De Kimberley is de minst toegankelijke streek in het noordwesten van Australië, het
is door de natte moeson slechts een half jaar open voor verkeer. De Kimberley is zo groot
als heel Duitsland. Er loopt dwars door de Kimberley één weg, de Gibb River Road,
met wat zijwegen en alles is onverhard (dirt roads). Deze dirt roads zijn meestal veranderd
in wasbord-wegen en zijn daardoor slecht te berijden. Gaten in deze wegen gevuld met
"bull dust" maakt het rijden zelfs gevaarlijk, zelfs met een vierwielaangedreven auto.
|
Kununurra, begin van de Gibb River Road ... |
|
... een eindeloze weg ... Gibb River Road |
Onze eerste stop in de Kimberley was in El Questro. Dit is een grote boerderij, waar een
wildernis park is ingericht voor de toeristen. Er is een kampeerterrein en er zijn ook zeer
luxe overnachtingsmogelijkheden. Er zijn veel toeristische attracties in El Questro. Wij
maakten een boottocht door de Chamberlain Gorge. Aan het eind van de boottocht ga je aan wal
en kunnen er verschillende vormen van rotsschideringen worden bewonderd.
|
Chamberlain Gorge |
|
Rock Wallaby |
De bekendste schideringen zijn de Wanjina's van de Aboriginals. Veel ouder en uit een periode
van voor de Aboriginal-cultuur zijn de Bradshaws (Gwion Gwion). Dit zijn schilderingen met een heel eigen
stijl en hebben overeenkomsten met rotsschilderingen uit oostelijk Afrika (o.a. Tanzania).
Bradshaws komen voor in het hele noordelijke deel van de Kimberley en zijn te vinden in
schuilplaatsen die het hele jaar droog blijven.
|
|
Chamberlain Gorge |
Chamberlain Gorge - Wanjina's |
|
Chamberlain Gorge - Wanjina's |
|
Chamberlain Gorge - Bradshaws |
|
|
Chamberlain Gorge - Bradshaws |
Chamberlain Gorge - Bradshaws |
|
Gibb River Road oversteek van de Pentecost rivier |
|
Gibb River Road |
Halverwege de Gibb River Road zijn we afgeslagen en Kalumburu Road in gereden. De weg
werd er niet beter op. Op Drysdale Station, een tankstation, wegrestaurant, garage en
kampeerterrein hebben we onze voorraden (vooral water, brandstof en vers brood) kunnen
aanvullen. De dag erop zijn we doorgereden over steeds slechtere wegen naar de beroemde
Mitchell Falls.
Op aanwijzingen van iemand van Drysdale Station hebben we, direct na het passeren van
King Edward River, een aantal rotsen kunnen vinden met opnieuw rotsschilderingen, er
waren weer Wanjina's en Bradshaws te zien.
Via Kalumburu Road en Port Warrender Road reden we richting Mitchel Falls,
|
|
Waarschuwing op campingtoilet ... |
... met de groene kikker op toilet |
|
Doorwaadbare plaats in de King Edward River |
|
King Edward River - Brolga's |
|
King Edward River - Wanjina's |
|
King Edward River - Wanjina's |
|
King Edward River - Wanjina's geschilderd over Bradshaws |
|
King Edward River - Wanjina's onder overhangende rots |
|
King Edward River - Bradshaw |
Dichtbij de Mitchell Falls was de weg op sommige plekken weggespoeld, maar we zijn er gekomen.
De aanwezigheid van een helicopter vertelde ons dat we op de goede plek terecht
gekomen waren. De enige voorziening voor kampeerders was een toilet, zonder spoelwater.
Daarom moesten we voor een paar dagen drinkwater en waswater meenemen. Vanaf Drysdale station
is het ruim een halve dag rijden naar de Mitchell Falls.
's Avonds hadden we alvast voor de volgende ochtend om 8 uur een helicoptervlucht geboekt.
