad" in Bad Kissingen, maar dat zou pas op donderdag
opengaan. Dus we hadden nog een paar dagen in Duitsland door te brengen. Het weer was
tot nu toe erg fris geweest. We hadden dagelijks de achtertent opgezet en de kachel
aan gehad tijdens het slapen, maar ook om de achtertent te verwarmen. Bij een
zomervakantie denken we aan lekkerder weer. Het waaide erg hard. Tijdens hevige slagregens
en windstoten hielden wij onze adem in: zou
de tent wegwaaien of zou het klapdak het houden? Tijdens dit noodweer kregen we zekerheid
over de windvastheid van onze kampeercombinatie. Dat was een hele opluchting.
In Kirchheim, Hessen brachten we een paar dagen door met wat lezen en korte wandelingen.
We hebben in het restaurant op de camping een keer gedineerd.
02 juni
We kwamen 's woensdag aan het begin van de middag aan in Bad Kissingen. We deden
onze boodschappen daar en we zochten een plekje op één van de kampeerterreinen
die voor deze gebeurtenis waren ingericht. We waren lekker bijtijds, dus hadden we de
ruimte voor een mooi plekje. We zetten onze auto met achtertent op naast
een grote M.A.N. 10-tonner expeditievrachtwagen. Met de eigenaar die in Nederland heeft
gewerkt, hebben we hele gesprekken gevoerd over de verschillende merken 4WD-auto's.
Het kampeerterrein liep al snel vol en de wandelparade langs alle 4×4 auto's en uitrustingen kwam langzaam aan op gang. Wij hebben net als voorgaande jaren onze ogen uitgekeken.
GeoCruiser met buren | Overburen in een Volvo |
J40-series buren |
Groot ... | ... en iets kleiner |
Oude Overlander | ... |
Steyer Puch | Steyer Puch |
Uit Australië, Britz-camper | Uit Australië, KEA-camper |
J78 details | J78 details |
Laag klapdak | Kistvergrendeling |
03 juni
Dit was de eerste dag met mooi weer tijdens deze vakantie, we hadden dus geluk.
We hebben weer onze ogen uitgekeken op de beurs. Als alternatief voor een achtertent
lijkt de OZ-tent RV2 een goed alternatief, voor het geval onze Sportz-bustent van Napier
het begeeft. De RV2 is helemaal goed afsluitbaar (snake proof) en heeft een luifel waar
de achterkant van de LandCruiser onder gezet kan worden. Zijflappen zijn los leverbaar,
zo ook een extra grondzeil voor onder het luifel. De kwaliteit lijkt zeer stevig en er
worden alu-stokken geleverd.
Nettie vond een mooie opvouwbare grill om onderweg ook veilig een kampvuurtje in te kunnen
stoken. We kochten twee flessenhouders om voorin in de auto te monteren. We hebben weer
veel lopen fotograferen en ook enkele video-opnames gemaakt.
De beoogde alu-kisten en airline-profielen waren niet echt goedkoper, dus die kunnen we
beter bij onze eigen leveranciers of elders in Nederland zoeken.
We vonden verder nog een waterzak met douchekop, dat is handig zolang we geen grotere
watervoorraad in de auto kunnen meenemen.
Verder was er niet zo veel nieuws voor ons, maar het was wel de moeite om de dag erop nog
eens naar de beurs terug te gaan. Je ziet dan altijd dingen die je de dag ervoor hebt gemist.
Unimog met hefdak | Unimog |
Extreem | Extrem |
Camper oplegger | Unimog, hefdak en 4 staanplaatsen ... |
Kruising tussen een camper en een autobus | Reservewiel op de achterbumper |
Prachtige Unimog | ... |
Op de eerste dag op de beurs kwamen we een Duits stel tegen die we het weekend ervoor hadden ontmoet. Zij zouden alleen op zondag komen, maar het was een nationale feestdag op deze donderdag, dus verkenden ze de beurs alvast. Ze waren even met de motorfiets gekomen. Ze wonen een uur rijden van Bad Kissingen. De twee bevriende Duitse stellen die we eveneens bij Innovation Campers hadden gezien, stonden er in Bad Kissingen ook weer. Het oudste stel had een LandRover Defender 110 en het jongere stel reden in een 4×4 Volkswagenbus (Bullie). Hen zouden we nog veel vaker ontmoeten deze reis.
Uiteindelijk hebben we 3 nachten in Bad Kissingen overnacht.
05 juni
Voor ons vertrek uit Bad Kissingen deden we nog even boodschappen en schaften we een
keukenbijltje bij een "Doe het zelf zaak" aan. Zo konden we onderweg hout
sprokkelen en dan kleiner maken voor de nieuwe opvouwbare grill. Voor de zekerheid
schaften we ook een zak aanmaakhoutjes aan.