We vlogen over een groot deel van de Mitchell River en over de watervallen. Boven de watervallen
werden we afgezet. Jammergenoeg stond er niet veel water meer in de watervallen, dus de
watervallen waren niet zo spectaculair. Het was al te ver in het droge seizoen.
Om half 9 liepen we bij de watervallen en een half uur later had één van ons al een zool van
de wandelschoenen verloren. Ondanks het vroege tijdstip was het zo heet dat er een zool van
een schoen was afgesmolten. Later liet nog een zool van onze schoenen los. De verloren zool hebben
we niet meer terug kunnen vinden. Dit maakte de wandeling naar de kampeerplaats niet makkelijker.
Onze schatting van de temperatuur kwam boven de 50 graden Celcius uit. We hebben een aantal dagen
later in Broome nieuwe wandelschoenen moeten kopen.
|
Kampeerplaats met drie helicopters |
|
Start helicoptervlucht naar de Mitchell Falls |
|
Mitchell River |
|
Mitchell River |
|
Mitchell Falls ... drup ... drup ... drup |
|
Mitchell River |
|
Mitchell River |
|
Bovenaan Mitchell Falls |
|
Mitchell River, helicopterplatform |
|
Wat er overbleef van onze wandelschoenen |
Na twee overnachtingen op het Mitchell Plateau zijn we weer vertrokken. Opnieuw hebben we onze
voorraden op Drysdale Station aangevuld en hebben we daar overnacht. Maar eerst hebben we genoten
van een heerlijke maaltijd, geserveerd in het restaurant. Na het eten hebben we onder het genot
van een heerlijk koud biertje met een jong Australisch stel zitten praten over hun leven in
Australië.
Na Drysdale Station reden we weer terug naar de Gibb River Road en verder naar het zuiden. Onze
volgende stop was in Bell Gorge. Voor het eerst maakten we hier kennis met het serieuze probleem
van de vele vliegen. Deze komen op het transpiratievocht af. Probeer het met de hoge temperaturen
in de Kimberley maar eens droog te houden. We hebben een klamboe onder ons luifel moeten ophangen
om buiten te kunnen eten.
|
Boab bomen |
|
Bell Gorge |
|
Bell Gorge, waterschildpad |
|
Klamboe onder het luifel |
Na een zijsprong vanaf de Gibb River Raod en een kort bezoekje aan Windjana Gorge zijn we verder
gereden naar Broome. Onderweg in Willare Bridge Roadhouse tankten we brandstof aan een pomp die
door iemand anders half uit de grond was gereden. Een briefje op de pomp gaf ons de zekerheid
dat we gewoon konden tanken. Vooruit dan maar ... Ze hebben bij dit roadhouse overheerlijke mud-cake.
|
Gibb River Road |
|
Kleine en grote termietenheuvels en een Boab |
|
Boab |
|
Windjana Gorge |
|
Willare Bridge Roadhouse, scheve benzinepomp |
Broome is een kleine stad aan de Indische Oceaan en is beroemd om de zonsondergangen aan Cable
Beach en vooral ook om de volle maan bij eb (stairways to the moon). Dat geluk hadden wij niet.
We gebruikten een paar dagen om op verhaal te komen en van de prachtige omgeving te genieten.
|
Broome, Roebuck Bay met Boab |
|
Broome, overstekende dromedarissen |
|
Broome, Cable Beach zonsondergang |
Na de rustdagen in Broome moest er weer een eind gereden worden. Tot aan Turkey Creek zou het allemaal
asfalt worden. We volgden de Great Northern Highway, deze gaat zuidelijk en oostelijk om de
Kimberley heen.
We stopten opnieuw in Willare Bridge, want de mud-cake konden we niet overslaan.
Ik sprak een chauffeur van een experimentele vrachtwagencombinatie; het was de eerst rit van
deze combinatie. Het waren halfronde ketels voor vloeistoftransport en daarop stonden open
containers voor ertstransport. Natuurlijk was het een Road Train, in dit geval waren er drie
opleggers aangekoppeld. De truck, een Peter Bilt was versierd met Aboriginal Art. De
chauffeur was trots op zijn combinatie en vertelde honderd uit.
|
Willare Bridge, experimentele Road Train |
Onderweg beleefden we enkele Willy Willy's, dit zijn stofhozen, die soms fors kunnen uitgroeien.
We zijn er een keer dwars doorheen gereden en dan schudt de auto flink heen en weer.
In Fitzroy Crossing vonden we weer een camping. De volgende ochtend deden we een boottocht op de
Fitzroy River in Geiki Gorge NP. Dit was weer een hoogtepunt tijdens deze reis. Een Aboriginal
gids, die daar is opgegroeid, vertelde van alles over dit National Park.
In het natte seizoen staat het water in de rivier vele meters hoger dan in het droge seizoen.
Dat is af te lezen aan de horizontale witte kleur op de rotswanden.
|
Willy Willy (stofhoos) |
|
Geiki Gorge NP |
|
Geiki Gorge NP |
|
Geiki Gorge NP, vogelnestjes |
|
Geiki Gorge NP, zoetwater krokodil (Freshy) |
|
Geiki Gorge NP, zwarte Goanna |
Laat in de middag waren we in Turkey Creek aangekomen. Hier boekten we onze derde
helicoptervlucht van deze reis. We wilden de volgende dag een vlucht over de Bungle Bungle
(Purnululu NP) maken. Met de helicopter was het driekwartier uit en thuis. Met de auto zou
het een halve dag kosten om er heen te gaan, een halve dag om er weer uit te komen en een
hele dag om er in rond te dolen. Misschien doen we dat een andere reis als we meer tijd hebben.
De volgende dag kwam het stel dat zou meevliegen niet opdagen, ze hadden een koe aangereden.
Als er nog een persoon zich zou melden, dan zouden we in een kleinere helicopter de vlucht gaan
maken. Deze afspraak was te onzeker voor ons. Hiermee zouden we een deel van de tijdwinst
verspelen. We kozen ervoor om de derde stoel bij te boeken. Zo kon de vlucht toch snel beginnen.
Het was allemaal zeker de moeite waard. Mijn luchtziekte nam ik op de koop toe. Het is er
prachtig.
|
Turkey Creek, camping |
|
Turkey Creek helicopter |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
|
Purnululu NP |
Dat was een vlucht om nooit meer te vergeten, zo mooi.
We waren van plan om dwars door de Tanami woestijn en de Centrale woestijnen naar Alice Springs
te rijden. Hiervoor moesten we de Tanami Road volgen. Dit is een onverharde weg van ruim
duizend kilometer lang. Onderweg is er slechts één Roadhouse waar slechts drie dagen in de
week brandstof te koop is. Dat is in Rabbit Flat. Deze plek is een icoon in de Outback.
Via Halls Creek begonnen we aan de barre tocht. Al na 125 km namen we een afslag van ca. 23 km
naar de Wolfe Creek Meteorite Crater. Dit is in de wereld de op één na grootste
meteorietkrater. De krater heeft een doorsnee van 850 meter en is 50 meter diep. We hebben
bij de krater op een kampeerterrein overnacht. Ook hier was de enige voorziening een toilet
zonder spoelwater.
Nog eens 42 km verder langs de Tanami Road ligt Billiluna, dit is een Aboriginal Community.
Wij hebben hier nog brandstof kunnen tanken, al was dat niet zeker of dat zou lukken. Dit
dorp zag er vreselijk uit. Het leek of er een volle vuilniswagen was ontploft.
|
Kamperen in de Outback |
|
Wolfe Creek Meteorite Crater |
|
Tanami Desert |
|
|
Tanami Desert, bloem |
Tanami Desert, bloemen |
|
Tanami Desert |
|
Woestijnbewoner |
|
Bush potato (giftig) |
|
Tanami Road, stof van een tegenligger |
|
Tanami Road, road train |